Vergadering Gedeputeerde Staten 1 februari 2005
Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 1 februari 2005. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.
Tarieven 2005 voor regionaal vervoer stijgenDe minister van Verkeer en Waterstaat heeft de nationale tarieven voor het stads- en streekvervoer voor 2005 vastgesteld. De gemiddelde tariefstijging bedraagt 2,6%. In lijn met de landelijke tariefverhoging hebben GS toestemming gegeven de tarieven voor het regionale vervoer en het collectief vraagafhankelijk vervoer eveneens met gemiddeld 2,6% te laten stijgen. Het gaat om de vervoerbewijzen van Arriva, Connexxion, Waterbus & Fast Ferry, Nederlandse Spoorwegen (ten behoeve van de Treintaxi Hillegom), de RijnstreekHopper, de GroenehartHopper en de MolenHopper.
Voortgang programma Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) De realisatie van het programma Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) is weer een stap dichterbij. Het programma DVM is opgestart om betere benutting van (water)wegen, bruggen en spoor te realiseren en de bereikbaarheid van Zuid-Holland te vergroten. Vorig jaar is het programma DVM in de Statencommissie behandeld en is afgesproken dat na een half jaar er een stand van zaken wordt gegeven door GS. Er zijn projecten gestart met een radarsysteem langs de N206 (en de N207 in juni 2004) om verkeersgegevens te krijgen. Medio 2004 is gestart met Incident Management (het sneller vrijmaken van de weg na een ongeluk) op de provinciale wegen in het Westland. Het is de bedoeling dat er in de toekomst wordt samengewerkt met de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat.
Actualisatie BereikbaarheidsOffensief Randstad (BOR) programma 2005GS hebben ingestemd met de wijziging van het projectenprogramma van het BOR wat betreft gedeeltelijke herbestemming van de reservering voor de ZoRo-rail (Zoetermeer-Rotterdam) ten gunste van de Algera-Corridor Dit is de route van de N210 vanaf de A16 naar de Krimpenerwaard die loopt door de gemeenten Krimpen aan den IJssel en Capelle aan den IJssel. Het gaat dan om een bedrag van ¤300.000. GS hebben de besluitvorming over de verschuiving naar het project Westland/Hoek van Holland en de verdere herverdeling van de ZoRo-middelen aangehouden. In 2000 hebben het Rijk, provincie en de kaderwetgebieden afspraken gemaakt over het BOR. Het doel van de afspraken is verbetering van de bereikbaarheid van de grote steden.
Verleende subsidiesDe Zuid-Hollandse Regionale Patiënten Consumenten Platforms (RPCP's) komen op voor de belangen van zorgvragers in de regio en werken aan de versterking van de positie van de gebruikers van zorg- en dienstverlening. Voor 2005 zijn de boekjaarsubsidies voor de volgende RPCP's vastgesteld:- RPCP Midden-Holland maximaal ¤ 202.597; - RPCP Zuid-Holland Noord maximaal ¤ 242.333; - RPCP Dordrecht e.o. maximaal ¤ 223.272; - RPCP Rijnmond maximaal ¤ 425.836; - RPCP Delft Westland Oostland maximaal ¤ 206.973.
Kunstgebouw, stichting voor kunst en cultuur in Zuid-Holland, ontvangt voor 2005 een subsidie van ¤ 154.020 voor 'Gezichtsbepalend', een project waarbij de provincie Zuid-Holland waarderingsprijzen toekent aan een Zuid-Hollandse kunstenaar. In 2005 ontvangt architecte Francine Houben de waarderingsprijs.
PJ Partners, het Zuid-Hollandse expertisecentrum voor jeugdbeleid en samenlevingsopbouw in Rotterdam, ontvangt voor 2005 een subsidie van ¤ 91.917 voor het project 'Kortdurende ondersteuning jeugdparticipatie / jongereninformatie'.
Stichting Horizon, instituut voor jeugdzorg en onderwijs in Rotterdam, ontvangt maximaal ¤ 1.000.000 voor de verbouwing t.b.v. de besloten opvang en behandeling van 6 - 13 jarigen met ernstige gedragsstoornissen en t.b.v. de huisvesting van het project Horizon-Harreveld voor 12 - 18 jarigen.
De gemeenten Dordrecht, Leiden en Maassluis ontvangen voor de jaren 2005-2007 subsidie voor het project 'Veilig opgroeien in Zuid-Holland' op basis van de werkwijze 'Communities that Care', een meerjarige aanpak op wijkniveau om de sociale veiligheid structureel te verbeteren. - Voor Dordrecht en Maassluis gaat het om totaalbedragen van maximaal ¤ 72.800 (2005), ¤ 30.300 (2006) en ¤ 15.000 (2007). - Voor Leiden gaat het om totaalbedragen van maximaal ¤ 86.400 (2005), ¤ 37.950 (2006) en ¤ 18.750 (2007).
JSO, het Zuid-Hollandse expertisecentrum voor jeugd, samenleving en opvoeding in Gouda, ontvangt een subsidie voor 2005 van maximaal ¤ 101.024 voor het project 'Gericht aanbod t.b.v. de opvoedingsondersteuning aan Antilliaanse gezinnen in Zuid-Holland'.
Hogeschool Inholland in Rotterdam ontvangt een subsidie voor 2005 van maximaal ¤ 101.024 voor het project 'Continuering en uitbreiding van het MKB-loket' en de functie van Regio Regisseur.
De gemeente Den Haag ontvangt een subsidie voor 2005 van ¤ 125.000 t.b.v. de 'Community School' of Brede Buurtschool VMBO Zuid-West.
Breed overleg JeugdDe overleg- en adviesstructuur jeugdzorg in Zuid-Holland is gewijzigd. Per 1 januari 2005, de datum waarop de Wet op de Jeugdzorg van kracht is geworden, is het Breed overleg Jeugd ingesteld. In ieder geval voor de periode 2005-2008, de termijn van het geldende Provinciaal Beleidskader Jeugd. Dit overleg bestaat uit de deelnemers van de vroegere Regiegroep regiovisie jeugdzorg aangevuld met vertegenwoordigers van de sectoren gemeentelijk jeugdbeleid, provinciale jeugdzorg, justitie en onderwijs. Het Breed overleg Jeugd komt driemaal per jaar bijeen onder voorzitterschap van de gedeputeerde Huizer om input te geven aan het provinciale jeugdbeleid.
Schriftelijke vragen van het CDA over de Oude Rijnzone (nr. 1928)GS laten weten dat ze het van groot belang vinden bewoners van de Oude Rijnzone actief te betrekken bij de toekomstdiscussie over dit gebied. Dit hebben ze geantwoord op vragen van het CDA. De bewoners in het gebied hadden haar zorgen geuit over de leefbaarheid van de toekomstige Oude Rijnzone. Recent hebben de samenwerkende partners (provincie, gemeenten en bedrijfsleven) de transformatievisie gepresenteerd. In de beantwoording op vragen over de noodzakelijke ontsluiting geven GS aan dat de komst van de RijnGouwelijn een 'gegeven' is. In de transformatievisie worden de nieuwe stations gezien als mogelijke locatie voor woningbouw/verstedelijking. Op dit moment wordt ook gestudeerde op de ontsluiting van de N207.
De volledige antwoorden op PS-vragen staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder Stateninformatie.
Beantwoording vervolgvragen van de SP over de Oostvlietpolder in de gemeente LeidenGS hebben antwoord gegeven op vervolgvragen over streekplan West en dan specifiek de Oostvlietpolder. De heer Vermeulen (SP) heeft vragen over de aanpassing van het streekplan op basis van het ingediende bestemmingsplan Oostvlietpolder, de rode contour, de aantallen bedrijfsruimte die nodig zijn in de Leidse regio en over de verkenning van de Rijnlandroute. GS antwoorden dat in de voordracht naar PS voor het nieuwe besluit over het streekplan het college van GS voorstelt om niet de gehele Oostvlietpolder binnen de contour te leggen, maar om dit te beperken tot de te verstedelijken delen hiervan. Dit uiteraard overeenkomstig met streekplan West.
De volledige antwoorden op PS-vragen staan uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder Stateninformatie.
Provincie Zuid-Holland