A.s. vrijdag 4 februari om 20.30 uur in Perdu:
Is het fysieke karakter van woorden belangrijker dan hun conventionele betekenis? Hoe kun je die normale betekenissen ondermijnen? En wat betekenen zulke vorm- en betekenisexperimenten in politiek opzicht? Deze vragen stonden centraal in het mede door Bruce Andrews opgerichte, beruchte Amerikaanse tijdschrijft 'L=A=N=G=U=A=G=E' (1978-1981), dat zich richtte op 'a spectrum of writing that places its attention primarily on language and ways of making meaning, that takes for granted neither vocabulary, process, syntax, program or subject matter'. Andrews is politicoloog, performer en auteur van zeer ambitieuze experimentele teksten als Give 'Em Enough Rope, Lip Service en I Don't Have Any Paper So Shut Up (Or, Social Romanticism), volgens de flaptekst "a writing so rough and powerful that it will infuriate some of its audience". Op deze avond zal Andrews optreden met de danseres/choreografe Sally Silvers, Katie Duck (dans), Jim Fulkerson (trombone)en zal Samuel Vriezen Andrews !
interviewen over de literaire avantgarde in Amerika.
Zaterdag 5 februari
Gevaarlijke literatuur - Writing on the Edge
Aanvang: 15.00 uur
Van 3 t/m 5 februari organiseren de Literaire Podia Amsterdam het festival 'Writing on the Edge', met als onderwerp: gevaarlijke literatuur. Perdu neemt hier het voortouw wat betreft de poëzie. Op zaterdag 5 februari zullen drie dichters hun opwachting maken in Perdu, te weten: Bruce Andrews (VS), Seyhmus Dagtekin (Frankrijk), en Ramsey Nasr (Nederland). Elk van de dichters zal een lezing geven over 'gevaarlijke poezie', en een voordracht uit eigen werk verzorgen. Dat nu juist deze dichters zullen spreken in dit verontrustende verband mag geen toeval heten, want:
Bruce Andrews wenst gevaarlijke poezie te schrijven. Met zijn gedichten wil hij de woede van de lezer op te wekken. Andrews' taal is ondoorzichtig als een muur en houdt de lezer buiten in de koude van zijn politieke retoriek. Maar zijn schrijven komt voort uit een ideaal, wellicht ook politiek: het tonen van de gijzeling van taal door een markt-economisch geinspireerde verwijzingssymboliek, en het zoeken naar alternatieven daarvoor.
Seyhmus Dagtekin is Koerd van geboorte. Hij woont in Parijs en schrijft voornamelijk in het Frans. In zijn poëzie klaagt hij hedendaagse geo-politieke machten aan, hij spint zijn beelden uit de mythologie van de Koran en het hedendaagse Westen, hij ondervraagt de sterren, of trekt ze in twijfel, of stelt ze tegenover het Avondland. Dagtekins' poëzie kan hier niet groots genoeg worden omschreven, wel kan worden gerefereerd aan de Ivan Goll-prijs voor Franstalige poëzie, die hij in won in 2001 voor zijn bundel Les Chemins du Nocturne. Werk van Dagtekin wordt binnenkort gepubliceerd in het literaire tijdschrift Yang, in een vertaling van Raf van Tuykom.
Hoewel geen Vlaming, is Ramsey Nasr stadsdichter van Antwerpen - en gevaarlijk bovendien. Of dat ligt aan zijn Nederlander-zijn is een tweede. Een andere tweede is zijn bundel Onhandig bloesemend, waarin op poëtische wijze wordt getornd aan normen en waarden, van liefde, van politiek, en van eenentwintigste eeuwse burgerlijkheid. Echt waar, tegenover Nasr staat de lezer soms tegenover een barricade, vanaf welke hij eerlijk spreekt, of dat nou mag of niet.
Let op: de lezingen beginnen om 15.00 u.!
En dan alvast een blik op de rest van de programma's van Perdu in de maand februari:
Maandag 7 februari
Nieuwe Maandag Returns
Aanvang: 20.30 uur
Toegang: 4,50 euro
Op de Nieuwe Maandag worden toneelteksten getoetst aan publiek en spelers. Iedereen, beginnend of ervaren, kan teksten indienen. In een kort bestek bereiden professionele acteurs en regisseurs de teksten voor. Na afloop is er een gesprek met de auteur, de spelers en het publiek; heeft de tekst geklonken zoals hij moest klinken, zijn de toeschouwers geboeid? Nieuw is dit jaar dat iedere avond een toneeldeskundige zijn of haar licht laat schijnen over de geboden teksten. Vanavond zal Don Duyns de teksten bespreken.
Vrijdag 11 februari
Amerikaanse poëzie II
Aanvang: 20.30 uur
Toegang 6/5 euro
M.m.v Alfred Schaffer, Tsead Bruinja en Yorgos Dalman.
Vanavond de focus op Amerikaanstalige poëzie. Motivatie: een stellig vermoeden dat in navolging van Homerus, Dante, Milton en Vondel, nu nog slechts Amerikaanse dichters in staat zijn tot grote literaire projekten.
Tsead Bruinja zal zijn licht laten schijnen over Allen Ginsberg. Alfred Schaffer zal verhalen over John Ashberry. Yorgos Dalman zal vertellen over Charles Bukowski. Wat betekenen de Amerikanen voor deze dichters? En wat kunnen ze betekenen voor de Nederlandse poëzie?
Donderdag 17 februari
Presentatie van Pampus I
Aanvang: 20.30 uur
Toegang: gratis
M.m.v Peter Holvoet Hanssen, The Frolicsome Composer from Hell e.a.
Het is zover! Met gepaste trots presenteert Perdu het daadwerkelijk eerste nummer van tijdschrift Pampus. Hierin een neerslag van de avonden in september december 2004, alsmede de viering van het twintigjarig bestaan van Perdu in juni 2004. Een bundel essays, aforismen, poëtica's, experiment, overpeinzing en bovenal gedichten! De feestelijke presentatie-avond zal opgeluisterd worden door een experimentele compositie van de jonge Frolicsome Composer from Hell, Samuel Vriezen, een optreden van de Vlaamse dichter Peter Holvoet-Hanssen, nog meer gedichten en nog meer Perdu!
Vrijdag 18 februari
Mind the Gap I
Aanvang: 20.30 uur
Toegang: 6/5 euro
M.m.v Maaike Bleeker, Nirav Christophe e.a
De dramatekst wordt niet gewaardeerd in Nederland. Was de dramatekst vroeger de oogappel van de literatuur, nu wordt hij stiefmoederlijk behandeld, zelfs genegeerd. Perdu duikt in de loopgraven van het literaire veld en gaat in de eerste aflevering van Mind the Gap op zoek naar de oorzaak van deze onderwaardering in letterenland. Op deze avond zullen literatuurwetenschappers, theaterwetenschappers en theatermakers zich over deze kwestie buigen.
Zondag 20 februari
Café Cossee
Aanvang: 15.00 uur
Toegang: 3 euro
M.m.v. Abdelkader Benali, Jowi Schmitz, Maria Barnas en Eva van Leeuwen (ov).
Uitgeverij Cossee en Stichting Perdu organiseren elke derde zondag van de maand café Cossee.
In een aangename zondagmiddagsfeer lezen bekende schrijvers voor uit nog ongepubliceerd werk. Musici musiceren. Nieuw talent treedt voor het voetlicht.
Deze zondag zullen Abdelkader Benali, Maria Barnas en Jowi Schmitz voorlezen uit nog ongepubliceerd werk.
Donderdag 24 februari
We schrijven geweld II
Blanchot
Aanvang: 20.30
Toegang: 6/5 euro
M.m.v. Laurens ten Kate en Marc de Kesel.
Op deze tweede avond uit een reeks over de ingewikkelde verhouding tussen woord en geweld, hernemen we het op de eerste avond geïntroduceerde denken van Maurice Blanchot. Deze donderdag ruimen we een centrale plaats in voor Blanchots teksten over politiek en literair geweld, met name 'Een derde soort betrekking'.
Vanavond zullen Laurens ten Kate en Marc de Kesel een lezing houden over Blanchots visie op geweld, waarna er genoeg ruimte zal zijn voor een vraaggesprek en discussie.
Vrijdag 25 februari
Kunst onder vuur II
Aanvang: 20.30
Toegang: 6/5 euro
M.m.v Graa Boomsma, Marc Reugebrink, Chris Keulemans e.a.
"Creëren is vandaag de dag een gevaarlijke bezigheid. Iedere publicatie is een daad en deze daad stelt zich bloot aan de driften van een eeuw die geen vergeving kent." Ten tijde van de moord op Theo van Gogh dook er een nog ongepubliceerde lezing van Albert Camus op uit de archieven van de Remonstrantse kerk in Den Haag. De lezing vond plaats op 5 oktbober 1954, maar 50 jaar later, en in de context van de actualiteit van 2 november jongstleden, is de actualiteit en relevantie onverminderd groot. Daarom staat ze centraal in de derde editie van de serie Kunst Onder Vuur? in Perdu. Aan de hand van Camus' tekst, hedendaagse literatuur en voorbeelden van botsingen tussen kunst en context uit het verleden, gaan ondermeer Graa Boomsma en Marc Reugenbrink in op de problematiek van de verhouding tussen kunst en de realiteit. Chris Keulemans zal het nagesprek leiden.
Perdu