Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA `s-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer UB/A/2005/7312

Onderwerp Datum Contactpersoon Klachten UWV 4 februari 2005

De vaste commissie voor SZW heeft mij bij brief van 26 januari jl. verzocht ten behoeve van het (vervolg-) algemeen overleg over de achtste voortgangsrapportage SUWI op 9 februari 2005 de door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) samengestelde toptien van meest voorkomende klachten, vergezeld van mijn reactie, aan de Kamer te doen toekomen.

Eerder, bij gelegenheid van de aanbieding van de tweede en derde kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties, heb ik mijn zorg geuit omtrent het hoge aantal klachten dat bij UWV wordt ingediend.1 Het aantal klachten is in 2004 fors gestegen. De publiciteit die onlangs aan de klachten is gegeven, met name door betrokkenheid van het lid Verburg (CDA), benadrukt hoe zeer dit onderwerp leeft.
In mijn brief over de tweede kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties heb ik gesproken over een analyse van UWV van bij UWV ingediende klachten. Deze analyse heb ik op 27 ./. december 2004 ontvangen. Bijgevoegd treft u de door UWV opgestelde analyse aan. De analyse bevat een top acht van meest voorkomende klachten. Belangrijke redenen voor het indienen van een klacht zijn onder andere de behandelingsduur, bejegening, bereikbaarheid en de betaling. Voor de samenstelling van de top acht en een toelichting daarop verwijs ik kortheidshalve naar bijgevoegde analyse van UWV.

Om de analyse van UWV in een breder kader te plaatsen, heb ik de klachten over UWV die ik onlangs via mevrouw Verburg heb ontvangen (36), alsmede de klachten die rechtstreeks bij het departement van SZW binnenkomen (in 2004: 1370 via e-mail en brieven), geanalyseerd. Hieruit blijkt dat ook deze klachten zijn onder te brengen in de categorieën die UWV aangeeft in de top acht. Ook uit het door mevrouw Bussemaker tijdens het algemeen overleg van 21 december jl. verstrekte overzicht met betrekking tot de herbeoordelingsoperatie, blijkt dat zich klachten voordoen die betrekking hebben op bejegfening en begeleiding. Een aantal maal wordt echter ook gewezen op het kabinetsbeleid.2


1 Brieven van respectievelijk 29 september 2004 (TK 2004-2005, 26 448, nr. 157) en 23 december 2004 (TK