Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 03/02/2005


---

Nieuwe prijs voor jonge wetenschapsjournalisten
De Glazen Griffioen

Aan de Vrije Universiteit is vrijdag 4 februari de jury geïnstalleerd van de Glazen Griffioen, een nieuwe jaarlijkse prijs voor jong wetenschapsjournalistiek talent. Wim T. Schippers is voorzitter van deze jury. De prijs, mede mogelijk gemaakt door de Vereniging VU-Windesheim, bestaat uit 10.000 en een glasobject ("de Glazen Griffioen"). De uitreiking vindt begin oktober plaats, tijdens het congres Sharing Knowledge? van het Da Vinci Instituut, het Centrum voor Wetenschapscommunicatie van de VU.

De prijs is een initiatief van vier samenwerkende hoger (wetenschappelijke) instellingen: de Vrije Universiteit, het VU medisch centrum, Hogeschool Windesheim en de Vereniging VU-Windesheim. Doel van de Glazen Griffioen is de kwaliteit van de wetenschapsjournalistiek te bevorderen.

Jonge wetenschapsjournalisten kunnen zelf werk inzenden. Ook derden, zoals hoofd- en eindredacteuren, lezers, kijkers of luisteraars mogen werk van kandidaten voordragen. Dat kan dit jaar tot 15 augustus 2005. Werk van journalisten tot 35 jaar komt in aanmerking voor de Glazen Griffioen, mits gepubliceerd in het jaar voorafgaand aan de sluitingsdatum van de inzendingen. Onder wetenschapsjournalistiek vallen geschreven artikelen en audiovisuele producten die actueel wetenschappelijk onderzoek, of toepassingen daarvan, voor een breed publiek toegankelijk maken en in een breder verband plaatsen. Ook journalistiek werk dat in meer algemene zin het wetenschapsbeleid, de maatschappelijke rol van de wetenschap, of de menselijke aspecten van de wetenschapsbeoefening belicht, komt in aanmerking.

Bij de beoordeling van het werk let de jury vooral op originaliteit, actualiteit, toegankelijkheid en verifieerbaarheid van de informatie, maar ook op relevantie en een prikkelende maar beargumenteerde standpuntbepaling. Ook het bereik, zowel getalsmatig als in het effect van het werk op het maatschappelijk debat over het onderwerp, kan belangrijk zijn bij de beoordeling.

De jury, onder leiding van Wim T. Schippers, bestaat in 2005 uit Adriana Esmeijer, directeur Prins Bernhard Cultuurfonds; Margriet van de Heijden, voorzitter Vereniging van Wetenschapsjournalisten; Peter Karstel, opleidingscoördinator Journalistiek, Hogeschool Windesheim Zwolle; Wilbert Spooren, hoogleraar Taal en Communicatie Vrije Universiteit; Mark Traa, redacteur wetenschap HP/De Tijd en freelance-medewerker van onder andere dagblad Trouw en Suzanna Weusten, adjunct-hoofdredacteur van De Volkskrant.

Wetenschap speelt een steeds belangrijkere rol in de moderne maatschappij. Kennis van en inzicht in de ontwikkeling van wetenschap, in de maatschappelijke consequenties daarvan, en de interactie tussen wetenschap en samenleving, zijn daarom van wezenlijk belang. Journalistieke verslaggeving is een belangrijk middel om de publieke meningsvorming over wetenschap in haar maatschappelijke context te stimuleren.

De Vrije Universiteit heeft een bijzondere relatie met wetenschapscommunicatie. In 2003 reikte de VU een eredoctoraat uit aan Karel Knip, wetenschapsjournalist van NRC Handelsblad. Kort daarna is het Da Vinci Instituut, Centrum voor Wetenschapscommunicatie opgericht, met als doel een nationaal expertisecentrum te worden op dit gebied. Ook het VU medisch centrum besteedt bijzondere aandacht aan wetenschapscommunicatie, onder meer via de biomedische wetenschapsvoorlichting en -journalistiek en de geschiedenis daarvan. Hogeschool Windesheim biedt twee bacheloropleidingen aan, gericht op de geschreven en op de audiovisuele journalistiek. Communicatie is tenslotte een speerpunt in het onderwijs en onderzoek van zowel de Vrije Universiteit als Hogeschool Windesheim. Deze instellingen starten in september 2005 samen een master Journalistiek.

De organisatie van De Glazen Griffioen is in handen van VU-podium, dat door de vier betrokken instellingen voor hoger (wetenschappelijk) onderwijs wordt gedragen en de taak heeft om via symposia, lezingen, debatten et cetera de publieke meningsvorming over wetenschap te bevorderen.