Gemeente Bussum

Belastingzaken

Een toelichting op de afvalstoffenheffing, rioolrechten en hondenbelasting in 2005.

Afvalstoffenheffing
De gemeente Bussum zorgt via de Gewestelijke Afvalstoffendienst (GAD) voor het ophalen, afvoeren en verwerken van uw huishoudelijk afval. Om de kosten van het ophalen, afvoeren en verwerken van het huishoudelijk afval te dekken, heft de gemeente afvalstoffenheffing. De aanslag afvalstoffenheffing komt te staan op het beschikkingsbiljet 2005, dat eind februari bij u in de bus valt. Het is voor de aanslagoplegging niet van belang of u wel of geen huisvuil met de meegeeft. Éénpersoonshuishoudens betalen een lager bedrag dan meerpersoonshuishoudens. Voor de aanslag afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van de situatie op 1 januari van het jaar. Wijzigingen van het aantal personen van het huishouden in de loop van het jaar, hebben geen invloed op de hoogte van het aanslagbedrag. Gaat u in 2005 buiten de gemeente Bussum wonen, dan krijgt u automatisch ontheffing van de aanslag afvalstoffenheffing voor de resterende maanden van het jaar. Voor de uitschrijfdatum wordt uitgegaan van de gegevens in de Bevolkingsadministratie. Verhuist u, maar blijft u in de gemeente Bussum wonen, dan heeft u geen recht op ontheffing. Op het nieuwe adres binnen de gemeente Bussum ontvangt u dan pas een aanslag in het volgende jaar.

Rioolrechten
Alle eigenaren van onroerende zaken die in de gemeente Bussum zijn aangesloten op het gemeentelijk rioleringsstelsel krijgen een aanslag rioolrechten. Deze aanslag komt te staan op het beschikkingsbiljet 2005.
De peildatum voor het bepalen van de belastingplicht is 1 januari. Wanneer u uw onroerende zaak in de loop van het jaar verkoopt, dan moet u over 2005 toch de volledige aanslag rioolrechten betalen. Overigens wordt in de regel bij verkoop de aanslag rioolrechten naar verhouding verrekend door de notaris. De gemeente staat hier echter buiten. Ook als de belastingplichtige in de loop van het jaar overlijdt, mag de gemeente daar geen rekening mee houden. De erfgenamen moeten de aanslag dan (uit de erfenis) betalen.

Hondenbelasting
Bent u inwoner van de gemeente Bussum en houdt u of een lid van uw huishouden een (of meerdere) hond(en), dan bent u verplicht deze hond(en) aan te geven voor de hondenbelasting. U kunt een aangifteformulier aanvragen bij de afdeling Belastingen of even langskomen op het gemeentehuis om de aangifte te regelen. Bij de aangifte van uw hond ontvangt u een hondenpenning. De penning dient duidelijk zichtbaar aan de halsband te worden gedragen. De hondenpenning 2003-2004 blijft ook in 2005 geldig. Als u uw hond niet aangeeft, riskeert u een boete. Bij verkoop of overlijden van de hond kunt u om vermindering van uw aanslag hondenbelasting verzoeken. U dient de wijziging binnen zes weken schriftelijk aan te geven bij de gemeente Bussum samen met een verklaring van de dierenarts of een ander bewijsstuk. Ook de penning dient u dan terug te sturen aan de afdeling Belastingen.