Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (31 januari - 4 februari 2005)
(04/02/05)
Wekelijks ontvangt u een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we
een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Dinsdag kwam Helga Stevens in de commissie Welzijn tussen in verband
met de negatieve houding van de Vlaamse regering met betrekking tot
het wetsontwerp jeugdrecht van federaal minister Onkelinx en de
dreiging van minister Vervotte om het samenwerkingsakkoord inzake de
jeugdinstelling te Everberg op te zeggen. Vervotte vindt dat minister
Onkelinx met de onderbouwde Vlaamse kritiek op haar ontwerp geen
rekening houdt. N-VA steunt hierbij minister Vervotte. Helga
kapittelde ook Patricia Ceysens, fractievoorzitster van de VLD, die
standpunt innam tegen de beslissing van de Vlaamse regering en daarbij
desinformatie en poujadisme niet schuwde (alsof minister Vervotte de
jonge delinquenten vrij wou laten loslopen). Bovendien gaat de VLD
hiermee in tegen een decreet dat ze zelf nog geen jaar geleden hebben
goedgekeurd. Dit toont nogmaals aan dat voor de VLD het op dit moment
belangrijker is PS-excellenties ter wille te zijn, dan rekening te
houden met de door de betrokken sector gesteunde Vlaamse kritiek op
het ontwerp van jeugdrecht en de uitvoering van de Vlaamse decreten.
Helga Stevens herhaalde tenslotte ook de eis, overigens opgenomen in
het Vlaams regeerakkoord, om het jeugdsanctierecht over te hevelen
naar de gemeenschappen wegens de fundamenteel verschillende
beleidsvisie hierop langs beide zijden van de taalgrens.
Mark Demesmaeker laat de problematiek van de verfransing van de
Vlaamse Rand niet los. Hij drong er bij minister Keulen van
binnenlands bestuur op aan om werk te maken van de aanbevelingen van
professor Marc Boes over de vernederlandsing van het straatbeeld en de
verfijning van de bestuurstaal. Professor Boes maakte de studie op
vraag van de provincie Vlaams-Brabant. Hij geeft interessante tips
over hoe de faciliteiten op een restrictieve manier kunnen toegepast
worden en hoe de overheid het straatbeeld kan helpen vernederlandsen.
Hoewel er juridische twijfels zijn over de interpretatie van professor
Boes, vindt Mark Demesmaeker dat een assertieve Vlaamse houding op zn
plaats is. Hij vergeleek de manier waarop de faciliteiten voor
Franstaligen in de Vlaamse randgemeenten worden toegepast met de
manier waarop dat aan de andere kant van de taalgrens gebeurt. De stad
Enghien-Edingen bijvoorbeeld overtreedt de faciliteitenregeling op een
flagrante manier. Zo is de webstek van Edingen, een Franstalig stadje
met faciliteiten voor Nederlandstaligen, eentalig Frans! Minister
Keulen antwoordde dat hij met collega ministers zal overleggen over de
toepassing van de aanbevelingen van professor Boes.
Twee weken geleden kondigden we in de Nieuwsflits aan dat Kris Van
Dijck bij Vlaams minister van Sport Bert Anciaux een
interpellatieverzoek had ingediend over de zichtbaarheid en
herkenbaarheid van Vlaanderen in de verschillende
tewerkstellingsprojecten voor sporters van de Vlaamse overheid.
Onmiddellijke aanleiding was de omvorming van de wielerploeg
Vlaanderen van Vlaanderen 2002 over Vlaanderen T-interim Eddy Merckx
naar Chocolade Jacques T-interim, waarbij de naam Vlaanderen
verdwijnt. Daarnaast is de herkenning van de Vlaamse overheid binnen
de Bloso-contracten vaak ondermaats. Tijdens de behandeling van de
interpellatie donderdag benadrukte de minister dat het opzet van de
Vlaamse overheid tweeledig is. Vooreerst jonge sporters een contract
aanbieden en daardoor kansen geven en ten tweede het promoten van
Vlaanderen in binnen- en buitenland. Hier dreigt het mis te lopen. De
minister verklaarde bovenop de huidige subsidie vanuit Vlaanderen
100.000 euro extra veil te hebben voor de wielerploeg indien er
voldoende aandacht is voor de promotie van Vlaanderen. Op vraag van
Kris in verband met de atleten van Bloso stelde de minister dat Kris
ook daar een punt had. Hij zal samen met Bloso bekijken hoe de
visibiliteit van Vlaanderen verbeterd kan worden. Door de
meerderheidspartijen werd op initiatief van Kris Van Dijk een met
reden omklede motie neergelegd waarbij de Vlaamse regering gevraagd
wordt er strikt op toe te zien dat bij zowel de
tewerkstellingsprojecten als bij subsidiëring van atleten of
sportploegen voldoende aandacht besteed wordt aan de visibiliteit van
Vlaanderen. Bovendien moet deze visibiliteit in verhouding staan tot
de financiële inbreng van de Vlaamse overheid.
Onlangs stelde Bart De Wever een aantal schriftelijke vragen aan
ministers Keulen en Vandenbroucke. Ook de specifieke situatie van
Antwerpen in het ganse inburgeringsverhaal kwam aan bod. Antwerpen
wordt, meer dan elders, geconfronteerd met laaggeschoolden,
analfabeten, andersalfabeten e.a.. Dit zorgt er o.a. voor dat men bij
de Antwerpse centra voor basiseducatie (CBE"s) met ellenlange
wachtlijsten kampt. Bij de CBE"s, verspreid over heel Vlaanderen,
staan er ongeveer 3.366 personen op de wachtlijsten voor een cursus
Nederlands Tweede Taal. 1.700 van die wachtenden situeren zich in
Antwerpen. Op de wachtlijsten voor de opleidingen van analfabete
anderstaligen, staan 902 personen waarvan er zich 623 in Antwerpen
bevinden. Onrustwekkende cijfers, oordeelt Bart De Wever. Minister
Vandenbroucke antwoordde dat er een groot project op stapel zou staan
voor de regio Antwerpen-Noord. Met behulp van middelen uit het
Europees Sociaal Fonds zou een deel van die achterstand ingehaald
kunnen worden. Dit project werd recent ingediend bij de Stad Antwerpen
en zou in januari behandeld moeten geweest zijn door het
Managementcomité. Wordt vervolgd.
Donderdag stelde Jan Peumans een Vraag om Uitleg aan minister Moerman
over de textielsector. Deze vooral in Zuid-West-Vlaanderen en het
Waasland historisch sterke sector kent de laatste jaren tal van
moeilijkheden. Denken we maar aan de hoge bruto-loonkost, de nieuwe
Europese regelgeving over chemische stoffen (Reach), het afschaffen
van de invoerquota op textielproducten, Hierdoor dreigt onze markt
overspoeld te worden door o.a. goedkope Chinese producten, met vaak
pijnlijke faillissementen tot gevolg. Voldoende elementen om een
diepgaande discussie in de commissie Economie van het Vlaams Parlement
tot stand te brengen, dacht Jan Peumans. Zo wil de Europese Unie een
actieplan op poten zetten dat de kwalijke gevolgen van het afschaffen
van de invoerquota bestrijdt. Dit plan spitst zich voornamelijk toe op
nieuwe markten en innovatie. Volgens Jan Peumans biedt de EU op die
manier geen echte steun aan noodlijdende regios, hetgeen minister
Moerman beaamde. Bovendien kon men uit haar antwoord afleiden dat ze
eigenlijk erkende dat de Vlaamse overheid over te weinig bevoegdheden
beschikt om een volwaardig en globaal plan op poten te zetten. Ten
slotte kwam ook de fameuze Chinese handelsmissie onder leiding van.
Prins Filip nogmaals ter sprake. Tijdens deze missie had Chinees
minister Wu Yi het engagement aangegaan om een soort van meldpunt op
te richten waar zowel de federale overheid als de regios terechtkunnen
om klachten inzake vervalsingen en namaak van textielproducten aan
China te signaleren. Volgens Jan Peumans moet Vlaanderen van deze
rechtstreekse communicatielijn met de Chinese overheid gebruik maken.
Nog op donderdag bracht Jan Loones op uitnodiging van Ex Change met de
Commissie Buitenlandse Aangelegenheden een werkbezoek aan Den Haag. Ex
Change is een uitzendplatform voor experts dat door overdracht van
kennis en knowhow het ondernemerschap in het Zuiden wil steunen. Deze
jonge Vlaamse organisatie heeft het Nederlandse PUM als lichtend
voorbeeld. Die organisatie bestaat al 28 jaar en zendt met de steun
van de Nederlandse overheid al jarenlang technici, ingenieurs,
managers, uit om groeiende ondernemingen in het Zuiden te helpen. Op
de agenda donderdag stond dan ook een bezoek aan PUM en het Nederlands
Ministerie van Buitenlandse Zaken. Quasi alle aanwezige
parlementsleden waren het er over eens dat PUM, vele malen groter dan
Ex Change, puik werk levert en navolging in Vlaanderen verdient.
Vlaanderen is echter beperkt in zijn budget dat het kan uittrekken
voor ontwikkelingssamenwerking, aangezien de Lambertmontwetten terzake
nog niet zijn uitgevoerd. Jan Loones kon uit dit werkbezoek ook
concluderen dat de visie op ontwikkelingssamenwerking tussen
Vlaanderen en Wallonië danig verschilt. Wallonië denkt op heden nog
steeds louter in functie van gebonden hulp, zoals
infrastructuurwerken. Binnen Vlaanderen beginnen de geesten rijp te
worden voor projecten als Ex Change. Meteen had Jan nog een extra
argument om zijn discours voor de overheveling van
ontwikkelingssamenwerking naar Vlaanderen te staven.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote ondervroeg minister Demotte over het verbod (sinds 1
december 2004) om aan 16-jarigen tabaksproducten te verkopen. De
sector klaagt immers over de praktische uitvoering. Zonder controles
en zonder een brede maatschappelijke sensibilisering staan de
winkeliers alleen in hun confrontatie met de klanten. Demotte
antwoordde dat er reeds 7 inspecteurs zijn, en dat dit aantal binnen
het jaar zal worden opgetrokken tot 60. In de eerste fase worden er
enkel waarschuwingen gegeven. PVs zijn er nog niet geschreven. De
minister stelt immers dat hij rekent op de vrijwillige en positieve
medewerking van de handelaars, ouders en volwassenen in het algemeen.
Tot slot, onderzoekt Demotte de mogelijkheid het roken in gesloten
plaatsen voor het publiek ernstig en efficiënter te beperken. Hopelijk
betekent dit weer geen halfslachtige maatregel die zegt dat cafés en
restaurants in de toekomst 66,66% in plaats van 50% rookvrije ruimte
moeten voorzien.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be