Contactpersoon
-
Datum
4 februari 2005
Ons kenmerk
DBS 2005/907
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2040507390
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Vragen van het lid Gerkens over de verzakking van de pijlers aan de
Hollandse Brug.
1. Wat is uw mening over het bericht dat bij het berekenen van de
sterkte van brugpijler 11 over het Hollandsch Diep een rekenfout is
gemaakt?
1. Het bericht uit de Dordtenaar van 28 januari 2004, dat bij het
berekenen van de sterkte van brugpijler 11 over het Hollandsch Diep een
rekenfout zou zijn gemaakt, is serieus onderzocht.
Gedurende de afgelopen week is door de Directie HSL-Zuid overleg gevoerd
met de Bouwcombinatie Drechtse Steden en gespecialiseerde adviseurs over
de bevindingen van de journalist van de Dordtenaar. De Bouwcombinatie
heeft opdracht gegeven aan het onafhankelijke instituut GeoDelft, om de
principes van de berekening van het draagvermogen te toetsen en een
onafhankelijke eigen berekening uit te voeren. In het rapport geeft
GeoDelft aan, dat de berekening door de Bouwcombinatie Drechtse Steden
correct is verricht. Het instituut accordeert de gebruikte principes en
berekent een draagvermogen dat ligt boven de maximale belasting waarop de
pijler berekend moet zijn.
Geconcludeerd wordt dat het draagvermogen van de pijlers en dus van de
Brug Hollandsch Diep ruim voldoende is, waarbij rekening is gehouden met
een maximale belasting. Er is dus geen sprake van rekenfouten.
2. Klopt het dat de pijler niet in staat is 3000 ton te dragen,
maar slechts 2000 ton? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven of
2000 ton al dan niet voldoende is?
2. De pijler heeft een draagvermogen van meer dan 3000 ton; dat blijkt
uit de berekeningen van GeoDelft.
3. Klopt het dat het uitgangspunt van het projectbureau HSL-Zuid dat de
pijler 1400 ton moet kunnen dragen niet juist is en dat dit 3000 ton zou
moeten zijn? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om deze fout te
herstellen?
3. De meest voorkomende situatie is een belasting van 1450 ton. Deze
bestaat uit het eigen gewicht van de brug, het spoorsysteem en de
hogesnelheidstreinen.
De pijler moet berekend zijn op 3000 ton. Uit de berekeningen blijkt dat
de draagkracht 3200 ton is.
4. In hoeverre klopt de bewering van Rijkswaterstaat dat zelfs
wanneer er een rekenfout is gemaakt, dit geen gevolgen heeft voor de
veiligheid van de brug en de
hogesnelheidstreinen die er over gaan rijden? Zo ja, waarom? Zo neen, wat
gaat u doen om de veiligheid te verbeteren?
1. Er is geen sprake van rekenfouten. De veiligheid van de Brug Hollandsch
Diep
vodoet aan alle (inter) nationaal geldende normen en eisen voor wat
betreft de veiligheid.
5. Leidt deze rekenfout tot vertraging of andere extra kosten van
het project HSL-Zuid? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoeveel vertraging en
wat zijn de kosten hiervan?
5. Er is geen sprake van vertraging, vertragingskosten of andere extra
kosten. Het onderzoek dat is verricht door GeoDelft is in opdracht van de
Bouwcombinatie Drechtse Steden verricht en zal door de Bouwcombinatie
worden betaald.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat