Stork Groep NV

03-02-2005

Stork topman Vollebregt na successen A380 en
JSF:"Luchtvaartindustriebeleid nu doorzetten!"

Het Nederlandse luchtvaartindustriebeleid is succesvol. De Airbus A380 is aan de wereld getoond en staat op het punt het luchtruim te kiezen. De tijdige eerste leveringen van bekabeling en deuren tonen aan dat onze bijdrage aan het Joint Strike Fighter project op schema loopt. En Lockheed Martin heeft bevestigd dat Nederland met JSF op de oorspronkelijk toegezegde productieomvang kan rekenen. Storks bestuursvoorzitter Sjoerd Vollebregt pleit ervoor om op de solide basis van deze voorlopige successen voort te bouwen aan een verdere intensivering van dat beleid. "Dankzij het beleid is de sector sinds 1998 in omzet en werkgelegenheid 25% gegroeid. Nu is het zaak om de verworven posities vast te houden en samen met de overheid verder te bouwen aan een nog sterkere innovatieve keten waarover we zelf de regie voeren. Dat legt Nederland geen windeieren: elke euro die de overheid aan de luchtvaart besteedt, levert de schatkist minimaal 7 op".

De mondiale luchtvaart is met een jaarlijks groeicijfer van circa 6% een echte groeimarkt waarbinnen innovatie de drijvende kracht is. Onze overheid heeft dit in de periode 1998-2002 onderkend door de Nederlandse luchtvaartsector een gericht instrumentarium aan te bieden, gebaseerd op het besluit dat na het faillissement van de vliegtuigbouwer Fokker werd geformuleerd: "Er is een toekomst voor de Nederlandse luchtvaartindustrie, mits wordt geparticipeerd in de twee cruciale programma's Airbus A380 en de Joint Strike Fighter. Inmiddels is in beide programma's een brede deelname door de Nederlandse luchtvaartindustrie gerealiseerd en is de sector in staat geweest te groeien naar 10 miljard omzet en 60.000 medewerkers in 2002.

Uitgelezen kansen
Sjoerd Vollebregt: "Om de nu bereikte positie ons niet uit de handen te laten glippen en het gezamenlijke innovatiesucces vast te kunnen blijven houden, is het absoluut noodzakelijk dat de vruchtbare samenwerking tussen overheid en luchtvaartindustrie wordt voortgezet. Met de programma's van Airbus en Boeing liggen er uitgelezen kansen voor de Nederlandse luchtvaartketen om met onze innovatiekracht verder te groeien. We zijn als keten bereid om daar in de komende 5 jaar met circa 300 miljoen fors in te investeren. Met de ons omringende landen als voorbeeld, is deze investering echter alleen verantwoord als ook de Nederlandse overheid bereid is om een bedrag ter beschikking te stellen. In het verleden is zo'n 25 miljoen per jaar voorgefinancierd. Dat was succesvol en zal grotendeels worden terugbetaald. Het zou een goede zaak zijn als dit beleid in de toekomst wordt voortgezet. Dat is noodzakelijk omdat ons werk zich voor een belangrijk deel afspeelt in de ontwikkelingsfase, waarin de grootste risico's worden gelopen. Succesvolle participatie in de programma's zal later een meervoud van dat bedrag voor ons land opleveren, zowel in kennis als in financiële zin. Het beleid tot nog toe heeft de overheid zelf èn de samenleving geen windeieren gelegd. Elke euro die de overheid aan de luchtvaart besteedt, levert de schatkist namelijk minimaal 7 op".

Naadloze keten
"Intensivering van het beleid stelt ons in staat een vele malen sterkere innovatieve luchtvaartindustrie te ontwikkelen, die van idee tot aflevering alle aspecten van de keten beheerst: kennis, technologieontwikkeling, industrialisatie, productie en maintenance/repair/overhaul, uitmondend in concurrerende producten en diensten, toegeleverd aan grote projecten die door een aanjagende (participerende) overheid toegankelijk zijn gemaakt. Een naadloze keten van alle processtappen, toegerust voor het leveren van vernieuwing als product en waarover wij zelf de regie voeren. Dat moet Koning Willem I beoogd hebben toen hij 178 jaar geleden de aanzet gaf tot de oprichting op 9 februari 1827 van de Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen, het latere Werkspoor dat zoals bekend later weer is opgegaan in Stork', aldus Vollebregt.


---

Stork Aerospace
Stork stelt vast dat met het tot nu toe gevoerde beleid de Nederlandse luchtvaartindustrie in het algemeen en Stork Aerospace in het bijzonder weer op de kaart is gezet. Alleen al voor Stork heeft een succesvolle uitwerking van A380 en JSF een potentiële omzetwaarde van meer dan 5 miljard en extra hoogwaardige werkgelegenheid voor honderden medewerkers. Voor Stork betekent dat een voorlopige bekroning van de strategie die het sinds 1996 met de Fokker activiteiten, de basis van Stork Aerospace, heeft ontwikkeld. Uitmondend in een totaal nieuwe rol: Stork Aerospace ontwikkelt en produceert hoogwaardige componenten en systemen voor de lucht- en ruimtevaartindustrie en levert geïntegreerde servicediensten en producten aan eigenaren en gebruikers van civiele en militaire vliegtuigen.

Inmiddels realiseert de Stork Aerospace groep met 3.200 medewerkers in dit veld jaarlijks een half miljard euro omzet. Aan het leeuwendeel van de meer dan 10 nieuwe vliegtuigprogramma's die na 1996 zijn ontwikkeld, levert Stork een bijdrage in de vorm van lichtgewicht componenten en bekabelingssystemen (A340 - A380 - Boeing 777
-Bombardier Canadair - Cessna Sovereign - Dassault Falcon 7X - Gulfstream G5 - JSF - NH90). De programma's A380 en JSF vormen de backbone van deze activiteiten, mogelijk gemaakt doordat overheid, industrie, kennis- en onderwijsinstituten de handen ineensloegen. Stork moedigt alle betrokkenen aan op deze weg voort te gaan. Als voorbeeld van een eigen initiatief is de medezeggenschap van Stork in een dynamische dialoog gewikkeld met dat deel van de politiek dat invloed heeft op industriële innovatie, de motor van de kenniseconomie.

Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel.: 035 - 695 75 75
back