TECH MEDIA / BRIGHT

Criminelen hebben slagaders van internet in handen

Amsterdam 2 februari 2005 --

Criminelen hebben de slagaders van internet in hun greep en kunnen er mee doen wat ze willen. En dat doen ze ook, tegen betaling. Dat maakt de nieuwe tech glossy Bright bekend in zijn eerste nummer dat vanaf donderdag 3 februari in de winkel ligt. De hacktechniek heet 'DNS spoofing' en is naar buiten gekomen via Toine Verheul, eigenaar van een internationale pornozoekportal. Hij werd benaderd door een crimineel die hem een miljoen bezoekers voor slechts 1000 dollar beloofde. In één dag. Dat is een ongekend groot aantal binnen een dergelijke korte periode, zelfs voor de drukstbezochte sites in Nederland. Bij DNS spoofing wordt op een DNS-server (een soort telefoonboek met internetadressen) ingebroken en valse adressen in het geheugen geplaatst. Hierdoor kan de inbreker internetverkeer omleiden naar elke gewenste website. Ook in Nederland zijn servers kwestbaar voor zulke aanvallen. 'Internetverkeer wordt zonder pardoes omgeleid naar dubieuze adressen. Gedupeerde websites lopen zo bezoekers mis en daarmee potentiele inkomsten. Dit gaat verder dan spam of irritante pop-up advertenties. Het is een hack die zijn weerga niet kent', aldus Bright-hoofdredacteur Erwin van der Zande. Hij gaf internetjournalisten Francisco van Jole en Tonie van Ringelestijn opdracht het verhaal te verifieren, want de implicaties zijn enorm. Het verhaal bleek te kloppen. Internetexperts als Ted Lindgreen van NLnet Labs, Olaf Kolkman van RIPE-NCC en Jaap Akkerhuis die tot voor kort voor de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland werkte, bevestigden tegenover Bright het lek in het hart van internet. Een passage uit het artikel: 'Ik kan beslissen waar gebruikers op internet heen gestuurd worden', had de Amerikaan gezegd. 'Geef me je ip-nummer en ga naar Google. 'Vervolgens diende Verheul een bepaalde zoekterm in te tikken. Hij voerde de opdracht uit, maar nadat hij op 'zoeken' had geklikt kreeg hij niet zoals gebruikelijk een lijst met zoekresultaten. In plaats daarvan verscheen er een pornosite op het scherm. Zoekresultaten waren nergens te bekennen. Sterker nog, heel Google was er niet meer. Hij was direct naar een andere site gevoerd door alleen maar op 'zoeken' te klikken. De Amerikaan gaf hem een andere zoekterm en hetzelfde voltrok zich. Verheul dacht snel na. Google had er niets mee te maken. Deze lui moesten zelf aan de knoppen zitten, ergens heel hoog in de technische hiërarchie van internet. Over Bright Bright is de eerste tech glossy in Nederland. Het magazine slaat een brug tussen computers en lifestyle. Bright heeft aandacht voor computers, electronica en gadgets maar zoekt ook de 'tech factor' in design, media, architectuur, mode en wetenschap. Bright is een uitgave van TechMedia in Amsterdam. Bright wordt vanaf deze week in een startoplage van 25.000 exemplaren verspreid in ruim 3200 winkels. Voor online losse verkoop is TechMedia een samenwerking aangegaan met warenhuis Bol.com. In 2005 zullen zes nummers verschijnen, in 2006 wordt Bright een maandblad. De introductieprijs bedraagt 2,50. Vanaf het tweede nummer kost een los exemplaar vijf euro. --- Voor de redactie: Meer informatie: http://www.bright.nl Recensie-exemplaren van Bright 01 worden op aanvraag verstrekt. Een pdf-versie van Bright 01, inclusief het artikel 'Hitmen', kan gedownload worden op de previewsite van Bright. Bright 01 http://www.bright.nl/magazine/bright01.pdf (37 mb) Bright 01 cover
http://www.bright.nl/magazine/bright01cover.pdf Contactpersoon: Erwin van der Zande erwin@bright.nl 020-6122000


02 feb 05 09:02