PAUZE MEDIA

Persbericht Pauze
Amsterdam, 3 februari 2005

Jongeren bij voorbaat sceptisch over anti piraterij campagne

Het bericht over de gezamenlijke campagne van de NVPI, NISWE en de BSA tegen het illegaal downloaden van games en software verspreidde zich razendsnel in de media, met name via internet. Het jongerenblad Pauze, dat op alle middelbare scholen wordt verspreid, vroeg zich af hoe jongeren tegenover deze campagne staan.

Uit het online onderzoek blijkt dat jongeren sceptisch tegen deze campagne aankijken. Zo denkt het merendeel van de 529 respondenten dat deze campagne niks aan hun mening ten opzichte van illegaal downloaden zal veranderen. Dit zou voornamelijk komen door de hoge prijzen van software en games.

Naast geldbesparing spelen ook het gebruikersgemak en de geringe pakkans van illegaal downloaden een belangrijke rol.

Uit het onderzoek op www.pauze.nl kwamen de volgende cijfers naar voren;


- 52% van de jongeren denkt dat de campagne niks aan hun mening zal veranderen omdat software en games veel te duur zijn.
- 46%van de jongeren denkt dat de campagne niks uithaalt omdat illegaal downloaden gemakkelijk is en de pakkans gering.
- slechts 2% van de jongeren ziet illegaal downloaden als diefstal.

Onderstaande uitspraken bevestigen boven genoemde cijfers nog eens extra:

'Een campagne tegen illegaal downloaden klinkt leuk, maar het is geldverspilling. Als ze willen dat we niet meer illegaal downloaden, laat ze dan maar met alternatieven komen.'

'Ik denk niet dat Peter R. de Vries iets aan het bewustzijn van de jeugd kan veranderen. Ze moeten echt met zware bedreigingen als een internetpolitie en hoge boetes komen, willen ze er iets aan veranderen.'

'Cds, games enzo zijn gewoon veel te duur. Als de prijs omlaag zou gaan, zouden ze het illegaal kopiëren/ downloaden ook beter in de hand houden. Ik wil best 13 euro voor een cd uitgeven, maar de prijzen die de winkels op het moment vragen, soms boven de 20 euro...echt niet!'

Om te bekijken of Peter R. de Vries daadwerkelijk iets in het bewustzijn van de jeugd heeft veranderd zal Pauze na afloop van de campagne nogmaals een onderzoek doen.

Noot voor de redactie-