Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (31 januari - 4 februari 2005) (04/02/05)

Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Dinsdag kwam Helga Stevens in de commissie Welzijn tussen in verband met de negatieve houding van de Vlaamse regering met betrekking tot het wetsontwerp jeugdrecht van federaal minister Onkelinx en de dreiging van minister Vervotte om het samenwerkingsakkoord inzake de jeugdinstelling te Everberg op te zeggen. Vervotte vindt dat minister Onkelinx met de onderbouwde Vlaamse kritiek op haar ontwerp geen rekening houdt. N-VA steunt hierbij minister Vervotte. Helga kapittelde ook Patricia Ceysens, fractievoorzitster van de VLD, die standpunt innam tegen de beslissing van de Vlaamse regering en daarbij desinformatie en poujadisme niet schuwde (alsof minister Vervotte de jonge delinquenten vrij wou laten loslopen). Bovendien gaat de VLD hiermee in tegen een decreet dat ze zelf nog geen jaar geleden hebben goedgekeurd. Dit toont nogmaals aan dat voor de VLD het op dit moment belangrijker is PS-excellenties ter wille te zijn, dan rekening te houden met de door de betrokken sector gesteunde Vlaamse kritiek op het ontwerp van jeugdrecht en de uitvoering van de Vlaamse decreten. Helga Stevens herhaalde tenslotte ook de eis, overigens opgenomen in het Vlaams regeerakkoord, om het jeugdsanctierecht over te hevelen naar de gemeenschappen wegens de fundamenteel verschillende beleidsvisie hierop langs beide zijden van de taalgrens.

Mark Demesmaeker laat de problematiek van de verfransing van de Vlaamse Rand niet los. Hij drong er bij minister Keulen van binnenlands bestuur op aan om werk te maken van de aanbevelingen van professor Marc Boes over de vernederlandsing van het straatbeeld en de verfijning van de bestuurstaal. Professor Boes maakte de studie op vraag van de provincie Vlaams-Brabant. Hij geeft interessante tips over hoe de faciliteiten op een restrictieve manier kunnen toegepast worden en hoe de overheid het straatbeeld kan helpen vernederlandsen. Hoewel er juridische twijfels zijn over de interpretatie van professor Boes, vindt Mark Demesmaeker dat een assertieve Vlaamse houding op zn plaats is. Hij vergeleek de manier waarop de faciliteiten voor Franstaligen in de Vlaamse randgemeenten worden toegepast met de manier waarop dat aan de andere kant van de taalgrens gebeurt. De stad Enghien-Edingen bijvoorbeeld overtreedt de faciliteitenregeling op een flagrante manier. Zo is de webstek van Edingen, een Franstalig stadje met faciliteiten voor Nederlandstaligen, eentalig Frans! Minister Keulen antwoordde dat hij met collega ministers zal overleggen over de toepassing van de aanbevelingen van professor Boes.

Twee weken geleden kondigden we in de Nieuwsflits aan dat Kris Van Dijck bij Vlaams minister van Sport Bert Anciaux een interpellatieverzoek had ingediend over de zichtbaarheid en herkenbaarheid van Vlaanderen in de verschillende tewerkstellingsprojecten voor sporters van de Vlaamse overheid. Onmiddellijke aanleiding was de omvorming van de wielerploeg Vlaanderen van Vlaanderen 2002 over Vlaanderen T-interim Eddy Merckx naar Chocolade Jacques T-interim, waarbij de naam Vlaanderen verdwijnt. Daarnaast is de herkenning van de Vlaamse overheid binnen de Bloso-contracten vaak ondermaats. Tijdens de behandeling van de interpellatie donderdag benadrukte de minister dat het opzet van de Vlaamse overheid tweeledig is. Vooreerst jonge sporters een contract aanbieden en daardoor kansen geven en ten tweede het promoten van Vlaanderen in binnen- en buitenland. Hier dreigt het mis te lopen. De minister verklaarde bovenop de huidige subsidie vanuit Vlaanderen 100.000 euro extra veil te hebben voor de wielerploeg indien er voldoende aandacht is voor de promotie van Vlaanderen. Op vraag van Kris in verband met de atleten van Bloso stelde de minister dat Kris ook daar een punt had. Hij zal samen met Bloso bekijken hoe de visibiliteit van Vlaanderen verbeterd kan worden. Door de meerderheidspartijen werd op initiatief van Kris Van Dijk een met reden omklede motie neergelegd waarbij de Vlaamse regering gevraagd wordt er strikt op toe te zien dat bij zowel de tewerkstellingsprojecten als bij subsidiëring van atleten of sportploegen voldoende aandacht besteed wordt aan de visibiliteit van Vlaanderen. Bovendien moet deze visibiliteit in verhouding staan tot de financiële inbreng van de Vlaamse overheid.

Onlangs stelde Bart De Wever een aantal schriftelijke vragen aan ministers Keulen en Vandenbroucke. Ook de specifieke situatie van Antwerpen in het ganse inburgeringsverhaal kwam aan bod. Antwerpen wordt, meer dan elders, geconfronteerd met laaggeschoolden, analfabeten, andersalfabeten e.a.. Dit zorgt er o.a. voor dat men bij de Antwerpse centra voor basiseducatie (CBE"s) met ellenlange wachtlijsten kampt. Bij de CBE"s, verspreid over heel Vlaanderen, staan er ongeveer 3.366 personen op de wachtlijsten voor een cursus Nederlands Tweede Taal. 1.700 van die wachtenden situeren zich in Antwerpen. Op de wachtlijsten voor de opleidingen van analfabete anderstaligen, staan 902 personen waarvan er zich 623 in Antwerpen bevinden. Onrustwekkende cijfers, oordeelt Bart De Wever. Minister Vandenbroucke antwoordde dat er een groot project op stapel zou staan voor de regio Antwerpen-Noord. Met behulp van middelen uit het Europees Sociaal Fonds zou een deel van die achterstand ingehaald kunnen worden. Dit project werd recent ingediend bij de Stad Antwerpen en zou in januari behandeld moeten geweest zijn door het Managementcomité. Wordt vervolgd.

Donderdag stelde Jan Peumans een Vraag om Uitleg aan minister Moerman over de textielsector. Deze vooral in Zuid-West-Vlaanderen en het Waasland historisch sterke sector kent de laatste jaren tal van moeilijkheden. Denken we maar aan de hoge bruto-loonkost, de nieuwe Europese regelgeving over chemische stoffen (Reach), het afschaffen van de invoerquota op textielproducten, Hierdoor dreigt onze markt overspoeld te worden door o.a. goedkope Chinese producten, met vaak pijnlijke faillissementen tot gevolg. Voldoende elementen om een diepgaande discussie in de commissie Economie van het Vlaams Parlement tot stand te brengen, dacht Jan Peumans. Zo wil de Europese Unie een actieplan op poten zetten dat de kwalijke gevolgen van het afschaffen van de invoerquota bestrijdt. Dit plan spitst zich voornamelijk toe op nieuwe markten en innovatie. Volgens Jan Peumans biedt de EU op die manier geen echte steun aan noodlijdende regios, hetgeen minister Moerman beaamde. Bovendien kon men uit haar antwoord afleiden dat ze eigenlijk erkende dat de Vlaamse overheid over te weinig bevoegdheden beschikt om een volwaardig en globaal plan op poten te zetten. Ten slotte kwam ook de fameuze Chinese handelsmissie onder leiding van. Prins Filip nogmaals ter sprake. Tijdens deze missie had Chinees minister Wu Yi het engagement aangegaan om een soort van meldpunt op te richten waar zowel de federale overheid als de regios terechtkunnen om klachten inzake vervalsingen en namaak van textielproducten aan China te signaleren. Volgens Jan Peumans moet Vlaanderen van deze rechtstreekse communicatielijn met de Chinese overheid gebruik maken.

Nog op donderdag bracht Jan Loones op uitnodiging van Ex Change met de Commissie Buitenlandse Aangelegenheden een werkbezoek aan Den Haag. Ex Change is een uitzendplatform voor experts dat door overdracht van kennis en knowhow het ondernemerschap in het Zuiden wil steunen. Deze jonge Vlaamse organisatie heeft het Nederlandse PUM als lichtend voorbeeld. Die organisatie bestaat al 28 jaar en zendt met de steun van de Nederlandse overheid al jarenlang technici, ingenieurs, managers, uit om groeiende ondernemingen in het Zuiden te helpen. Op de agenda donderdag stond dan ook een bezoek aan PUM en het Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken. Quasi alle aanwezige parlementsleden waren het er over eens dat PUM, vele malen groter dan Ex Change, puik werk levert en navolging in Vlaanderen verdient. Vlaanderen is echter beperkt in zijn budget dat het kan uittrekken voor ontwikkelingssamenwerking, aangezien de Lambertmontwetten terzake nog niet zijn uitgevoerd. Jan Loones kon uit dit werkbezoek ook concluderen dat de visie op ontwikkelingssamenwerking tussen Vlaanderen en Wallonië danig verschilt. Wallonië denkt op heden nog steeds louter in functie van gebonden hulp, zoals infrastructuurwerken. Binnen Vlaanderen beginnen de geesten rijp te worden voor projecten als Ex Change. Meteen had Jan nog een extra argument om zijn discours voor de overheveling van ontwikkelingssamenwerking naar Vlaanderen te staven.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote ondervroeg minister Demotte over het verbod (sinds 1 december 2004) om aan 16-jarigen tabaksproducten te verkopen. De sector klaagt immers over de praktische uitvoering. Zonder controles en zonder een brede maatschappelijke sensibilisering staan de winkeliers alleen in hun confrontatie met de klanten. Demotte antwoordde dat er reeds 7 inspecteurs zijn, en dat dit aantal binnen het jaar zal worden opgetrokken tot 60. In de eerste fase worden er enkel waarschuwingen gegeven. PVs zijn er nog niet geschreven. De minister stelt immers dat hij rekent op de vrijwillige en positieve medewerking van de handelaars, ouders en volwassenen in het algemeen. Tot slot, onderzoekt Demotte de mogelijkheid het roken in gesloten plaatsen voor het publiek ernstig en efficiënter te beperken. Hopelijk betekent dit weer geen halfslachtige maatregel die zegt dat cafés en restaurants in de toekomst 66,66% in plaats van 50% rookvrije ruimte moeten voorzien.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be