Achter de schermen : Een kwart eeuw lezen, luisteren, kijken en internetten
omslag
auteur(s) Frank Huysmans, Jos de Haan, Andries van den Broek
publicatiedatum 06/10/2004
sleutelwoorden media, tijdsbesteding
prijs EUR 24,50
aantal pagina's 297
isbn/issn/anders 9037701299
reeks Publicatie 2004/7 / Het culturele draagvlak 5
Excerpt
Met de komst van commerciële televisie- en radiozenders en het
internet is de hoeveelheid informatie en amusement enorm gegroeid.
Technologische ontwikkelingen maken dat overal en altijd over vele
mediadiensten kan worden beschikt. Welke consequenties heeft dit voor
de wijze waarop mensen zich informeren, amuseren en met elkaar
contacten onderhouden? Kunnen maatschappelijk kwetsbare groepen zich
staande houden in de informatievloed?
In deze studie worden trends in het media- en ict-gebruik sinds 1975
geschetst. Het lezen van boeken, kranten en tijdschriften, het gebruik
van radio en televisie en dat van de computer en het internet krijgen
afzonderlijk aandacht. Ingegaan wordt op de betekenis van de media
voor cultuurspreiding en op de internationale positie van het
Nederlandse mediabestel. Daarna wordt onderzocht of het mediagebruik
net als het aanbod gevarieerder is geworden en in welke mate het
gebruik van het ene medium ten koste gaat van het andere. De
uitkomsten krijgen tot slot een vertaling naar een mogelijke
herstructurering van het media- en informatiebeleid.
Sociaal en Cultureel Planbureau