Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Toespraak
Directie:
Voorlichting
Publicatiedatum:
04-02-2005
Status:
Informatie
limes@flumina: erfgoed in beeld
N.B.: Alleen het gesproken woord geldt
Toespraak door staatssecretaris Van der Laan bij de lancering van het
project Limes@flumina op 4 februari 2005 in Utrecht.
Dames en heren,
Eén beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, hoor je mensen vaak
zeggen. Ondanks dat dat een cliché is, schuilt daar een kern van
waarheid in. Een heel mooi bewijs daarvan vind ik de beroemde
historische schoolplaten van Johan Herman Isings. U kent vast wel die
beroemde plaat van de overwintering op Nova Zembla, waar Willem
Barentz en z'n mannen het opnemen tegen een stelletje ijsberen, het
Behouden Huis op de achtergrond. Daar kon toch geen jaartal, geen
rijtje feiten tegen op?
Zo'n Isingplaat bestaat er ook met de titel `De Romeinse legerplaats
te Rijnmond', de ouderen onder u kennen hem misschien nog. Om u het
beeld te schetsen: op die plaat ziet u een witte, verharde grindweg
onder een bewolkte hemel, waarover twee stoere Romeinse soldaten
lopen. In hun kielzog twee boeren met koeien aan een juk. Rechts
vooraan staan Romeinse dames te onderhandelen met Germaanse kooplui
over een stel koperen pannen en potten. En aan de andere kant van de
weg staat een mooie witte villa, met zuilengang en driepuntig
roodbakstenen dak, achter een legeraanvoerder te paard.
Een beeld om bij weg te dromen, terug in de tijd. En dat maakt zo'n
plaat krachtig: het geeft in één klap weer wat de Limes voor ons land
betekent heeft. De Limes was in z'n hoogtijdagen niet alleen een
scheidslijn, maar ook een verkeersader en een handelsroute. Een grens
dus die dus veel meer om het lijf had dan louter de Romeinen scheiden
van de Barbaren.
De Limes vormt in zekere zin de bakermat van onze verstedelijking. Met
Nijmegen, Maastricht en Utrecht als bekendste voorbeelden van
netwerksteden avant la lettre. Belangrijk genoeg om dit deel van onze
geschiedenis concreet op ons netvlies te hebben.
Vandaag de dag zijn de meeste Isings-platen alleen nog in het
Onderwijsmuseum te bezichtigen. En dat is jammer, zeker in een tijd
dat we het historisch en cultureel bewustzijn in onze multiculturele
samenleving willen gaan versterken. En dus moeten we op zoek naar
ándere middelen om het besef van geschiedenis, kunst en erfgoed in ons
land te vergroten. Utrecht laat zien dat er wat dat betreft `meerdere
wegen zijn die naar Rome leiden'. Want wat dacht u van een hedendaags
kunstenaar die zich laat inspireren door ons erfgoed - en daarbij het
verleden op een artistieke manier verbindt met ónze tijd en de
toekomst?
Dames en heren,
We zijn hier bij elkaar om samen het videoproject van René Engelenburg
in te wijden. Ook hij werkt met beeld, enorme beelden mag ik wel
zeggen die geïnspireerd zijn op de Romeinse tijd in Nederland. Geen
educatieve platen á la Isings, het zijn raadselachtige landschappen
die eerder vragen oproepen dan antwoorden geven.
Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Wat de argeloze, kooplustige
voorbijganger met die vragen gaat doen. Of men op het spoor naar het
verleden wordt gezet. Of het bijdraagt aan het besef van onze
nationale identiteit in het algemeen en die van Utrecht in het
bijzonder.
Hoe dat experiment ook uitpakt, ik vind limes@flumina een leuk en fris
initiatief. Iets anders dan potscherven en gebarsten kruiken in
stoffige vitrines, met informatie erbij. Het past bij een moderne
manier van geschiedenis in beeld brengen bij het publiek: mensen er
via alle zintuigen bij betrekken. Met moderne middelen een appèl doen
op de historische sensatie.
Heel goed ook voor het imago van archeologie. Zo laat je zien dat
cultureel erfgoed - ook al blijft die bewaard in de bodem - ook
ingezet kan worden als publiekstrekker. Een meerwaarde dus voor mensen
én de stad.
Dames en heren,
Het Limes-project - drijvende kracht achter dit kunstwerk - draait nu
een paar jaar, en werkt vanaf dag één vanuit de Belvedere-gedachte.
Beleid dat is ontworpen als een tweepuntige speer:
(1) cultuurhistorische waarden in landschap en stad worden als
richtingaanwijzer meegenomen bij veranderingen in de openbare ruimte.
En:
(2) zoveel mogelijk Nederlanders worden bewust gemaakt dat ons
landschap een verleden heeft. Een historische biografie die we met z'n
allen moeten leren kennen en leren lezen.
De tijd dat dat stevig op de agenda moest worden gezet is nu écht
voorbij. Het gaat nu om uitvoeren van concrete acties, de vertaalslag
maken naar de praktijk, en doorpakken. Het Limes-project bewijst dat
we die tweede etappe kunnen nemen. En dat samenwerking en
wisselwerking met betrokkenen uit de praktijk kán, als je het goed
aanpakt. Door kennis, onderzoek en ontwerp in de ruimtelijke ordening
echt aan elkaar te koppelen. Door de kwaliteit van onze omgeving tot
verantwoordelijkheid te maken van ons allemáál.
Ik zei al dat Utrecht daar als stad bewust mee om gaat. Dat zie je in
projecten als de Hoge Woerd - waar het Romeinse erfgoed zichtbaar
inspiratiebron is bij de bouw van de Vinexlocatie in de Leidsche Rijn.
En ook Limes-stad Nijmegen is ermee bezig: in de herstructurering van
de Westelijke binnenstad van Nijmegen wordt de Romeinse grens echt als
rode draad meegenomen.
De samenwerking met de stad Utrecht, het projectbureau Leidsche Rijn
en de gemeente Nijmegen is daarbij voorbeeldig voor vergelijkbare
projecten in de toekomst.
De Limes wordt dan ook ook als voorbeeldproject genoemd in het nieuwe
Actieprogramma Ruimte en Cultuur, dat ik met de collega's van zeven
verschillende departementen binnenkort naar de Kamer stuur.
Omdat werkt met thema's, die het Rijk belángrijk vindt:
Zoals:
- nieuwe ruimtelijke vraagstukken benaderen vanuit de
geschiedenis van het landschap
- erfgoed zichtbaar en aantrekkelijk maken, ook als het bewaard
blijft in de bodem
En:
- dit soort grensoverschrijdende projecten in samenhang - dus
regionaal, landelijk of internationaal - belichten
In het voorjaar ga ik met de bestuurders uit het Limes-gebied - de
drie provincies en de steden Nijmegen en Utrecht - om tafel zitten en
een intentieverklaring voorbereiden. Dan zien sommigen van u hier en
ik elkaar weer terug.
Dames en heren,
Daarmee kom ik tot een afronding van mijn verhaal. Ik zei aan het
begin dat een beeld so msmeerzegtdanduizendwoorden.Diewoorden
heb ik inmiddels uitgesproken, en het is de hoogste tijd dat we naar
de kunst zelf gaan kijken.
Ik citeer slot professor Jos Bazelmans, die zich dagelijks sterk maakt
om ons cultureel bewustzijn voor de archeologie te vergroten.
Hij zei (in de geest van de filosoof Gádamer
`We moeten ons het erfgoed van de Limes niet proberen voor te stellen
als `Nachlass', dus als een concrete nalatenschap maar als
`Nachleben'.
Waarbij de Limes letterlijk en figuurlijk doorwerkt in de talloze
landschappen die er daarna en erop zijn ontstaan, gegroeid en
vormgegeven.'
Laten we gaan bekijken hoe René Engelenburg dat heeft meegenomen in
zijn landschappen van de toekomst. Volgt u mij naar de Gildentraverse,
op de klanken van het muziekstuk Ville passager, gecomponeerd door
Merlijn Twaalfhoven.
Ik dank u wel.