03-02-2005
Stork topman Vollebregt na successen A380 en
JSF:"Luchtvaartindustriebeleid nu doorzetten!"
Het Nederlandse luchtvaartindustriebeleid is succesvol. De Airbus A380
is aan de wereld getoond en staat op het punt het luchtruim te kiezen.
De tijdige eerste leveringen van bekabeling en deuren tonen aan dat
onze bijdrage aan het Joint Strike Fighter project op schema loopt. En
Lockheed Martin heeft bevestigd dat Nederland met JSF op de
oorspronkelijk toegezegde productieomvang kan rekenen. Storks
bestuursvoorzitter Sjoerd Vollebregt pleit ervoor om op de solide
basis van deze voorlopige successen voort te bouwen aan een verdere
intensivering van dat beleid. "Dankzij het beleid is de sector sinds
1998 in omzet en werkgelegenheid 25% gegroeid. Nu is het zaak om de
verworven posities vast te houden en samen met de overheid verder te
bouwen aan een nog sterkere innovatieve keten waarover we zelf de
regie voeren. Dat legt Nederland geen windeieren: elke euro die de
overheid aan de luchtvaart besteedt, levert de schatkist minimaal 7
op".
De mondiale luchtvaart is met een jaarlijks groeicijfer van circa 6%
een echte groeimarkt waarbinnen innovatie de drijvende kracht is. Onze
overheid heeft dit in de periode 1998-2002 onderkend door de
Nederlandse luchtvaartsector een gericht instrumentarium aan te
bieden, gebaseerd op het besluit dat na het faillissement van de
vliegtuigbouwer Fokker werd geformuleerd: "Er is een toekomst voor de
Nederlandse luchtvaartindustrie, mits wordt geparticipeerd in de twee
cruciale programma's Airbus A380 en de Joint Strike Fighter. Inmiddels
is in beide programma's een brede deelname door de Nederlandse
luchtvaartindustrie gerealiseerd en is de sector in staat geweest te
groeien naar 10 miljard omzet en 60.000 medewerkers in 2002.
Uitgelezen kansen
Sjoerd Vollebregt: "Om de nu bereikte positie ons niet uit de handen
te laten glippen en het gezamenlijke innovatiesucces vast te kunnen
blijven houden, is het absoluut noodzakelijk dat de vruchtbare
samenwerking tussen overheid en luchtvaartindustrie wordt voortgezet.
Met de programma's van Airbus en Boeing liggen er uitgelezen kansen
voor de Nederlandse luchtvaartketen om met onze innovatiekracht verder
te groeien. We zijn als keten bereid om daar in de komende 5 jaar met
circa 300 miljoen fors in te investeren. Met de ons omringende landen
als voorbeeld, is deze investering echter alleen verantwoord als ook
de Nederlandse overheid bereid is om een bedrag ter beschikking te
stellen. In het verleden is zo'n 25 miljoen per jaar voorgefinancierd.
Dat was succesvol en zal grotendeels worden terugbetaald. Het zou een
goede zaak zijn als dit beleid in de toekomst wordt voortgezet. Dat is
noodzakelijk omdat ons werk zich voor een belangrijk deel afspeelt in
de ontwikkelingsfase, waarin de grootste risico's worden gelopen.
Succesvolle participatie in de programma's zal later een meervoud van
dat bedrag voor ons land opleveren, zowel in kennis als in financiële
zin. Het beleid tot nog toe heeft de overheid zelf èn de samenleving
geen windeieren gelegd. Elke euro die de overheid aan de luchtvaart
besteedt, levert de schatkist namelijk minimaal 7 op".
Naadloze keten
"Intensivering van het beleid stelt ons in staat een vele malen
sterkere innovatieve luchtvaartindustrie te ontwikkelen, die van idee
tot aflevering alle aspecten van de keten beheerst: kennis,
technologieontwikkeling, industrialisatie, productie en
maintenance/repair/overhaul, uitmondend in concurrerende producten en
diensten, toegeleverd aan grote projecten die door een aanjagende
(participerende) overheid toegankelijk zijn gemaakt. Een naadloze
keten van alle processtappen, toegerust voor het leveren van
vernieuwing als product en waarover wij zelf de regie voeren. Dat moet
Koning Willem I beoogd hebben toen hij 178 jaar geleden de aanzet gaf
tot de oprichting op 9 februari 1827 van de Fabriek van Stoom en
Andere Werktuigen, het latere Werkspoor dat zoals bekend later weer is
opgegaan in Stork', aldus Vollebregt.
---
Stork Aerospace
Stork stelt vast dat met het tot nu toe gevoerde beleid de Nederlandse
luchtvaartindustrie in het algemeen en Stork Aerospace in het
bijzonder weer op de kaart is gezet. Alleen al voor Stork heeft een
succesvolle uitwerking van A380 en JSF een potentiële omzetwaarde van
meer dan 5 miljard en extra hoogwaardige werkgelegenheid voor
honderden medewerkers. Voor Stork betekent dat een voorlopige
bekroning van de strategie die het sinds 1996 met de Fokker
activiteiten, de basis van Stork Aerospace, heeft ontwikkeld.
Uitmondend in een totaal nieuwe rol: Stork Aerospace ontwikkelt en
produceert hoogwaardige componenten en systemen voor de lucht- en
ruimtevaartindustrie en levert geïntegreerde servicediensten en
producten aan eigenaren en gebruikers van civiele en militaire
vliegtuigen.
Inmiddels realiseert de Stork Aerospace groep met 3.200 medewerkers in
dit veld jaarlijks een half miljard euro omzet. Aan het leeuwendeel
van de meer dan 10 nieuwe vliegtuigprogramma's die na 1996 zijn
ontwikkeld, levert Stork een bijdrage in de vorm van lichtgewicht
componenten en bekabelingssystemen (A340 - A380 - Boeing 777
-Bombardier Canadair - Cessna Sovereign - Dassault Falcon 7X -
Gulfstream G5 - JSF - NH90). De programma's A380 en JSF vormen de
backbone van deze activiteiten, mogelijk gemaakt doordat overheid,
industrie, kennis- en onderwijsinstituten de handen ineensloegen.
Stork moedigt alle betrokkenen aan op deze weg voort te gaan. Als
voorbeeld van een eigen initiatief is de medezeggenschap van Stork in
een dynamische dialoog gewikkeld met dat deel van de politiek dat
invloed heeft op industriële innovatie, de motor van de
kenniseconomie.
Informatie voor de pers:
Stork N.V.
Dick Kors
Tel.: 035 - 695 75 75
back
Stork Groep NV