Commissarissen hebben te veel nevenactiviteiten
Marcel Duyvestijn - 3 februari 2005
Ed van Thijn, oud-burgemeester van Amsterdam en
oud-minister van Binnenlandse zaken: De CDK: een achterhaald
instituut. Terwijl de burgemeester weer in opmars is zakt de
commissaris weg in het moeras van bestuurlijke drukte. Jaren geleden
al zei oud-premier Dries van Agt, toen hij was neergestreken op de
commissariszetel in Noord-Brabant: "Het is een deerniswekkende
functie"en vertrok Schielings als EU-ambassadeur naar Japan. Sindsdien
is de actieradius van de CdeK alleen maar kleiner geworden, zeker
sinds de gemeenteraden al een doorslaggevende stem hebben bij de
benoeming van hun burgemeester. Hoe overbodig de CdeK aan het worden
is blijkt nu ook uit de grabbelcultuur die in die kringen al jarenlang
opgeld doet. Eigenlijk gaat het om bestuurlijke overcapaciteit die in
de particuliere sfeer te gelde wordt gemaakt. De overbodigheid blijkt
ook al uit het feit dat de CDKs geheel en al ontsnapt zijn aan het
vernieuwingscarroussel van Thom de Graaf. Eigenaardig. Want als er nou
één kroonjuweel zou zijn geweest dan was dat de CdeK wel.
Eric van der Burg, fractievoorzitter van de VVD in Amsterdam: Ik snap
niet wat er schrikbarend is aan een commissaris van de Koningin die
naast zijn werk zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt door
in besturen van allerlei welzijnsinstellingen te gaan zitten of in de
besturen van culturele instellingen. Waren er maar meer mensen die
bereid zijn om in hun vrije tijd niet alleen op de bank voor de buis
te zitten maar ook af en toe zich in te zetten; Heel veel organisaties
kunnen nog wel vrijwilligers, al dan niet in het bestuur, gebruiken.
De enige vraag die er toe doet is of zij hun werk goed doen en wat ze
in hun vrije tijd doen is alleen van belang als dit in strijd is met
hun reguliere baan. En of ze er wat mee verdienen is al helemaal
irrelevant. Wat maakt het uit dat Alders 90.000 extra verdiend? Goed,
je kunt het er over hebben, omdat je vind dat een socialist dat niet
hoort te doen, maar van mij mag hij. Overigens, ik heb naast mijn
raadswerk nog 6 andere functies, ik heb een baan bij Fontis en ben
voorzitter van 5 stichtingen ( starterscentra, kinderopvang,
welzijnsinstelling en een culturele instelling). Goed dat ik in de
samenleving sta, of moet ik mij in het stadhuis opsluiten?
Lennart Booij, ondernemer, televisiemaker en scout voor de PvdA:
Commissarissen hebben blijkbaar te veel tijd. Daarom kunnen ze er ook
zo veel naast doen. Dat is goed voor hun portemonnee, en voor hun
netwerk. De publieke zaak is voor deze mensen een PPS constructie;
privaat wordt er het nodige bijgeklust. Het is belangrijk dat de
bijverdiensten en nevenfuncties structureel openbaar worden gemaakt.
Zo kan vroegtijdig worden ingeschat of er sprake is van
belangenverstrengeling. Vervolgens wordt het bijverdiende geld
ingehouden op het salaris (een slordige 120.000 euro). Zo wordt
voorkomen dat er uit hebzucht wordt gehandeld en de publieke rol
ondergeschikt wordt gemaakt aan de eigen portemonnee. Het extra
verdiende geld kan natuurlijk ook in de gemeenschapskas worden gestort
zodat de publieke afwezigheid nog enigszins wordt gecompenseerd. Beter
zou het zijn om van deze gestapelde banen echt meer werk te maken. Er
zijn zoveel werkzoekenden die voor 35.000 euro per jaar aan de slag
willen dat er binnen no time 10 tot 20 extra mensen aan het werk zijn
geholpen. Dat is nog eens het publiek belang dienend! Het zou
bijvoorbeeld CvdK Harry Borghouts sieren. Het maken van een afspraak
met deze bestuurder wordt dan een opeens een stuk gemakkelijker; hij
komt eindelijk weer aan werken toe.
Lucy Spee van der Rouppe, fractievoorzitter van het CDA Amsterdam: De
vraag die ik mij stel is niet zozeer of de beloning moet worden
gehalveerd, maar meer of deze commissarissen van de Koningin aan hun
werk toekomen met al deze nevenfuncties. Daargelaten de commissariaten
waar bestuurders qualitate qua deel aan hebben, vragen andere
nevenfuncties vaak een tijdsbeslag die op gespannen voet staat met de
tijdsinspanning die de hoofdfunctie vraagt. Bij de enorme aantallen
nevenfuncties die soms zeer overheersend het cv van bestuurders
vullen, kun je je afvragen of dat nou een pre of juist een contra is!
Saskia Bruines, fractievoorzitter D66 Amsterdam: Ik ben wel
geschrokken van de hoeveelheid betaalde nevenactiviteiten die men
blijkt te hebben. Een aantal zullen wellicht wenselijk zijn om met
name als commissaris die functie te vervullen. In dat geval dienen de
eventuele inkomsten in de provinciekas gestort te worden. Met overige
nevenactiviteiten dient men m.i. terughoudend om te gaan en te allen
tijden ter goedkeuring voor de te leggen aan de Staten en (met
eventuele inkomsten) openbaar te maken. Commissaris ben je, evenals
dat voor andere openbare functies geldt, 24 uur per dag, het salaris
is fors. Als men tijd heeft daarnaast ook nog allerlei goedbetaalde
nevenfuncties te vervullen vraag ik me af of die functie niet verkeerd
is ingeschaald en of men niet in ongewenste dubbele-petten-situaties
verzeild raakt.
John Goring, VVD raadslid in Amsterdam: Zolang een commissaris van de
koningin zijn/haar werk goed doet, mag die net zoveel
nevenactiviteiten hebben als die maar maar wil. Voor mij is het enige
relevante criterium: de balans tussen het commissaris zijn en de
overige activiteiten. In alle gevallen is het de commissaris en/of
zijn professionele werkomgeving die bepalen of de
commissariswerkzaamheden en nevenactiviteiten in evenwicht zijn. Het
aantal bijbanen of nevenfuncties en de inkomsten daaruit zijn is deze
discussie helemaal niet relevant. Eén nevenactiviteit kan meer tijd
kosten en/of inkomsten opleveren dan dertig andere. Beknibbelen op het
honorarium van de commissarissen op basis van de hiervoor geopperde
vergelijking is dus logischerwijs al helemaal niet aan de orde. Een
actieve commissaris moet niet gestraft worden met een korting op zijn
salaris.
Onno van der vlerk, voorzitter van de PvdA Amsterdam: De CvdK heeft
een belangrijke publieke functie. Om goed op de hoogte te blijven van
actuele ontwikkelingen kan ik mij voorstellen dat je daar nog een
aantal bestuursfuncties naast bekleed. Betaalde nevenfuncties ligt al
een stuk gecompliceerder. Snel kan er belangenverstrengeling optreden.
Bovendien als de functie van CvdK zoveel tijd en ruimte overlaat,
moeten we die maar in deeltijd laten vervullen. Wordt de keuze van
geschikte kandidaten ook weer wat ruimer.
Gonny van Oudenallen, fractievoorzitter van Mokum Mobiel: Mag een
commissaris bijklussen? Zo ja, moet dit toch wel bekijken worden op
inhoud en hoever kan dit een probleem met de functie geven.
Geen probleem om bij de Stichting Groen iets te doen, zolang hij in de
proviciale staten daar wel melding van maakt als er iets is waar zijn
goedkeuring op moet Het is heel interessant te kijken, wat verdient
men erbij en hoeveel tijd op jaarbasis brengt dit met zich mee. Soms
is het goed voor de geest om er nog iets bij te doen.
Manon van der Garde, PvdA raadslid in Amsterdam: Op zich hebben
commissarissen niet te veel nevenactiviteiten. Als zij de tijd hebben
om het te doen, mogen zij dat zelf bepalen, als het maar niet
interfereert met hun werkzaamheden als Commissaris van de Koningin.
Wel zouden deze nevenactiviteiten onbetaald moeten zijn. Ze hebben
immers een aardig salaris en een openbare functie. Als de
nevenactiviteiten onbetaald zijn, zullen commissarissen er
waarschijnlijk minder aannemen. Het gebeurt dan immers in hun vrije
tijd.
Robert Flos, gemeenteraadslid VVD in Amsterdam: Het aantal bijbaantjes
dat een Commissaris van de Koningin (CdK) heeft maakt me niet zo veel
uit. Die bijbaantjes leiden tot een goed netwerk voor de CdK waar de
provincie ook van profiteert. En als de CdK zijn werk goed doet en er
voldoende tijd aan besteed moet hij/zij dat zelf weten. Wat ik wel
uitmaakt is dat in elk geval alle bijbaantjes openbaar zijn en dat het
aantal betaalde bijbaantjes binnen de perken blijft. Maar zeker geen
stop op bijbaantjes van CdK.