Campina Melkunie

Campina introduceert een revolutie in gezond én lekker eten: vlees van zuivel

Vandaag introduceert Campina een nieuwe variatie op vlees, die vanaf maandag in het schap van de Nederlandse supermarkt ligt: Valess. Dit nieuwe product is bereid uit verse zuivel en voedingsvezels, en bevat minder vet en relatief meer meervoudig onverzadigde vetzuren dan vlees. Met Valess komt Campina tegemoet aan de wens van veel vleesetende Nederlanders om gezond en minder vlees te eten, mits er een gemakkelijk maar vooral lekker alternatief voorhanden is. Tot op heden was dit laatste een probleem voor vleeseters. Valess ziet eruit als een stukje vlees, is lekker en gezond en biedt daarom een gemakkelijke en verantwoorde variatie op vlees.

Valess wordt bereid uit magere melk. Door de toevoeging van natuurlijke voedingsvezels heeft Valess een verrassend stevige structuur, net als vlees of kip. Valess heeft dezelfde bereidingseigenschappen als vlees. Alle varianten zijn eenvoudig en snel te bereiden in de pan, oven of magnetron.

Stevige structuur en pittige smaak
Hoewel onze voedingsgewoonten steeds ongezonder worden, vindt toch bijna 90% van de Nederlanders een gezonde leefstijl belangrijk. Dat blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Team Vier, gehouden onder 995 personen van 15 t/m 65 jaar in opdracht van Campina. Het merendeel van hen (73 procent) zegt dat het ook daadwerkelijk lukt om invulling te geven aan een gezonde leefstijl, bijvoorbeeld door minder vlees te eten. Voor 80 procent van de ondervraagden is het geen probleem om minder vlees te eten, mits er een lekker en gemakkelijk alternatief voorhanden is. Iets minder dan de helft is van mening dat huidige vleesvervangers minder smaken dan vlees. Uit het onderzoek blijkt dat dit een belangrijke reden is om vlees niet te vervangen door een gezonder alternatief. Vanaf volgende week is er geen drempel meer. Met Valess brengt Campina een gezond én lekker alternatief voor vlees bij de warme maaltijd. Valess bevat slechts vier procent vet (negen procent voor de gepaneerde varianten) en relatief meer gezonde vetzuren. Valess is bovendien cholesterolvrij, rijk aan calcium en bevat hoogwaardig eiwit

Innovatieve kracht
Voor mij is Valess het bewijs van de innovatieve kracht van Campina, stelt Piet Hilarides, als groepsdirecteur bij Campina eindverantwoordelijk voor Valess. Innovatie is één van de speerpunten in de groeistrategie van Campina. En we voegen keer op keer de daad bij het woord. Wij ontwikkelen en vermarkten onderscheidende producten en brengen zo duurzaam melk tot meer waarde. Of het nu gaat om Mona Schepijs dat direct uit de vriezer kan worden gebruikt of om een ingrediënt van DMV International dat helpt om de bloeddruk op een natuurlijke manier te verlagen. Het is allemaal van Campina en een synoniem voor innovatie.

We zeggen dat Campina een ondernemende coöperatie is. Met Valess bewijzen we dat, aldus Hilarides. Opnieuw tonen we ons ondernemerschap door een nieuw marktsegment te ontwikkelen. Onze onderzoekers ontrafelen de gezonde bouwstenen en waardevolle eigenschappen van melk. En onze productontwikkelaars en marketeers spelen vervolgens in op de behoefte van de consument door nieuwe producten op de markt te brengen. Zoals nu, een gezonde, lekkere en gemakkelijke variatie op vlees. Bovendien is het opnieuw een product dat past in de trend van gezonde en verantwoorde voeding. En uiteindelijk is Valess een product waarmee we echt waarde toevoegen aan melk. Voor consumenten, voor afnemers, voor onszelf en voor onze leden-melkveehouders.

Toekomst van Valess
Het assortiment van Valess zal in de toekomst verder worden uitgebreid door Campina. Nieuwe varianten en nieuwe smaken kunnen worden toegevoegd en na het supermarktkanaal wordt Valess dit jaar ook in het Foodservice kanaal geïntroduceerd Nederland is het eerste land waar Valess op de markt wordt gebracht, waarna andere landen zullen volgen.

Laat je verleiden door Valess
Voor de introductie van Valess heeft Campina een uitgebreide massamediale campagne ontwikkeld met als thema Verleiding door misleiding. Voor dit thema is gekozen omdat de smaak bepalend is. Door alle vooroordelen die er bestaan rondom vleesvervangers, willen we de consument verleiden door ze op het verkeerde been te zetten. De mediacampagne start week 9 en bestaat uit onder andere een tv-commercial en een radio- en printcampagne. In de supermarkten zullen er tijdens de introductie verschillende salesacties, waaronder proeven op de winkelvloer, plaatsvinden. Verder is er de website www.valess.nl, met onder meer recepten en veel meer informatie over Valess.

Campina Institute
Voorlichting aan health-professionals, zoals diëtisten, is een speerpunt in de communicatie rondom Valess. Daarvoor is er het Campina Institute , dat voor health-professionals, alle informatie aanbiedt over zuivel en gezondheid en de Campina-producten die extra goed passen in een gezond voedingspatroon. Denk daarbij niet alleen aan Valess, maar ook aan de assortimenten van Campina Optimel en Vifit, Campina Calcium Plus melk, Campina 0% vet en Milner 30+ kaas.

Meer weten
Meer informatie over Valess én recepten vindt u op de speciale website www.valess.nl.

En u kunt terecht op www.campina.com > Innovatie > Breaking innovations. Daar kunt u ook uw mening geven over Valess .