Time : 10:45:39 AM
Date : Friday, February 04, 2005
Sender Name: Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr
"Belgische primeur inzake oneerlijke verkoopspraktijken gepleegd in het buitenland"
"Voor het eerst is een Belgisch bedrijf dat zich in Engeland schuldig
maakte aan oneerlijke verkoopspraktijken hiervoor in eigen land
veroordeeld en dit op initiatief van de belangrijkste Engelse
consumentenorganisatie. Dit toont aan" zegt Karel Daele van het
advocatenkantoor Wilmer Cutler Pickering Hale & Dorr "dat Belgische
bedrijven die zich in het buitenland bezondigen aan oneerlijke
praktijken voortaan niet meer veilig zijn voor de Belgische
justitie".
De primeur staat op naam van de Voorzitter van de Rechtbank van
Koophandel te Brussel. In een vonnis van 6 december 2004 heeft deze
op verzoek van het Engelse Office of Fair Trading een Belgisch
bedrijf veroordeeld voor het voeren van misleidende reclame in
Engeland. In mailings liet het bedrijf de Engelse consumenten immers
geloven dat zij een loterij had georganiseerd en dat de aangeschreven
consumenten een prijs hadden gewonnen die ze konden opeisen door het
invullen van een bestelbon en het aankopen van enkele producten. In
realiteit hadden de consumenten uiteraard geen prijs gewonnen en
werden ze gewoon aangezet om producten te kopen.
Dit vonnis is het gevolg van een Europese Richtlijn uit 1998 die
grensoverschrijdende schendingen van de consumentenbelangen aanpakt .
Deze Richtlijn is in België van kracht sinds juli 2002 . Sindsdien
kunnen Belgische bedrijven die in andere Lidstaten oneerlijke
verkoopstechnieken hanteren en de belangen van de lokale consumenten
schaden door meer dan honderd buitenlandse consumentenorganisaties
voor de Brusselse Rechtbank van Koophandel gedagvaard en veroordeeld
worden. De voorwaarde is wel dat de oorsprong van de inbreuk in
België ligt. Dit is nu een eerste keer gebeurd.
Omgekeerd kunnen ook Belgische consumentenorganisaties, zoals Test
Aankoop, in andere Lidstaten gaan procederen indien de daar
gevestigde bedrijven in België oneerlijke verkoopspraktijken hanteren
en aldus de belangen van de Belgische consumenten schaden.
Het toepassingsgebied van deze reglementering is ruim. Er kan o.a.
worden opgetreden inzake misleidende reclame, verkoopsovereenkomsten
die buiten de onderneming van de verkoper worden gesloten
(bijvoorbeeld deur-aan-deur verkopen of verkopen op beurzen),
consumentenkrediet, reclame voor geneesmiddelen, de verkoop van
reizen, timesharing en verkoopsovereenkomsten die op een afstand
worden gesloten (bijvoorbeeld via het internet of via
postorderbedrijven). Bovendien ligt de oorsprong van een inbreuk
heel snel in België. Zo was het voor de Brusselse rechter voldoende
dat het betrokken bedrijf zijn maatschappelijke zetel in België had.
Indien de Belgische rechter een inbreuk vaststelt, beveelt hij
hiervan de staking en/of de publicatie van het vonnis eventueel in de
buitenlandse pers. Hij kan tevens een dwangsom opleggen die het
veroordeelde bedrijf dient te betalen indien zij het stakingsbevel
niet naleeft.
In tegenstelling tot vroeger, kunnen bedrijven die in België of in
een andere Lidstaat hun producten of diensten op een oneerlijke
manier aan de man brengen dus niet meer aan de lokale wet ontsnappen
door op te treden vanuit het buitenland. De bevoegde instanties van
de geviseerde Lidstaat kunnen deze bedrijven nu immers achtervolgen
en laten veroordelen in de Lidstaat van waaruit ze opereren.
Deze reglementering staat bovendien niet op zich. In oktober 2004 is
ook een nieuwe Europese Verordening aangenomen die de samenwerking
tussen de EU-landen inzake consumentenbescherming danig moet
versterken. Voortaan zullen zij spontaan of op verzoek informatie
uitwisselen over malafide verkopers op hun grondgebied, op verzoek
van buitenlandse collega's inspecties uitvoeren, deze verkopers op
hun grondgebied een laatste waarschuwing geven of zelfs vervolgen,
enz.
Met deze brok Belgische en Europese wetgeving worden
grensoverschrijdende oneerlijke verkoopstechnieken beter aangepakt en
wordt het net rond malafide verkopers aangetrokken. Dit komt de
Belgische en Europese consument alleen maar ten goede.
Contact: Karel Daele
Advocaat
+32 2 285 49 32
+32 479 94 62 67
Karel.Daele@Wilmerhale.com
URL: (None)
Picture: (None)
Attachments: (None)
Link to Press Release - NL