Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

Datum
3 februari 2005
Ons kenmerk
DGP/VM/U.05.00333
Doorkiesnummer

Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
2040507000
Onderwerp
Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hieronder volgen, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de antwoorden op de vragen van het lid Duijvendak over de effecten van milieuregelgeving op het verkeersbeleid.

Klopt het dat u hebt "uitgehaald" naar Europese regelgeving ten aanzien van

natuur en milieu?

Nee. Ik heb wel gepleit voor realisme en uitvoerbaarheid bij het vaststellen van brede
Europese kaderrichtlijnen (o.a. op het gebied van milieubeleid).

Kunt u uitleggen wat u bedoelt met uw uitspraak dat bepaalde Europese richtlijnen,
zoals de Vogelrichtlijn, Nitraatrichtlijn en de richtlijnen voor luchtkwaliteit, zo breed en
abstract geformuleerd zijn dat ze onverwachte gevolgen hebben die voor sommige
landen verstrekkend zijn?

Welke landen doelt u op? Is Nederland ook zo'n land?

2 en 3. Hiermee bedoelde ik bijvoorbeeld dat het weinig zinvol is als luchtkwaliteitsnormen, die primair tot doel hebben om negatieve gezondheidseffecten te beperken, ook zouden moeten gelden in onbewoonde gebieden. De betreffende richtlijn is momenteel op dat punt niet eenduidig.
In mijn pleidooi heb ik ook aandacht gevraagd voor verschillen tussen lidstaten in de wijze waarop zij aan sommige milieurichtlijnen kunnen voldoen.Zo is het Nederland vanwege de geografische ligging, de hoge bevolkingsdichtheid en de grote concentratie van diverse bronnen (verkeer, industrie, huishoudens) en de hoge verkeersintensiteit moeilijker om aan de normen te voldoen.

Overigens is Nederland zeker niet het enige land dat problemen kent met het tijdig voldoen aan luchtkwaliteitsnormen. Vergelijkbare problematiek doet zich voor in landen als Duitsland, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk.

Klopt het dat u meent dat u als gevolg van genoemde regelgeving "uitgebouwd" bent, geen weg meer kan aanleggen en Nederland op slot zit? Zo ja, kiest u er dan voor om daadwerkelijk alle wegprojecten uit uw begroting en het MIT te schrappen en de middelen voor andere doeleinden aan te wenden?

Strikte interpretatie door de Raad van State van de luchtkwaliteitsnormen zal voor Nederland betekenen dat er afbreukrisico's bestaan voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, waaronder, infrastructuur, bedrijventerreinen en woningbouw).
Een en ander betekent dat de motivering van besluiten en onderzoek naar de consequenties voor luchtkwaliteit meer aandacht behoeven. Daarnaast is het van belang dat er aanvullende maatregelen worden getroffen -zowel in de EU als in Nederland- om de afbreukrisico's te verminderen. Het kabinet zal de Tweede Kamer hierover binnenkort nader informeren via het Nationaal Luchtkwaliteitsplan.

Wat betreft de Vogel- en Habitatrichtlijn is er geen sprake van dat Nederland op slot gaat, zoals ook bleek uit het IBO "Vogel- en habitatrichtlijnen" (2003). Deze regelgeving biedt - mits adequaat toegepast - voldoende ruimte voor economische ontwikkeling. Indien de juiste procedures worden doorlopen kunnen vrijwel alle geplande projecten gerealiseerd worden binnen de kaders die de regelgeving stelt.

Als u hiertoe niet bereid bent, betekent het dan dat u bij de Europese Unie zal
aandringen op herziening van de Vogelrichtlijn, Nitraatrichtlijn en/of richtlijnen ten
aanzien van luchtkwaliteit? Hoeveel steun heeft u hiervoor bij uw Europese
collega's?

Richting de Europese Commissie is reeds eerder door Nederland de lijn ingezet om
te komen tot meer tijd en tot een differentiatie voor het realiseren van de
luchtkwaliteitnormen. Zo bepleit Nederland dat de Europese Commissie zo
spoedig mogelijk helderheid verschaft over het toepassingsgebied van de normen
voor fijn stof en NO2. Duidelijk zou moeten worden gemaakt dat het in de Europese
richtlijn gaat om bescherming van de gezondheid, en dat toepassing geboden is op locaties waar sprake is van relevante blootstelling van mensen, Voorts
wordt uitstel bepleit van de NO2 norm tot 2015, uitsluitend voor de resterende zgn.
"hot spots" . Dit gezien de positieve effecten die verwacht mogen worden van het
Europese bronbeleid in de periode 2010-2015. Daardoor kunnen maatschappelijk zeer
ingrijpende en kostbare maatregelen (zoals overkluizing van infrastructuur of
amovering van woningen), die nodig zouden zijn om in 2010 aan de normen te
voldoen, vermeden worden.

In het kader van EU-evaluatie van de betrokken luchtkwaliteitsrichtlijn blijkt dat andere Lidstaten tegen problemen aanlopen, die vergelijkbaar zijn met die in Nederland. Het is dan ook te verwachten dat in het kader van deze evaluatie en de komende EU-strategie voor luchtverontreiniging (Clean Air For Europe), die de Europese Commissie in de zomer zal uitbrengen, een oplossing zal worden gezocht voor deze ervaren knelpunten. De achterliggende doelstellingen van bescherming van de gezondheid blijven uiteraard uitgangspunt. Voor wat betreft fijn stof is het in dit verband belangrijk dat normen in de toekomst, meer dan thans het geval is, zo goed mogelijk gericht zijn op het voorkomen van de gezondheidsrisico's. Dit sluit aan bij het advies dat in het kader van de EU-evaluatie is opgesteld door een EU-brede werkgroep waarin aanpassing van de stofnormen wordt voorgesteld.

Om aan de Europese luchtkwaliteitsnormen te kunnen voldoen, is vooral een
aangescherpt Europees bronbeleid nodig. Aan de noodzaak hiervan hebben de
staatssecretaris van VROM en ikzelf dan ook veel aandacht besteed tijdens het
voorbije EU-voorzitterschap, een noodzaak die breed door de andere lidstaten
onderschreven werd. Ook de komende tijd blijft Nederland zich hiervoor in Europees
verband sterk maken.

Wat betreft de Vogelrichtlijn is de kabinetsreactie op het IBO "Vogel- en Habitatrichtlijnen" relevant. In het kader van deze reactie is afgesproken eerst maatregelen te treffen die de uitvoering van de richtlijnen verbeteren zonder dat daarvoor aanpassing van nationale of EU regelgeving nodig is. De verwachting is dat daarmee knelpunten in de uitvoering in belangrijke mate verdwijnen. Als dat niet zo is komen vervolgstappen (aanpassing regelgeving) aan de orde. Een en ander betekent dat er op korte termijn geen concrete maatregelen te verwachten die zijn gericht op herziening van de Europese richtlijnen. De Vogelrichtlijn wordt geëvalueerd in 2006/2007. Discussies over eventuele wijziging van de richtlijn zijn pas dan aan de orde.

Kunt u, het liefst met concrete voorbeelden, aangeven hoe het kan dat de Nitraatrichtlijn en de Vogelrichtlijn ervoor zorgen dat er geen weg meer aangelegd
kan worden? Of hebben deze richtlijnen geen gevolgen voor weginfrastructuurprojecten die onder uw verantwoordelijkheid vallen?

Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik naar het antwoord op vraag 4.

Deelt u de mening dat de genoemde richtlijnen leiden tot te veel bescherming van
kwetsbare waarden? Zo ja, kunnen we binnenkort concrete maatregelen van het kabinet verwachten die gericht zijn op het herzien van de Nitraatrichtlijn en de Vogelrichtlijn? Welke zijn dat dan?

Nee. Nederland onderstreept het belang dat de EU toekent aan milieuwaarden die
het beschermen waard zijn. Er zijn dus geen initiatieven op dit moment aan de orde.

Komt u met uw uitspraken terug op de afspraak in het regeerakkoord, waarin staat
dat Nederland in de Europese Unie zal pleiten voor een scherpe normstelling voor
het milieu?

Nee. Mijn uitspraken zijn volledig in lijn met hetgeen in het regeerakkoord is
afgesproken.

Deelt u de mening dat herziening van de richtlijnen niet aan de orde is wanneer dit
betekent dat de natuur, het milieu en de volksgezondheid minder beschermd zullen worden? Sluit u hiermee uit dat deze doelen op de helling gaan?

Ik onderschrijf de doelen ten aanzien van natuur, milieu en volksgezondheid, zoals
deze in de Europese richtlijnen neergelegd zijn. Deze waren en blijven voor mij dan ook randvoorwaarden voor de planning en uitvoering van Nederlandse wegenprojecten.

Bent u bereid maatregelen te nemen om de milieuproblemen, die door het verkeer
worden veroorzaakt, aan te pakken, zodat alsnog aan de richtlijnen kan worden
voldaan?

Ja, bij meerdere gelegenheden heb ik, samen met de staatssecretaris van VROM, reeds geschetst welke maatregelen wij reeds eerder hebben genomen, zoals onder ander neergelegd in de Nota Verkeersemissies. Een overzicht van alle maatregelen staat in het Luchtkwaliteitsplan, dat aan de Europese Commissie en de Tweede Kamer moet worden aangeboden. Uit het Luchtkwaliteitsplan blijkt dat de huidige maatregelen niet voldoende zijn om overal tijdig aan de luchtkwaliteitsnormen te voldoen. Daarom heeft het kabinet besloten om aanvullende maatregelen te nemen teneinde zoveel mogelijk aan de Europese richtlijnen te voldoen. Deze maatregelen variëren van een versterkte inzet op Europees bronbeleid, via extra nationale maatregelen, tot gerichte acties op lokale knelpunten.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs

-----------------------
Trouw, 21 januari jl.