Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer BSG/05/2788 333

Onderwerp Datum Contactpersoon Reactie nav aanvaarde moties, amendement en 4 februari 2005
toezeggingen rond SZW-begroting 2005

Mede namens de Staatssecretaris doe ik u onze reactie toekomen op de aanvaarde moties, 1 amendement en 1 toezegging tijdens en in aansluiting op de behandeling van de Begroting SZW 2005 in december 2004.

Bij de Stemmingen over de Begroting SZW 2005 is 1 amendement en 1 motie aangenomen:
1. Amendement-Smilde c.s. (29 800 XV, nr. 48). Conform het amendement zal in 2005 eenmalig een bedrag van 20 miljoen aan het Wsw-budget (artikel 24) worden toegevoegd. De dekking zal worden gevonden in het reïntegratie-budget (artikel 23).
2. Motie Verburg/Bibi de Vries (29 800 XV nr. 55) over halvering van de arboregel- en administratiedruk. Zoals in de brief van 8 april 2004 (TK 29515, nr. 3) is gemeld, is een omvangrijk pakket van vermindering van administratieve lasten in uitvoering. In aanvulling hierop werkt de regering aan een pakket maatregelen, dat in december 2005 moet leiden tot het bij de Kamer aanhangig maken van een wetsvoorstel dat de regel- en administratieve druk op arboterrein zo ver mogelijk terugbrengt. Aan de SER is gevraagd uiterlijk 1 mei 2005 een advies hierover uit te brengen. Binnen een maand na ontvangst van het SER-advies is de Staatssecretaris voornemens de Kamer een notitie op hoofdlijnen te sturen over dit aanvullende pakket van vermindering van arboregel- en administratiedruk.

Bij de Stemmingen n.a.v. het VAO WSW zijn 2 moties aanvaard:

1. Motie-Weekers c.s. over onderzoek naar de kostenstructuur van en het huidige en toekomstige beroep op de WSW (29 817, nr. 2). Conform het verzoek in de motie zal het kabinet bij het formuleren van een voorstel voor herziening van de financieringssystematiek van de Wsw een onderzoek naar de kostenstructuur van Wsw-bedrijven inclusief de loonkosten verrichten. Het kabinet zal ten aanzien van de loonkostenontwikkelingen in de sw-sector de ontwikkelingen in de Wsw CAO onderzoeken. Tevens zal een nadere


2

verkenning worden uitgevoerd naar het huidige beroep op de Wsw (de herkomst van Wsw-cliënten) en het op basis daarvan te verwachten toekomstige beroep op de Wsw. De resultaten van de onderzoeken zullen voor 1 juli 2005 aan de Tweede Kamer worden aangeboden, samen met het mede op basis van de onderzoeken op te stellen voorstel voor modernisering van de Wsw.
2. Motie-Bussemaker c.s. over structurele compensatie voor afschaffing van de SPAK (29 817, nr.3). Het kabinet zal op basis van onderzoek naar de kostenstructuur in de sw- sector en de ontwikkeling van de loonkosten in de sector in relatie tot de Wsw-subsidie de noodzaak bezien van structurele compensatie van de afbouw van de SPAK voor de sw- sector. Bij het voorstel voor modernisering van de Wsw dat voor de zomer van 2005 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden zal hierover op basis van de genoemde onderzoeken een uitspraak worden gedaan.

Bij de Stemmingen n.a.v. het VAO Schuldhulpverlening zijn 2 moties aanvaard:
1. Motie-Huizinga-Heringa c.s. over een integrale aanpak van de schuldhulpverlening door de betrokken departementen (24 515, nr. 63). Een dergelijk plan van aanpak kan bijdragen aan de versterking van de keten schuldhulpverlening. De afstemming tussen de verschillende activiteiten ten behoeve van de schuldhulpverlening waarvoor verschillende departementen een eigen verantwoordelijkheid dragen, vindt overigens ook nu al plaats. De Staatssecretaris heeft u reeds toegezegd dat hij u een brief zal toezenden waarin hij zal ingaan op verschillende onderwerpen rond de schuldhulpverlening. In die brief zal hij ook aangeven, na overleg met collega's van de betrokken departementen, op welke termijn hij u het gevraagde plan van aanpak zal toezenden.

2. Motie Huizinga-Heringa c.s. over de inspanningen van de regering en andere actoren in de sector die gericht dienen te zijn op certificering van de minnelijke schuldhulpverlening, inclusief de bonafide private schuldhulpverleners (24 515, nr. 64). De Staatssecretaris zal deze motie uitvoeren in overleg met zijn collega van Economische Zaken. De inspanningen tot certificering zullen niet gericht zijn op verplichte certificering, zoals ook tijdens het VAO Schuldhulpverlening op 16 december jl. is besproken. In de eerdergenoemde brief die u eind januari zult ontvangen zal de Staatssecretaris hierop nader ingaan.

Bij de Stemmingen over het VAO koopkrachtbeeld 2005 is 1 motie aanvaard:
1. Motie-Verburg c.s. over stimulering van het terechte beroep op bijzondere bijstand, tegemoetkoming buitengewone uitgaven en de verzilvering, alsmede realisering van de verzilvering van ouderenkortingen met terugwerkende kracht tot 2003 (29 800 XV, nr. 52). Verzilvering van de ouderenkorting stuit op bezwaren, met name vanwege de strijdigheid met de fiscale systematiek. Daarom is een alternatieve invulling van dit onderdeel van de motie ontworpen. De alternatieve invulling betreft een verhoging van de tegemoetkoming voor AOW-ers. In dit voorstel wordt de tegemoetkoming voor AOW- ers verhoogd met bruto 40 (hetgeen netto voor gehuwde ouderen gelijk is aan 36 per persoon). Verzilvering van de ouderenkortingen in 2005 zou voor gehuwde ouderen zonder aanvullend pensioen, en zonder gebruik van extra aftrekposten een voordeel opleveren van 36 per persoon. Op deze wijze wordt dit voordeel dus langs andere weg bereikt. Voor alleenstaanden komt het bedrag netto uit op 30. Daar staat tegenover dat deze groep geen verzilveringsprobleem heeft. Ouderen met een hoger inkomen hebben


3

geen verzilveringsprobleem, voor deze groep is een dergelijke verhoging dan ook niet noodzakelijk. Voor ouderen met hogere inkomens wordt in het voorstel daarom het voordeel van de tegemoetkoming afgeroomd door verhoging van de belastingtarieven; doordat gelijktijdig de AOW-premie wordt verlaagd, heeft dit voor 65-minners geen inkomensgevolgen. De voorgestelde wijzigingen zullen per 1 april in werking treden. De verhoging van de tegemoetkoming geschiedt bij ministeriële regeling. De aanpassing van de belastingtarieven per 1 april vergt wetswijziging. Het desbetreffende wetsvoorstel zal na ommekomst van het advies van de Raad van State bij uw Kamer aanhangig worden gemaakt. Over de activiteiten die worden ondernomen rond het beroep op de bijzondere bijstand en de tegemoetkoming buitengewone uitgaven zal ik u in de loop van het eerste kwartaal 2005 nader informeren.

Toezegging:

De Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling gevraagd om zo spoedig mogelijk een structurele vrijstellingsregeling in te voeren voor werkloze vrijwilligers en mantelzorgers als vervolg op de motie Smilde/Noorman-Den Uyl (Kamerstukken II 2003/04, 28 862, nr. 31). Die toezegging ben ik nagekomen met mijn brief van 27 januari jl. over vrijstelling sollicitatieplicht WW voor vrijwilligers en mantelzorgers.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)