Team Communicatie
Ridderstraat 250
4101 BK Culemborg
Telefoon 0345 477720/477721
PERSBERICHT Culemborg, 3 februari 2005
Gemeente Culemborg publiceert GOA-monitor
Onderwijsachterstandenbeleid werpt vruchten af
De gemeente Culemborg voert sinds 1998 een actief beleid om taal en ontwikkelingsachterstanden
bij leerlingen zoveel mogelijk te bestrijden. Dit gebeurt samen met het consultatiebureau, de
peuterspeelzalen, basisscholen, voortgezet onderwijs, Palet Culemborg en de bibliotheek. In het
gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleidsplan (GOA) 2002 2006 is vastgelegd dat er jaarlijks
een monitor wordt opgesteld, de zogenaamde GOAmonitor. Hiermee wordt getoetst in hoeverre
de doelstellingen van het beleid zijn gehaald.
Het schooljaar 20032004 is een jaar geweest van verdere uitbouw van het gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid. Er zijn diverse projecten opgestart en de lopende projecten hebben
steeds meer vaste voet gekregen binnen de betrokken organisaties. Uit de resultaten van het schooljaar
20032004 blijkt dat de projecten voorzien in een behoefte en steeds meer hun vruchten afwerpen.
Ouders van jonge kinderen worden op het consultatiebureau gestimuleerd gebruik te maken van het
peuterspeelzaalwerk. Op een peuterspeelzaal kunnen kinderen namelijk spelenderwijs allerlei
voorschoolse vaardigheden opdoen, zoals op je beurt wachten of samenwerken. Kinderen die een
taal en of ontwikkelingsachterstand hebben kunnen op enkele peuterspeelzalen extra dagdelen
volgen, waarbij deskundige leidsters extra aandacht aan de kinderen besteden. Zo wordt geprobeerd
kinderen een zo goed mogelijke startpositie te geven als zij naar het basisonderwijs gaan.
Door de inzet van alle betrokkenen bij het onderwijsachterstandenbeleid gaan er steeds meer kinderen
naar de peuterspeelzaal, op dit moment ongeveer 75% van de kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Op eigen
verzoek krijgen de ouders gerichte opvoedingsondersteuning.
Binnen het basisonderwijs worden kinderen die dat nodig hebben met remedial teaching en
taalondersteuning extra ondersteund. Hierdoor kunnen leerlingen steeds meer op hun eigen niveau
functioneren. De basisscholen werken met de bibliotheek samen in leesbevorderingsactiviteiten.
Kinderen vinden het vaak ontzettend leuk om te lezen, maar moeten soms gestimuleerd worden in
bibliotheekbezoek. Op de Bernardschool en de Regenboog nemen nagenoeg alle ouders deel aan het
leesbevorderingsproject.
In het voortgezet onderwijs is de inspanning erop gericht om leerlingen te ondersteunen in hun
schoolloopbaan. Als deze op één of andere manier moeizaam verloopt door bijvoorbeeld de
thuissituatie, concentratie of motivatieproblemen, dan worden leerlingen in het kader van de
zorgstructuur ondersteund en verder geholpen. Hiervoor zijn zogenaamde Zorg Advies teams
ingesteld, waarin naast de school ook een jeugdarts, maatschappelijk werker en een orthopedagoog
zitting hebben. Het voortgezet onderwijs in Culemborg kent de afgelopen twee jaar geen voortijdige
schoolverlaters. Afgezet tegen het landelijk gemiddelde is dit een klinkend resultaat.
Gemeente Culemborg