Gemeente Culemborg

Team Communicatie
Ridderstraat 250
4101 BK Culemborg
Telefoon 0345 ­ 477720/477721

PERSBERICHT Culemborg, 3 februari 2005 Gemeente Culemborg publiceert GOA-monitor
Onderwijsachterstandenbeleid werpt vruchten af
De gemeente Culemborg voert sinds 1998 een actief beleid om taal en ontwikkelingsachterstanden bij leerlingen zoveel mogelijk te bestrijden. Dit gebeurt samen met het consultatiebureau, de peuterspeelzalen, basisscholen, voortgezet onderwijs, Palet Culemborg en de bibliotheek. In het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidsplan (GOA) 2002 2006 is vastgelegd dat er jaarlijks een monitor wordt opgesteld, de zogenaamde GOAmonitor. Hiermee wordt getoetst in hoeverre de doelstellingen van het beleid zijn gehaald.
Het schooljaar 20032004 is een jaar geweest van verdere uitbouw van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Er zijn diverse projecten opgestart en de lopende projecten hebben steeds meer vaste voet gekregen binnen de betrokken organisaties. Uit de resultaten van het schooljaar 20032004 blijkt dat de projecten voorzien in een behoefte en steeds meer hun vruchten afwerpen. Ouders van jonge kinderen worden op het consultatiebureau gestimuleerd gebruik te maken van het peuterspeelzaalwerk. Op een peuterspeelzaal kunnen kinderen namelijk spelenderwijs allerlei voorschoolse vaardigheden opdoen, zoals op je beurt wachten of samenwerken. Kinderen die een taal en of ontwikkelingsachterstand hebben kunnen op enkele peuterspeelzalen extra dagdelen volgen, waarbij deskundige leidsters extra aandacht aan de kinderen besteden. Zo wordt geprobeerd kinderen een zo goed mogelijke startpositie te geven als zij naar het basisonderwijs gaan. Door de inzet van alle betrokkenen bij het onderwijsachterstandenbeleid gaan er steeds meer kinderen naar de peuterspeelzaal, op dit moment ongeveer 75% van de kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Op eigen verzoek krijgen de ouders gerichte opvoedingsondersteuning. Binnen het basisonderwijs worden kinderen die dat nodig hebben met remedial teaching en taalondersteuning extra ondersteund. Hierdoor kunnen leerlingen steeds meer op hun eigen niveau functioneren. De basisscholen werken met de bibliotheek samen in leesbevorderingsactiviteiten. Kinderen vinden het vaak ontzettend leuk om te lezen, maar moeten soms gestimuleerd worden in bibliotheekbezoek. Op de Bernardschool en de Regenboog nemen nagenoeg alle ouders deel aan het leesbevorderingsproject.
In het voortgezet onderwijs is de inspanning erop gericht om leerlingen te ondersteunen in hun schoolloopbaan. Als deze op één of andere manier moeizaam verloopt door bijvoorbeeld de thuissituatie, concentratie of motivatieproblemen, dan worden leerlingen in het kader van de zorgstructuur ondersteund en verder geholpen. Hiervoor zijn zogenaamde Zorg Advies teams ingesteld, waarin naast de school ook een jeugdarts, maatschappelijk werker en een orthopedagoog zitting hebben. Het voortgezet onderwijs in Culemborg kent de afgelopen twee jaar geen voortijdige schoolverlaters. Afgezet tegen het landelijk gemiddelde is dit een klinkend resultaat.