TECH MEDIA / BRIGHT
Criminelen hebben slagaders van internet in handen
Amsterdam 2 februari 2005 --
Criminelen hebben de slagaders van internet in hun greep en kunnen er
mee doen wat ze willen. En dat doen ze ook, tegen betaling. Dat maakt
de nieuwe tech glossy Bright bekend in zijn eerste nummer dat vanaf
donderdag 3 februari in de winkel ligt. De hacktechniek heet 'DNS
spoofing' en is naar buiten gekomen via Toine Verheul, eigenaar van
een internationale pornozoekportal. Hij werd benaderd door een
crimineel die hem een miljoen bezoekers voor slechts 1000 dollar
beloofde. In één dag. Dat is een ongekend groot aantal binnen een
dergelijke korte periode, zelfs voor de drukstbezochte sites in
Nederland. Bij DNS spoofing wordt op een DNS-server (een soort
telefoonboek met internetadressen) ingebroken en valse adressen in het
geheugen geplaatst. Hierdoor kan de inbreker internetverkeer omleiden
naar elke gewenste website. Ook in Nederland zijn servers kwestbaar
voor zulke aanvallen. 'Internetverkeer wordt zonder pardoes omgeleid
naar dubieuze adressen. Gedupeerde websites lopen zo bezoekers mis en
daarmee potentiele inkomsten. Dit gaat verder dan spam of irritante
pop-up advertenties. Het is een hack die zijn weerga niet kent', aldus
Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande. Hij gaf
internetjournalisten Francisco van Jole en Tonie van Ringelestijn
opdracht het verhaal te verifieren, want de implicaties zijn
enorm. Het verhaal bleek te kloppen. Internetexperts als Ted
Lindgreen van NLnet Labs, Olaf Kolkman van RIPE-NCC en Jaap Akkerhuis
die tot voor kort voor de Stichting Internet Domeinregistratie
Nederland werkte, bevestigden tegenover Bright het lek in het hart van
internet. Een passage uit het artikel: 'Ik kan beslissen waar
gebruikers op internet heen gestuurd worden', had de Amerikaan gezegd.
'Geef me je ip-nummer en ga naar Google. 'Vervolgens diende Verheul
een bepaalde zoekterm in te tikken. Hij voerde de opdracht uit, maar
nadat hij op 'zoeken' had geklikt kreeg hij niet zoals gebruikelijk
een lijst met zoekresultaten. In plaats daarvan verscheen er een
pornosite op het scherm. Zoekresultaten waren nergens te bekennen.
Sterker nog, heel Google was er niet meer. Hij was direct naar een
andere site gevoerd door alleen maar op 'zoeken' te klikken. De
Amerikaan gaf hem een andere zoekterm en hetzelfde voltrok zich.
Verheul dacht snel na. Google had er niets mee te maken. Deze lui
moesten zelf aan de knoppen zitten, ergens heel hoog in de technische
hiërarchie van internet. Over Bright Bright is de eerste tech
glossy in Nederland. Het magazine slaat een brug tussen computers en
lifestyle. Bright heeft aandacht voor computers, electronica en
gadgets maar zoekt ook de 'tech factor' in design, media,
architectuur, mode en wetenschap. Bright is een uitgave van TechMedia
in Amsterdam. Bright wordt vanaf deze week in een startoplage van
25.000 exemplaren verspreid in ruim 3200 winkels. Voor online losse
verkoop is TechMedia een samenwerking aangegaan met warenhuis
Bol.com. In 2005 zullen zes nummers verschijnen, in 2006 wordt Bright
een maandblad. De introductieprijs bedraagt 2,50. Vanaf het tweede
nummer kost een los exemplaar vijf euro. --- Voor de redactie: Meer
informatie: http://www.bright.nl Recensie-exemplaren van Bright 01
worden op aanvraag verstrekt. Een pdf-versie van Bright 01, inclusief
het artikel 'Hitmen', kan gedownload worden op de previewsite van
Bright. Bright 01 http://www.bright.nl/magazine/bright01.pdf (37 mb)
Bright 01 cover
http://www.bright.nl/magazine/bright01cover.pdf Contactpersoon: Erwin
van der Zande erwin@bright.nl 020-6122000
02 feb 05 09:02