Time : 3:15:57 PM
Date : Monday, January 31, 2005
Sender Name: SETCa-BBTK
GEZONDHEIDSZORG : DE PRIORITEITEN VAN DE BBTK VOOR DE ONDERHANDELINGEN VAN 3 FEBRUARI
De BBTK wil niet weten van een gezondheidsbeleid waarbij de
kostprijs van de « vermarkting » wordt doorgeschoven naar de
patiënten, de loontrekkende bevolking die bijdragen betaalt en de
werknemers van de gezondheidszorg. Naar aanleiding van de geslaagde
betoging van afgelopen donderdag en het mandaat dat de regering op
vrijdag 28 januari 2005 aan de Ministers Demotte en Van den Bossche
heeft verleend, wil de BBTK dan ook nogmaals zijn standpunt en zijn
prioriteiten te kennen geven met het oog op de eerste
onderhandelingsronde op donderdag 3 februari :
1. De betoging van 27 januari was opnieuw een succes. De BBTK heeft
er talrijk aan deelgenomen. Deze betoging was trouwens nog maar het
zichtbare deel van de grootschalige steun die de werknemers in de
instellingen aan de BBTK-eisen betuigen. Bovendien is het zo dat,
waar de BBTK sterk aanwezig is, daar de stakingsaanzegging werd
gevolgd met de organisatie van de zondagsdienst. Deze meer verborgen
kant van de actie mag niet verwaarloosd worden. De BBTK wil dan ook
de betogers bedanken, evenals al diegenen die, in alle solidariteit,
toch aan de zijde van de patiënten zijn gebleven in de ziekenhuizen,
de rusthuizen, de revalidatiecentra, de wijkgezondheidscentra of zij
die instonden voor de nodige thuiszorg. In de Vlaamse sectoren werd
ook massaal meegestaakt en -betoogd om de Vlaamse eisen kracht bij te
zetten.
2. De BBTK hamert erop dat de nieuwe banen gepaard moeten gaan met :
- de nodige middelen om de vrijstelling van prestaties op het einde
van de loopbaan (45/50/55 jaar) uit te breiden naar alle
personeelsleden
- een échte verbetering van de dagelijkse werkomstandigheden van alle
personeelsleden uit de gezondheidszorg. Dit moet gegarandeerd worden
in een CAO die met de werkgevers wordt ondertekend. Bedoeling hiervan
is dat afwezige personen onmiddellijk kunnen worden vervangen en dat
de uurroosters efficiënter kunnen worden beheerd zodat een betere
combinatie van werk en gezinsleven mogelijk wordt. Op dit vlak moeten
er dan ook resultaatsverplichtingen worden ingevoerd om te vermijden
dat het blijft bij goede bedoelingen, die in het verleden al te vaak
de vorm hebben aangenomen van een verrassingseffect bij de
beheerders. Dit zou ten goede moeten komen aan de kwaliteit van de
dienstverlening.
3. De BBTK blijft voorstander van de verhoging van de koopkracht. Dit
zou vertaald moeten worden in de toekenning van een dertiende maand
op het einde van het akkoord en dit als prioriteit tegenover de
andere maatregelen.
4. De BBTK eist daarnaast ook nog :
- betere structuren voor sociaal overleg, onder meer door de
onverwijlde invoering van nieuwe paritaire comités die afgestemd zijn
op de nieuwe sectorale eigenheden
- de verlaging van de drempel voor de oprichting van syndicale
afvaardigingen in de kleine instellingen, in het bijzonder de
rusthuizen
5. De BBTK vraagt Minister Demotte om paal en perk te stellen aan de
ongebreidelde commercialisering van de sector :
- enerzijds in de sector van de rustoorden en de rust- en
verzorgingstehuizen, waar heel wat naamloze vennootschappen en bvba's
opduiken. Vergrijzing mag immers niet ten prooi vallen aan
vermarkting.
- anderzijds in de sector van de geneesmiddelen, waar de inspanningen
van de Minister onze steun krijgen. Hopelijk heeft hij lef genoeg om
nog krachtdadiger op te treden. Wij willen dat de juiste prijs wordt
(terug)betaald voor geneesmiddelen die het best geschikt zijn voor de
gezondheid van de burgers. De BBTK wijst de commercialisering van de
gezondheidszorg af en roept de regering dan ook op om ervoor te
zorgen dat Europa van de gezondheidszorg geen markt maakt die reeds
ingenomen is door de farma-industrie en dit omwille van een puur
economische wetgeving zonder wettelijke garanties om de
volksgezondheid te laten primeren op de economische drijfveren.
- en ook nog in de sector van de gezondheidszorg, waar een
geneeskunde met twee snelheden - met allerlei toeslagen op erelonen -
aan het ontstaan is.
6. Dankzij de doorgevoerde besparingen en de afgeblokte
commercialisering moet er een beleid inzake volksgezondheid mogelijk
zijn dat economisch meer in evenwicht is en even doeltreffend is voor
de bevolking. Het komende debat over het evenwicht in de sociale
zekerheid moet kaderen in deze logica : de kostprijs van de
vermarkting mag dan ook geenszins doorgeschoven worden naar de
patiënten, de loontrekkende bevolking die bijdragen betaalt of de
werknemers van de gezondheidszorg.
Meer info...
André Langenus - Federaal Secretaris Social Profit : 0475-95.27.64
Jean-Marie Léonard - Secrétaire Fédéral Non-Marchand : 0475-35.97.28
Link to Press Release - FR
Link to Press Release - NL