Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1A Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
2513 AA `s-GRAVENHAGE
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
UB/A/2005/7312
Onderwerp Datum Contactpersoon
Klachten UWV 4 februari 2005
De vaste commissie voor SZW heeft mij bij brief van 26 januari jl. verzocht ten behoeve
van het (vervolg-) algemeen overleg over de achtste voortgangsrapportage SUWI op 9
februari 2005 de door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV)
samengestelde toptien van meest voorkomende klachten, vergezeld van mijn reactie, aan de
Kamer te doen toekomen.
Eerder, bij gelegenheid van de aanbieding van de tweede en derde kwartaalverslagen van de
SUWI-organisaties, heb ik mijn zorg geuit omtrent het hoge aantal klachten dat bij UWV
wordt ingediend.1 Het aantal klachten is in 2004 fors gestegen. De publiciteit die onlangs
aan de klachten is gegeven, met name door betrokkenheid van het lid Verburg (CDA),
benadrukt hoe zeer dit onderwerp leeft.
In mijn brief over de tweede kwartaalverslagen van de SUWI-organisaties heb ik gesproken
over een analyse van UWV van bij UWV ingediende klachten. Deze analyse heb ik op 27
./. december 2004 ontvangen. Bijgevoegd treft u de door UWV opgestelde analyse aan. De
analyse bevat een top acht van meest voorkomende klachten. Belangrijke redenen voor het
indienen van een klacht zijn onder andere de behandelingsduur, bejegening, bereikbaarheid
en de betaling. Voor de samenstelling van de top acht en een toelichting daarop verwijs ik
kortheidshalve naar bijgevoegde analyse van UWV.
Om de analyse van UWV in een breder kader te plaatsen, heb ik de klachten over UWV die
ik onlangs via mevrouw Verburg heb ontvangen (36), alsmede de klachten die rechtstreeks
bij het departement van SZW binnenkomen (in 2004: 1370 via e-mail en brieven),
geanalyseerd. Hieruit blijkt dat ook deze klachten zijn onder te brengen in de categorieën
die UWV aangeeft in de top acht. Ook uit het door mevrouw Bussemaker tijdens het
algemeen overleg van 21 december jl. verstrekte overzicht met betrekking tot de
herbeoordelingsoperatie, blijkt dat zich klachten voordoen die betrekking hebben op
bejegfening en begeleiding. Een aantal maal wordt echter ook gewezen op het
kabinetsbeleid.2
1 Brieven van respectievelijk 29 september 2004 (TK 2004-2005, 26 448, nr. 157) en 23 december 2004 (TK
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid