Eerste proefrit IJtram
Persbericht dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, d.d. 02-02-2005:
De IJtram is begin februari 2005 begonnen met het maken van de eerste
proefritten. Het gaat om de zogenaamde infra-testen. Daarbij wordt
gecheckt of de infrastructuur aansluit op het materieel. Oftewel
beweegt de tram zich soepel over het tracé en werken de technische
installaties langs de baan.
Op woensdag 2 februari reed de eerste tram op IJburg vanaf het
Zeeburgereiland. Met een snelheid van 5 km per uur ging de tram over
het nieuwe tracé richting IJburg. Eerder werd al getest vanaf het
Centraal Station tot aan de keerlus op het Zeeburgereiland. Bij de
keerlus ligt ook de IJtramstalling. Deze fungeert als een remise voor
de trams die naar IJburg gaan rijden.
In de tweede week van februari wordt de baan getest op snelheid. Na
het testen van de baan en alle technische installaties, zal het GVB
starten met het opleiden van het trampersoneel en het proefrijden.
Tot eind maart 2005 wordt de zogenaamde PTA-lus aangelegd, vlak naast
de inrit naar de Passengers Terminal Amsterdam (PTA). De PTA-lus wordt
het nieuwe eindpunt voor tramlijn 16. Verder wordt langs de route het
haltemeubilair geplaatst en worden de haltes verder afgewerkt en
bestraat.
Op 29 mei 2005 gaat de IJtram in exploitatie als tram 26. Tram 26
rijdt vanaf die datum tussen de binnenstad van Amsterdam en de nieuwe
woonwijk IJburg. Op zaterdag 28 mei wordt het tracé feestelijk geopend
door minister Peijs en wethouder Van der Horst. Ook het P+R terrein
Zeeburgereiland wordt dan in gebruik genomen. Hier kunnen bezoekers
van de stad hun auto parkeren en met tram 26 verder reizen naar het
centrum of IJburg.
Stadsdeel Zeeburg