Lidl - wat is er aan de hand?
04-02-2005
In de vorige info hebben wij toegezegd een samenvatting te geven van
de reacties die wij van u, onze leden, hebben gekregen. Bij deze
lossen wij deze belofte graag in.
Wij kunnen ons voorstellen dat u dingen herkent. Weet dan dat alles
wat wij hier opsommen door meerdere leden is aangekaart. Heeft u zelf
nog niet gereageerd? Laat het deze keer dan niet aan u voorbij gaan.
Laat ons weten hoe het bij u gaat. Goed, slecht, dat maakt niet uit,
of u nu in de winkel of in het distributiecentrum werkt. Binnenkort
hebben wij een gesprek met de OR van Lidl en 8 februari aanstaande is
er weer een gesprek met de directie gepland.
* Overtredingen van arbeidstijden: onder andere bij verbouwingen van
s ochtends vroeg tot s avonds laat moeten werken, een aantal dagen
achter elkaar. Er wordt veel meer gewerkt dan het maximum van de
arbeidstijdenwet van 12 uur (die alleen al geldt voor extreme
gevallen). Er worden dagen gemaakt van 16 tot 17 uur met daarna
niet de vereiste rusttijd voor de volgende dag.
* Uren worden niet bijgehouden. Soms wordt er wel 70 tot 80 uur per
week gewerkt. Omdat de uren niet goed worden geadministreerd lopen
veel medewerkers loon en toeslagen mis.
* Men wordt gevraagd constant paraat te zijn, van 07.00 uur tot
21.00 uur, om in te vallen op vrije dagen.
* Mensen worden verplicht om meer dan de 12 zaterdagen te werken
zoals in de CAO is geregeld
* Min-uren worden van het vakantietegoed ingehouden
* Veel mensen hebben klachten aan rug, armen etc. in verband met
zwaar werk. Dit komt bijvoorbeeld door het werk aan de kassa waar
producten van 9 tot 12 kilo ook over de toonbank moeten
* Vaak geen goede klimaatbeheersing, slechte kassaplekken, geen
spiegels om in de kar te kunnen kijken (dus steeds maar weer
rekken met de nek of gaan staan).
* Niet doorbetalen van feestdagen omdat mensen niet de afgelopen 12
weken in tenminste 6 gevallen op dezelfde dag hebben gewerkt
vanwege ziekte of ATV.
* Vaak geen pauzes of veel te korte pauzes.
* Zwanger personeel dient gewoon het zware werk uit te voeren.
* Werkbesprekingen in eigen tijd.
* Kassaverschillen dienen uit eigen zak betaald te worden.
* Balansen op zaterdagavond waardoor er amper een weekend
overblijft.
* Heel veel overwerk, eigenlijk met een structureel karakter. Dit
omdat te weinig personeel wordt ingezet.
* Werknemers moeten formulieren tekenen tijdens het werk, achter de
kassa, in de winkel. Allemaal even snel tussendoor.
* Er heerst een angstcultuur, werknemers worden uitgescholden, er
wordt constant gedreigd met ontslag, werknemers worden tot huilens
toe gebracht om ze hun plek te wijzen en er wordt gesteld dat het
Duits recht van toepassing is. Met andere woorden geen rechten
voor werknemers maar werken en mond houden.
Genoeg punten dus om eens pittig over door te praten met de directie.
Maar bovenal ervoor te zorgen dat er ook echt concrete verbeteringen
komen. Daarvoor is een eerste voorwaarde dat de vakbond zijn werk kan
doen en dus gewoon met de werknemers op de werkvloer kan praten zonder
dat men bang hoeft te zijn voor negatieve reacties.
Wij houden u uiteraard op de hoogte van onze vorderingen. Maar wij
willen natuurlijk ook graag door u op de hoogte gehouden worden van de
situatie en de ontwikkelingen. Dus mail of bel ons vooral. En zorg dat
u collegas deze informatie ook krijgen en lid worden van CNV
Dienstenbond zodat wij nog sterker staan!
U kunt bellen of mailen met bestuurder, Neoletta Poelgeest. Telefoon
(035)6460580 of e-mail n.poelgeest@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV