Time : 4:46:20 PM
Date : Thursday, February 03, 2005
Sender Name: EthiCom
POLITICI EN VERTEGENWOORDIGERS BEDRIJFSWERELD ONDER DE INDRUK VAN PROFESSIONALITEIT VAN FAIR TRADE IN COSTA RICA
DUIDELIJKERE LABELING, MEER PROMOTIE EN UITSPELEN VOORBEELDROL
OVERHEID MOET LEIDEN TOT VERANKERING FAIR TRADE BIJ CONSUMENT EN
INDUSTRIE
Brussel, 3 februari 2005. Op uitnodiging van de campagne 'Ik ben
verkocht' ontdekten Vlaams minister van buitenlandse handel Fientje
Moerman en federaal staatssecretaris voor duurzame ontwikkeling Els
Van Weert de afgelopen week de positieve impact die fairtrade heeft
op de levenskwaliteit van de kleine koffieboeren in Costa Rica. Na
afloop van de missie engageren zij zich om een aantal maatregelen te
nemen of te verdedigen die moeten leiden tot een sterkere
aanwezigheid van fairtrade-producten in de winkelrekken en tot een
betere promotie van de fairtrade gedachte bij consumenten en
industrie. Ten slotte willen ze er ook voor ijveren dat
maatschappelijk verantwoord ondernemen een algemeen principe in de
internationale handelsrelaties wordt.
De minister en staatssecretaris waren samen met vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven - waaronder Baudouin Velge van FEDIS en Yvan
Rombouts van de Koninklijke Vereniging van Koffiebranders-
uitgenodigd door de campagne 'Ik ben verkocht', een gezamenlijk
initiatief van Max Havelaar, Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden.
Die campagne ijvert voor een rechtvaardig inkomen voor boeren overal
in de wereld. Het lot van de kleine koffieboeren, die de voorbije
jaren zwaar werden getroffen door de internationale koffiecrisis,
vormen dit jaar hun hoofdbekommernis.
Zowel Staatssecretaris Van Weert als Minister Moerman hechten veel
belang aan een transparantere communicatie rond bestaande
duurzaamheidslabels op producten. Zij worden daarin ook bijgetreden
door Baudouin Velge, afgevaardigd bestuurder van FEDIS, de federatie
van distributeurs. Ook de ngo's beamen dit maar leggen de nadruk op
een goede bescherming van het begrip 'fairtrade'.
Een betere labeling kan helpen in het openbreken van de markt naar
een ruimer publiek, dat vandaag maar moeilijk de bomen door het bos
van de verschillende labels en keurmerken ziet. Van Weert is hierover
trouwens al in gesprek met organisaties als Max Havelaar.
Een andere hefboom die Van Weert nog ziet, is de prijs.
Fairtrade-producten zijn nu dikwijls nog duurder dan klassieke
producten. Bij koffie wil van Weert bekijken in hoeverre via een
systeem van gedifferentieerde accijnzen, prijzen van fairtrade- en
klassieke producten beter in evenwicht kunnen gebracht worden.
De overheid is ook een bijzonder belangrijke consument, van koffie,
maar ook van andere producten, en vervult in die zin een belangrijke
voorbeeldfunctie. Eerstdaags wordt daarom een omzendbrief van Van
Weert gepubliceerd, die de aankopers van de overheid verplicht bij
hun aankopen rekening te houden met de milieu- en arbeidsvriendelijke
aanbevelingen en instructies in de 'gids duurzaam aankopen'. Tegelijk
overweegt Van Weert ook een duidelijke infocampagne op te zetten naar
de aankopers.
Ook op het Vlaamse niveau benadrukt Minister Moerman de voorbeeldrol
van de overheid. En ook zij legt de nadruk op de nood om de labels te
verduidelijken en de zichtbaarheid van fairtrade-producten in de
winkelrekken te versterken.
Daarnaast blijft de nood om ook een mentaliteitswijziging op gang te
brengen bij het bedrijfsleven en duidelijk te maken dat
maatschappelijk verantwoord ondernemen ook in de internationale
handelsrelaties moet meespelen. In die zin wil de minister in het
beheerscontract met Flanders Investment and Trade laten opnemen dat
de Vlaamse Economische Vertegenwoordigers in het buitenland,
Belgische investeerders ook sensibiliseren voor hun sociale en
ecologische verantwoordelijkheid.
Tenslotte pleit minister Moerman er ook voor in de internationale
handelsrelaties meer moeite te doen om concurrentievervalsing tussen
Noord & Zuid weg te werken, door markten uit het zuiden meer toegang
tot onze Europese markt te geven, machtsconcentraties en
kartelafspraken te verbieden. Moerman stuurt daarom aan op beter
internationale spelregels die ook internationaal kunnen afgedwongen
worden.
Met deze initiatieven en intenties komen de minister en
staatssecretaris minstens gedeeltelijk tegemoet aan een aantal eisen
die de ngo's opnemen in hun campagne: fairtrade op de agenda zetten,
bij openbare aanbestedingen voorkeur geven voor fairtrade en
Biogarantie, zorgen voor meer fairtrade in de winkel en het begrip
'fairtrade' beschermen.
Toch blijven er voor de ngo's een aantal aandachtspunten: er is
begrip voor de verzuchting van de overheid als die meer duidelijkheid
wil op vlak van labels. Maar de sociale meerwaarde en de hoge
standaarden van het Fair Trade label mogen niet "verdund" worden in
pogingen om de lat gelijk te leggen.
In tijden van een lage prijs op de wereldmarkt helpt fairtrade de
boeren om hun bedrijf en manier van leven in stand te houden.
Momenteel trekt de prijs terug aan, zeker voor hoge kwaliteitskoffie.
Het fairtrade systeem kan daarop inspelen om het marktaandeel te
vergroten. Maar men mag zich niet blind staren op exportkoffie als
enige bron van inkomen. Tijdens de missie werd duidelijk hoe men niet
enkel op koffie voor export inzet, maar ook diversifieert in de
diepte (zelf koffie verwerken, verkopen op de lokale markt of zelfs
in het buitenland) en in de breedte (fruit van de schaduwbomen,
groenten, verkoop op lokale markten). Voor succesvolle diversificatie
zijn voorlichting, organisatieversterking en toegang tot krediet van
belang. Hier ligt ook een rol voor ontwikkelingssamenwerking.
Fairtrade is één specifiek geval waar duurzaam samengewerkt wordt in
een keten, van producent tot consument. Vanuit de fairtrade ervaring
kunnen en moeten vragen gesteld worden over de funest ontbrekende
economische- (een juiste prijs) sociale-, milieukaders waarin de meer
algemene handelsrelaties tussen Noord en Zuid zich afspelen. Daar
moet meer evenwicht in komen, ten bate van de kleine
landbouwproducenten, toch nog steeds meer dan één miljard mensen.
De ngo's die deze missie organiseerden zijn tevreden met het
resultaat en zullen in de toekomst dan ook in openheid het debat over
een rechtvaardige internationale handel blijven voeren. Ze hopen dat
de verschillende deelnemers ook bij hun achterban gaan ijveren voor
een constructieve bijdrage aan het debat over eerlijke koffie met als
enig doel dat zij die lekkere koffie leveren door hard en zorgzaam te
werken, er ook ten volle voor vergoed worden.
Einde persbericht
Fotomateriaal van de missie:
Stephan Vanfleteren: 0495/31 19 61 / vanfleteren.stephan@pandora.be
(Stephan was mee als free-lance fotograaf, voorwaarden voor gebruik
van zijn materiaal met hem te bespreken).
Voor meer informatie over de missie, het programma en de deelnemers
kan u terecht bij:
Anke Hintjens (Oxfam-Wereldwinkels) 09/218 88 99 of 0486/99 35 60
Johan Declercq (Max Havelaar): 02/213 36 26 / 0474/474 807
Jan Vannoppen (Vredeseilanden): 0476/417 650
Contactpersonen:
Minister Moerman: Nannouchka Heyndrickx: 0473/650 333
Staatssecretaris van Weert: Karen Vandenberghe: 0486/264 648