Ingezonden persbericht
Persbericht
3 februari 2005
EUROPESE MANAGERS KLAAR VOOR ZAKEN MET CHINA
Nederlandse en Italiaanse managers meest geneigd om transport en logistiek uit te besteden
* Een overgrote meerderheid (90%) van Europese managers vindt dat China het beste vooruitzicht biedt voor het Europese bedrijfsleven
* De weg naar Azië loopt niet over rozen: 41% van de Europese managers beschouwt taal als grootste drempel
* Europese ondernemingen zijn het meest geneigd productie (25%) en IT en gegevensverwerking (20%) uit te besteden
Dit zijn enkele van de bevindingen van de 14de editie van de jaarlijkse UPS Europe Business Monitor, waarin 1449 Europese topmanagers geïnterviewd werden over een reeks zaken die van invloed zijn op het Europese bedrijfsleven. Het onderzoek helpt inzicht te bieden in factoren die belangrijk zijn voor zakelijke beslissers in Europa en de rest van de wereld.
De veertiende editie van de UPS Europe Business Monitor vroeg managers van de grootste Europese ondernemingen hun visie te geven op investeren in en outsourcen naar Azië. Gevraagd naar de drie Aziatische landen die de beste vooruitzichten bieden voor hun onderneming, kiest de meerderheid van de Europese managers voor China (90%), gevolgd door India (53%) en Japan (27%)*. Alle managers waren geneigd steeds dezelfde voorkeuren aan te geven; alleen Belgische topmanagers zetten Zuid-Korea (29%) op de derde plaats, net boven Japan (26%).
Volgens de Europese managers zijn goedkope arbeidskrachten (67%) de voornaamste reden om activiteiten uit te besteden naar Azië. Vooral Italiaanse, Franse en Belgische managers (respectievelijk 84%, 76% en 75%) geven lagere arbeidskosten als belangrijkste reden aan om zaken naar Azië uit te besteden. Grote Europese ondernemingen vinden Azië overigens niet alleen aantrekkelijk vanwege de lage arbeidskosten, maar zien ook kansen in de grootte van de afzetmarkt (57%).
Naast de voordelen die behaald kunnen worden door uit te breiden naar Azië, zien ondernemers ook potentiële obstakels. Volgens hen zijn taal (41%), politieke instabiliteit (39%) en corruptie (37%) de meest nadelige factoren die een succesvolle uitbreiding naar Azië in de weg kunnen staan. 55% van de Franse ondervraagden beschouwt taal als de grootste barrière om er zaken te doen. Nederlanders (33%) vinden taal minder vaak een probleem. 52% van de Belgische ondervraagden geeft aan dat corruptie het grootste obstakel is; voor de Nederlandse managers ligt dit op 31%.
De activiteiten die Europese bedrijven het meest geneigd zijn uit te besteden zijn productie (25%), IT en gegevensverwerking (20%) en transport en logistiek (12%). Wanneer Nederlandse organisaties besluiten activiteiten uit te besteden, kiest 30% ervoor productie uit te besteden, 28% kiest voor IT en gegevensverwerking en 21% kiest voor transport en logistiek. Het is opmerkelijk dat het Europese gemiddelde betreffende de outsourcing van transport en logistiek relatief laag is (12%), terwijl van de Italiaanse en Nederlandse ondervraagden respectievelijk 30% en 21% van deze diensten uitbesteedt.
* Bij deze vraag mochten de ondervraagden meer dan één land noemen (tot 3 voorkeuren werden geregistreerd)
Noot aan de redactie
1. Voor de veertiende editie van de UPS Europe Business Monitor werden 1.449 topmanagers van de 15.000 belangrijkste ondernemingen in Europa ondervraagd. Dit jaarlijks terugkerende onderzoek vond plaats tussen 15 september en 10 november 2004. Dit onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd.
2. De interviews werden uitgevoerd in de volgende landen: België (100), Frankrijk (250), Duitsland (252), Italië (250), Nederland (100), Spanje (250) en Verenigd Koninkrijk (247). De ondervraagde managers bevinden zich aan de top van het bedrijfsleven. De gemiddelde omzet van de geïnterviewde bedrijven is 1,33 miljard euro. Het gemiddelde personeelsbestand van deze bedrijven bedraagt 3.200. De interviews zijn telefonisch afgenomen in de taal van de geïnterviewde door de internationale telefonische unit van Taylor Nelson Sofres in Londen.
3. De eerste editie van de Monitor vond plaats in de lente van 1992, de tweede editie in de herfst van datzelfde jaar. Vanaf 1993 wordt dit onderzoek jaarlijks in de herfst uitgevoerd. Al deze resultaten en de resultaten van de veertiende editie zijn beschikbaar op de website www.ebm.ups.com die speciaal voor UPS Europe Business Monitor werd gemaakt.
4. Vanaf 1992 geeft UPS de UPS Europe Business Monitor ieder jaar uit met als doel inzicht te geven in de jongste verandering van de mening van Europese topondernemers. UPS is de grootste pakketdienst ter wereld en is wereldwijd toonaangevend op het gebied van supply chain services. Het bedrijf biedt tal van mogelijkheden voor het synchroniseren van de levering van goederen, informatie en fondsen. De resultaten van de enquête geven UPS, haar klanten en iedereen die zich interesseert in economische informatie, een inzicht in de meest recente trends en obstakels die het zakendoen in Europa kunnen beïnvloeden.
5. Met haar hoofdkantoor in Atlanta, VS bezorgt UPS dagelijks meer dan 13,6 miljoen pakketten in meer dan 200 landen en gebieden. UPS heeft wereldwijd meer dan 357.000 medewerkers in dienst en had in 2003 een omzet van meer dan USD 33,5 miljard. De aandelen van UPS worden verhandeld aan de New York Stock Exchange (UPS) en meer informatie over het bedrijf vindt u op het internet onder www.ups.com.
Indien u meer informatie over het onderzoek wenst, kunt u contact opnemen met:
Leon Cook of Natascha Verdurmen bij Edelman
Leon.cook@edelman.com of Natascha.verdurmen@edelman.com
023 554 20 30