Nederlandse Spoorwegen Utrecht, 4 februari 2005

NS haalt ruim 400.000 euro op voor Azië
. NS steunt slachtoffers en getroffen spoorwegbedrijven in Azië . NS biedt expertise bij wederopbouw getroffen spoorwegbedrijven

Verschillende hulpacties voor Azië door NS hebben ruim 400.000 euro opgeleverd. Een deel van het bedrag wordt op giro 555 overgemaakt ten behoeve van noodhulp. Het andere deel wordt besteed aan de wederopbouw van getroffen spoorweg- en transportbedrijven in het rampgebied. Naast het geldbedrag biedt NS haar expertise aan voor de wederopbouw van het spoorwegnet.

Naast een substantiële bijdrage door NS, konden ook de medewerkers van het bedrijf hulp bieden. Zij konden verlofuren inleveren, die door NS zijn verzilverd. Daarmee werd E 177.500 bijeengebracht. Ook hebben NS medewerkers zelf initiatieven genomen om geld in te zamelen. In Zwolle brachten de medewerkers van onderhoudsbedrijf Nedtrain bijvoorbeeld een bedrag van E 20.000 bijeen. De 500 collectebussen die NS bij verkoopbalies en winkels op de stations had geplaatst, brachten in twee weken tijd ruim E 27.000 voor giro 555 op.

NS inventariseert momenteel met de hulporganisaties en in de getroffen gebieden op welke manier de spoorwegbedrijven kunnen worden ondersteund bij de wederopbouw. NS medewerker John Dietz reist naar het getroffen gebied om met de spoorwegen te overleggen hoe NS hulp kan bieden. De aanwezige kennis bij NS en een aanzienlijke financiële bijdrage zullen worden ingezet om de trein weer op de rails te krijgen. John Dietz zal zijn ervaringen bijhouden in een dagboek, dat vanaf volgende week is te bereiken via www.ns.nl.

|Noot aan| |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met           |
|de      | |persvoorlichting NS via telefoonnummer (030) 235 70 70    |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. NS biedt werk aan bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --