Erasmus Universiteit Rotterdam

Essays over kwantitatieve marketing modellen en Monte Carlo integratie methoden

Op donderdag 3 februari 2004 promoveert Rutger van Oest op zijn proefschrift Essays over kwantitatieve marketing modellen en Monte Carlo integratie methoden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De afgelopen decennia is de beschikbaarheid van grote databases en de rekenkracht van computers, benodigd om deze data te analyseren, enorm toegenomen. Tegelijkertijd zijn nieuwe rekentechnieken en modellen ontwikkeld om data en rekenkracht te combineren. Dit alles heeft geleid tot nieuwe mogelijkheden om relevante onderzoeksvragen te beantwoorden. Van Oest bouwt in zijn proefschrift voort op deze ontwikkelingen. Hij presenteert drie kwantitatieve marketing modellen die kunnen worden toegepast op zogenaamde scanner data om inzichten te verkrijgen in het aankoopgedrag van huishoudens en de effectiviteit van promoties op de prestaties van merken. Voorts geeft de promovendus een overzicht van verscheidene rekentechnieken die gebaseerd zijn op simulatie en die met name geschikt zijn voor Bayesiaanse analyse.

Promoteren: prof.dr. P.H.B.F. Franses, Toegepaste econometrie in de marketing en financiering en prof.dr. H.K. van Dijk, Toegepaste econometrie

Noot voor de pers

Promotie donderdag 3 februari 2004, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: Interne en Externe Betrekkingen, tel. (010) 408 1216/1777 e-mail: persberichten@daz.eur.nl

gewijzigd op 27 jan 2005 12:13