Edelman - DLV
4 - 2 - 2005
Nederlander voorop met online bankieren
Nederlanders zijn de enige Europeanen die meer contact via internet
met hun bank onderhouden dan face-to-face. In andere Europese landen
is het bezoek aan de bank nog altijd de meest gebruikte
communicatiemethode. Dat blijkt uit een onderzoek naar Europees
klantcontact dat is uitgevoerd in opdracht van BT door Coleman Parkes.
Verder liet BT het klantcontact onderzoeken van de reisbranche,
nutsbedrijven en de retail. Enkele resultaten uit het onderzoek:
- Nederlanders geven minder om persoonlijk contact dan andere
Europeanen en kiezen vaker voor gemak. Gemiddeld bankiert 18 procent
van de Europese consument online, in Nederland maakt 37 procent van de
consumenten het meeste gebruik van online bankieren.
- Nederlanders geven de voorkeur aan het online boeken van een reis
(39 procent) of persoonlijk op het reisbureau (41 procent). Alleen
Duitsers gebruiken met 45 procent het internet meer.
- In het online contact met nutsbedrijven loopt Nederland voorop, 25
procent van de Nederlanders communiceert het liefst online. Dat is het
hoogste in Europa. De meeste Nederlanders geven echter de voorkeur aan
de telefoon (bijna 50 procent), een kwart communiceert vooral per post
en 12 procent geeft de voorkeur aan persoonlijk contact.
- Winkelen doen Nederlanders liever persoonlijk. 84 procent geeft de
voorkeur aan een winkelbezoek boven online (14 procent) of telefonisch
kopen (11 procent) online. 80 procent van de Nederlanders hecht waarde
aan persoonlijk contact met verkopers.
Over het onderzoek
BT gaf het bureau Coleman Parkes opdracht om onderzoek te doen naar de
houding van consumenten ten opzichte van verschillende
communicatiekanalen binnen de financiële sector, retail, nutsbedrijven
en de reisbranche. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1868 consumenten
tussen de 18 en 55 jaar in het Verenigd Koninkrijk, Duitslang,
Ierland, Frankrijk, Spanje, België, Nederland, Hong Kong, Singapore en
Australië. Het onderzoek vond plaats in augustus 2004. 101
respondenten zijn afkomstig uit Nederland.
BT en CRM
BT laat onderzoek uitvoeren naar de communicatiewensen van klanten
omdat het IT-bedrijf CRM-oplossingen ontwikkelt.
BT biedt end-to-end CRM-oplossingen, bestaande uit:
- Multimedia call centers
- Outsourced call centers
- Managed & professional services
- Self-service oplossingen
Over BT
BT is één van s werelds grootste leveranciers van
communicatieoplossingen, met klanten in Europa, Noord- en
Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië en Australië. De kernactiviteiten van BT
omvatten de levering van IT- en netwerkdiensten, lokale, landelijke en
internationale telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en
diensten op het gebied van breedband en internet.
BT is actief met drie divisies:
- BT Retail biedt diensten en oplossingen voor vaste en mobiele
communicatie en IT- en netwerkdiensten aan meer dan 20 miljoen Britse
consumenten en bedrijven. Daarnaast is deze tak van BT één van de
grootste Britse internetproviders
- BT Wholesale levert binnen het Verenigd Koninkrijk netwerkdiensten
en -oplossingen (waaronder breedband en private circuits) aan ruim 600
operators of dienstverleners op het gebied van vaste en mobiele
telefonie
- BT Global Services levert internationale IT- en netwerkdiensten aan
grote Europese organisaties met meer locaties. BT Global Services is
actief in meer dan 130 landen en biedt daarnaast ook internationale
carrierdiensten. BT Nederland is onderdeel van BT Global Services en
sinds 1989 actief op de Nederlandse markt.
In het boekjaar 2003-04 (einde 31 maart) behaalde BT Group een omzet
van 18.519 miljoen pond. De winst voor goodwill, aflossingen,
buitengewone lasten en belastingen bedroeg 2.013 miljoen pond.
BT Group plc. kent een notering aan de effectenbeurzen van Londen en
New York. British Telecommunications plc. (BT) is de
dochteronderneming van BT Group waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen
en activa van BT Group plc. zijn verzameld.
Bezoek voor meer informatie www.bt.com/aboutbt.
Over Coleman Parkes
Coleman Parkes Research is onlangs opgericht als hoogwaardig,
actiegericht onderzoeksbureau voor de zakelijke markt. De oprichters
hebben ruim 20 jaar marketingervaring en bieden hun klanten gericht
marktonderzoek van hoog niveau, met analyses die bijdragen aan
concurrentievoorsprong en bedrijfstransformatie. Het bureau doet
onderzoek voor IT-leveranciers, dienstverleners en productiebedrijven
in alle sectoren van het bedrijfsleven, waaronder financiële
dienstverlening, retail, overheden, zakelijke dienstverlening en
industrie. Coleman Parkes Research biedt een breed scala aan
onderzoeksdiensten op maat. Daarbij ontwerpt het bureau het best
passende project, in aansluiting op de zakelijke doelen van zijn
klanten. Altijd staat het bureau daarbij het stimuleren van discussie
en daadwerkelijke bedrijfsverandering voor ogen. Ontwerp, beheer en
rapportage van zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeken zijn
alle gericht op het omsmeden van projectgegevens in bruikbare kennis
en acties.
Meer over BT Nederland:
Persberichten
Achtergrondinformatie
Beeldmateriaal
website: http://www.btglobalservices.com/nl
Marlies Roest
BT Nederland
tel: 020-2038898
e-mail: marlies.roest@bt.com
Edelman
Leoni Janssen of Diana Budding
Postbus 2021
2130 GE Hoofddorp
tel: 023-554 2030
e-mail: nl@edelman.com
website: http://www.edelman.com/nl