Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
4 februari 2005
Ons kenmerk
DBS 2005/907
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040507390
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Vragen van het lid Gerkens over de verzakking van de pijlers aan de Hollandse Brug.


1. Wat is uw mening over het bericht dat bij het berekenen van de sterkte van brugpijler 11 over het Hollandsch Diep een rekenfout is gemaakt?


1. Het bericht uit de Dordtenaar van 28 januari 2004, dat bij het berekenen van de sterkte van brugpijler 11 over het Hollandsch Diep een rekenfout zou zijn gemaakt, is serieus onderzocht. Gedurende de afgelopen week is door de Directie HSL-Zuid overleg gevoerd met de Bouwcombinatie Drechtse Steden en gespecialiseerde adviseurs over de bevindingen van de journalist van de Dordtenaar. De Bouwcombinatie heeft opdracht gegeven aan het onafhankelijke instituut GeoDelft, om de principes van de berekening van het draagvermogen te toetsen en een onafhankelijke eigen berekening uit te voeren. In het rapport geeft GeoDelft aan, dat de berekening door de Bouwcombinatie Drechtse Steden correct is verricht. Het instituut accordeert de gebruikte principes en berekent een draagvermogen dat ligt boven de maximale belasting waarop de pijler berekend moet zijn.
Geconcludeerd wordt dat het draagvermogen van de pijlers en dus van de Brug Hollandsch Diep ruim voldoende is, waarbij rekening is gehouden met een maximale belasting. Er is dus geen sprake van rekenfouten.


2. Klopt het dat de pijler niet in staat is 3000 ton te dragen, maar slechts 2000 ton? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kunt u aangeven of 2000 ton al dan niet voldoende is?


2. De pijler heeft een draagvermogen van meer dan 3000 ton; dat blijkt uit de berekeningen van GeoDelft.


3. Klopt het dat het uitgangspunt van het projectbureau HSL-Zuid dat de pijler 1400 ton moet kunnen dragen niet juist is en dat dit 3000 ton zou moeten zijn? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat gaat u doen om deze fout te herstellen?

3. De meest voorkomende situatie is een belasting van 1450 ton. Deze bestaat uit het eigen gewicht van de brug, het spoorsysteem en de hogesnelheidstreinen.
De pijler moet berekend zijn op 3000 ton. Uit de berekeningen blijkt dat de draagkracht 3200 ton is.


4. In hoeverre klopt de bewering van Rijkswaterstaat dat zelfs wanneer er een rekenfout is gemaakt, dit geen gevolgen heeft voor de veiligheid van de brug en de

hogesnelheidstreinen die er over gaan rijden? Zo ja, waarom? Zo neen, wat gaat u doen om de veiligheid te verbeteren?


1. Er is geen sprake van rekenfouten. De veiligheid van de Brug Hollandsch Diep

vodoet aan alle (inter) nationaal geldende normen en eisen voor wat betreft de veiligheid.


5. Leidt deze rekenfout tot vertraging of andere extra kosten van het project HSL-Zuid? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoeveel vertraging en wat zijn de kosten hiervan?

5. Er is geen sprake van vertraging, vertragingskosten of andere extra kosten. Het onderzoek dat is verricht door GeoDelft is in opdracht van de Bouwcombinatie Drechtse Steden verricht en zal door de Bouwcombinatie worden betaald.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs