Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
BSG/05/2788 333
Onderwerp Datum Contactpersoon
Reactie nav aanvaarde moties, amendement en 4 februari 2005
toezeggingen rond SZW-begroting 2005
Mede namens de Staatssecretaris doe ik u onze reactie toekomen op de aanvaarde moties, 1
amendement en 1 toezegging tijdens en in aansluiting op de behandeling van de Begroting SZW
2005 in december 2004.
Bij de Stemmingen over de Begroting SZW 2005 is 1 amendement en 1 motie aangenomen:
1. Amendement-Smilde c.s. (29 800 XV, nr. 48). Conform het amendement zal in 2005
eenmalig een bedrag van 20 miljoen aan het Wsw-budget (artikel 24) worden
toegevoegd. De dekking zal worden gevonden in het reïntegratie-budget (artikel 23).
2. Motie Verburg/Bibi de Vries (29 800 XV nr. 55) over halvering van de arboregel- en
administratiedruk. Zoals in de brief van 8 april 2004 (TK 29515, nr. 3) is gemeld, is een
omvangrijk pakket van vermindering van administratieve lasten in uitvoering. In aanvulling
hierop werkt de regering aan een pakket maatregelen, dat in december 2005 moet leiden
tot het bij de Kamer aanhangig maken van een wetsvoorstel dat de regel- en
administratieve druk op arboterrein zo ver mogelijk terugbrengt. Aan de SER is gevraagd
uiterlijk 1 mei 2005 een advies hierover uit te brengen. Binnen een maand na ontvangst van
het SER-advies is de Staatssecretaris voornemens de Kamer een notitie op hoofdlijnen te
sturen over dit aanvullende pakket van vermindering van arboregel- en administratiedruk.
Bij de Stemmingen n.a.v. het VAO WSW zijn 2 moties aanvaard:
1. Motie-Weekers c.s. over onderzoek naar de kostenstructuur van en het huidige en
toekomstige beroep op de WSW (29 817, nr. 2). Conform het verzoek in de motie zal het
kabinet bij het formuleren van een voorstel voor herziening van de financieringssystematiek
van de Wsw een onderzoek naar de kostenstructuur van Wsw-bedrijven inclusief de
loonkosten verrichten. Het kabinet zal ten aanzien van de loonkostenontwikkelingen in de
sw-sector de ontwikkelingen in de Wsw CAO onderzoeken. Tevens zal een nadere
2
verkenning worden uitgevoerd naar het huidige beroep op de Wsw (de herkomst van
Wsw-cliënten) en het op basis daarvan te verwachten toekomstige beroep op de Wsw.
De resultaten van de onderzoeken zullen voor 1 juli 2005 aan de Tweede Kamer worden
aangeboden, samen met het mede op basis van de onderzoeken op te stellen voorstel voor
modernisering van de Wsw.
2. Motie-Bussemaker c.s. over structurele compensatie voor afschaffing van de SPAK (29
817, nr.3). Het kabinet zal op basis van onderzoek naar de kostenstructuur in de sw-
sector en de ontwikkeling van de loonkosten in de sector in relatie tot de Wsw-subsidie de
noodzaak bezien van structurele compensatie van de afbouw van de SPAK voor de sw-
sector. Bij het voorstel voor modernisering van de Wsw dat voor de zomer van 2005 aan
de Tweede Kamer wordt aangeboden zal hierover op basis van de genoemde
onderzoeken een uitspraak worden gedaan.
Bij de Stemmingen n.a.v. het VAO Schuldhulpverlening zijn 2 moties aanvaard:
1. Motie-Huizinga-Heringa c.s. over een integrale aanpak van de schuldhulpverlening door de
betrokken departementen (24 515, nr. 63). Een dergelijk plan van aanpak kan bijdragen
aan de versterking van de keten schuldhulpverlening. De afstemming tussen de
verschillende activiteiten ten behoeve van de schuldhulpverlening waarvoor verschillende
departementen een eigen verantwoordelijkheid dragen, vindt overigens ook nu al
plaats. De Staatssecretaris heeft u reeds toegezegd dat hij u een brief zal toezenden waarin
hij zal ingaan op verschillende onderwerpen rond de schuldhulpverlening. In die brief zal hij
ook aangeven, na overleg met collega's van de betrokken departementen, op welke
termijn hij u het gevraagde plan van aanpak zal toezenden.
2. Motie Huizinga-Heringa c.s. over de inspanningen van de regering en andere actoren in de
sector die gericht dienen te zijn op certificering van de minnelijke schuldhulpverlening,
inclusief de bonafide private schuldhulpverleners (24 515, nr. 64). De Staatssecretaris zal
deze motie uitvoeren in overleg met zijn collega van Economische Zaken. De inspanningen
tot certificering zullen niet gericht zijn op verplichte certificering, zoals ook tijdens het VAO
Schuldhulpverlening op 16 december jl. is besproken. In de eerdergenoemde brief die u
eind januari zult ontvangen zal de Staatssecretaris hierop nader ingaan.
Bij de Stemmingen over het VAO koopkrachtbeeld 2005 is 1 motie aanvaard:
1. Motie-Verburg c.s. over stimulering van het terechte beroep op bijzondere bijstand,
tegemoetkoming buitengewone uitgaven en de verzilvering, alsmede realisering van de
verzilvering van ouderenkortingen met terugwerkende kracht tot 2003 (29 800 XV, nr.
52). Verzilvering van de ouderenkorting stuit op bezwaren, met name vanwege de
strijdigheid met de fiscale systematiek. Daarom is een alternatieve invulling van dit
onderdeel van de motie ontworpen. De alternatieve invulling betreft een verhoging van de
tegemoetkoming voor AOW-ers. In dit voorstel wordt de tegemoetkoming voor AOW-
ers verhoogd met bruto 40 (hetgeen netto voor gehuwde ouderen gelijk is aan 36 per
persoon). Verzilvering van de ouderenkortingen in 2005 zou voor gehuwde ouderen
zonder aanvullend pensioen, en zonder gebruik van extra aftrekposten een voordeel
opleveren van 36 per persoon. Op deze wijze wordt dit voordeel dus langs andere weg
bereikt. Voor alleenstaanden komt het bedrag netto uit op 30. Daar staat tegenover dat
deze groep geen verzilveringsprobleem heeft. Ouderen met een hoger inkomen hebben
3
geen verzilveringsprobleem, voor deze groep is een dergelijke verhoging dan ook niet
noodzakelijk. Voor ouderen met hogere inkomens wordt in het voorstel daarom het
voordeel van de tegemoetkoming afgeroomd door verhoging van de belastingtarieven;
doordat gelijktijdig de AOW-premie wordt verlaagd, heeft dit voor 65-minners geen
inkomensgevolgen. De voorgestelde wijzigingen zullen per 1 april in werking treden. De
verhoging van de tegemoetkoming geschiedt bij ministeriële regeling. De aanpassing van de
belastingtarieven per 1 april vergt wetswijziging. Het desbetreffende wetsvoorstel zal na
ommekomst van het advies van de Raad van State bij uw Kamer aanhangig worden
gemaakt. Over de activiteiten die worden ondernomen rond het beroep op de bijzondere
bijstand en de tegemoetkoming buitengewone uitgaven zal ik u in de loop van het eerste
kwartaal 2005 nader informeren.
Toezegging:
De Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling gevraagd om zo spoedig mogelijk een structurele
vrijstellingsregeling in te voeren voor werkloze vrijwilligers en mantelzorgers
als vervolg op de motie Smilde/Noorman-Den Uyl (Kamerstukken II 2003/04, 28 862, nr. 31).
Die toezegging ben ik nagekomen met mijn brief van 27 januari jl. over vrijstelling sollicitatieplicht
WW voor vrijwilligers en mantelzorgers.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid