Time : 4:46:20 PM
Date : Thursday, February 03, 2005
Sender Name: EthiCom

POLITICI EN VERTEGENWOORDIGERS BEDRIJFSWERELD ONDER DE INDRUK VAN PROFESSIONALITEIT VAN FAIR TRADE IN COSTA RICA

DUIDELIJKERE LABELING, MEER PROMOTIE EN UITSPELEN VOORBEELDROL OVERHEID MOET LEIDEN TOT VERANKERING FAIR TRADE BIJ CONSUMENT EN INDUSTRIE

Brussel, 3 februari 2005. Op uitnodiging van de campagne 'Ik ben verkocht' ontdekten Vlaams minister van buitenlandse handel Fientje Moerman en federaal staatssecretaris voor duurzame ontwikkeling Els Van Weert de afgelopen week de positieve impact die fairtrade heeft op de levenskwaliteit van de kleine koffieboeren in Costa Rica. Na afloop van de missie engageren zij zich om een aantal maatregelen te nemen of te verdedigen die moeten leiden tot een sterkere aanwezigheid van fairtrade-producten in de winkelrekken en tot een betere promotie van de fairtrade gedachte bij consumenten en industrie. Ten slotte willen ze er ook voor ijveren dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een algemeen principe in de internationale handelsrelaties wordt.

De minister en staatssecretaris waren samen met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven - waaronder Baudouin Velge van FEDIS en Yvan Rombouts van de Koninklijke Vereniging van Koffiebranders- uitgenodigd door de campagne 'Ik ben verkocht', een gezamenlijk initiatief van Max Havelaar, Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden. Die campagne ijvert voor een rechtvaardig inkomen voor boeren overal in de wereld. Het lot van de kleine koffieboeren, die de voorbije jaren zwaar werden getroffen door de internationale koffiecrisis, vormen dit jaar hun hoofdbekommernis.

Zowel Staatssecretaris Van Weert als Minister Moerman hechten veel belang aan een transparantere communicatie rond bestaande duurzaamheidslabels op producten. Zij worden daarin ook bijgetreden door Baudouin Velge, afgevaardigd bestuurder van FEDIS, de federatie van distributeurs. Ook de ngo's beamen dit maar leggen de nadruk op een goede bescherming van het begrip 'fairtrade'.
Een betere labeling kan helpen in het openbreken van de markt naar een ruimer publiek, dat vandaag maar moeilijk de bomen door het bos van de verschillende labels en keurmerken ziet. Van Weert is hierover trouwens al in gesprek met organisaties als Max Havelaar.

Een andere hefboom die Van Weert nog ziet, is de prijs. Fairtrade-producten zijn nu dikwijls nog duurder dan klassieke producten. Bij koffie wil van Weert bekijken in hoeverre via een systeem van gedifferentieerde accijnzen, prijzen van fairtrade- en klassieke producten beter in evenwicht kunnen gebracht worden.

De overheid is ook een bijzonder belangrijke consument, van koffie, maar ook van andere producten, en vervult in die zin een belangrijke voorbeeldfunctie. Eerstdaags wordt daarom een omzendbrief van Van Weert gepubliceerd, die de aankopers van de overheid verplicht bij hun aankopen rekening te houden met de milieu- en arbeidsvriendelijke aanbevelingen en instructies in de 'gids duurzaam aankopen'. Tegelijk overweegt Van Weert ook een duidelijke infocampagne op te zetten naar de aankopers.

Ook op het Vlaamse niveau benadrukt Minister Moerman de voorbeeldrol van de overheid. En ook zij legt de nadruk op de nood om de labels te verduidelijken en de zichtbaarheid van fairtrade-producten in de winkelrekken te versterken.

Daarnaast blijft de nood om ook een mentaliteitswijziging op gang te brengen bij het bedrijfsleven en duidelijk te maken dat maatschappelijk verantwoord ondernemen ook in de internationale handelsrelaties moet meespelen. In die zin wil de minister in het beheerscontract met Flanders Investment and Trade laten opnemen dat de Vlaamse Economische Vertegenwoordigers in het buitenland, Belgische investeerders ook sensibiliseren voor hun sociale en ecologische verantwoordelijkheid.

Tenslotte pleit minister Moerman er ook voor in de internationale handelsrelaties meer moeite te doen om concurrentievervalsing tussen Noord & Zuid weg te werken, door markten uit het zuiden meer toegang tot onze Europese markt te geven, machtsconcentraties en kartelafspraken te verbieden. Moerman stuurt daarom aan op beter internationale spelregels die ook internationaal kunnen afgedwongen worden.

Met deze initiatieven en intenties komen de minister en staatssecretaris minstens gedeeltelijk tegemoet aan een aantal eisen die de ngo's opnemen in hun campagne: fairtrade op de agenda zetten, bij openbare aanbestedingen voorkeur geven voor fairtrade en Biogarantie, zorgen voor meer fairtrade in de winkel en het begrip 'fairtrade' beschermen.

Toch blijven er voor de ngo's een aantal aandachtspunten: er is begrip voor de verzuchting van de overheid als die meer duidelijkheid wil op vlak van labels. Maar de sociale meerwaarde en de hoge standaarden van het Fair Trade label mogen niet "verdund" worden in pogingen om de lat gelijk te leggen.

In tijden van een lage prijs op de wereldmarkt helpt fairtrade de boeren om hun bedrijf en manier van leven in stand te houden. Momenteel trekt de prijs terug aan, zeker voor hoge kwaliteitskoffie. Het fairtrade systeem kan daarop inspelen om het marktaandeel te vergroten. Maar men mag zich niet blind staren op exportkoffie als enige bron van inkomen. Tijdens de missie werd duidelijk hoe men niet enkel op koffie voor export inzet, maar ook diversifieert in de diepte (zelf koffie verwerken, verkopen op de lokale markt of zelfs in het buitenland) en in de breedte (fruit van de schaduwbomen, groenten, verkoop op lokale markten). Voor succesvolle diversificatie zijn voorlichting, organisatieversterking en toegang tot krediet van belang. Hier ligt ook een rol voor ontwikkelingssamenwerking.

Fairtrade is één specifiek geval waar duurzaam samengewerkt wordt in een keten, van producent tot consument. Vanuit de fairtrade ervaring kunnen en moeten vragen gesteld worden over de funest ontbrekende economische- (een juiste prijs) sociale-, milieukaders waarin de meer algemene handelsrelaties tussen Noord en Zuid zich afspelen. Daar moet meer evenwicht in komen, ten bate van de kleine landbouwproducenten, toch nog steeds meer dan één miljard mensen.

De ngo's die deze missie organiseerden zijn tevreden met het resultaat en zullen in de toekomst dan ook in openheid het debat over een rechtvaardige internationale handel blijven voeren. Ze hopen dat de verschillende deelnemers ook bij hun achterban gaan ijveren voor een constructieve bijdrage aan het debat over eerlijke koffie met als enig doel dat zij die lekkere koffie leveren door hard en zorgzaam te werken, er ook ten volle voor vergoed worden.

Einde persbericht

Fotomateriaal van de missie:
Stephan Vanfleteren: 0495/31 19 61 / vanfleteren.stephan@pandora.be (Stephan was mee als free-lance fotograaf, voorwaarden voor gebruik van zijn materiaal met hem te bespreken).

Voor meer informatie over de missie, het programma en de deelnemers kan u terecht bij:

Anke Hintjens (Oxfam-Wereldwinkels) 09/218 88 99 of 0486/99 35 60 Johan Declercq (Max Havelaar): 02/213 36 26 / 0474/474 807 Jan Vannoppen (Vredeseilanden): 0476/417 650

Contactpersonen:
Minister Moerman: Nannouchka Heyndrickx: 0473/650 333 Staatssecretaris van Weert: Karen Vandenberghe: 0486/264 648