Essays over kwantitatieve marketing modellen en Monte Carlo integratie
methoden
Op donderdag 3 februari 2004 promoveert Rutger van Oest op zijn
proefschrift Essays over kwantitatieve marketing modellen en Monte
Carlo integratie methoden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
De afgelopen decennia is de beschikbaarheid van grote databases en de
rekenkracht van computers, benodigd om deze data te analyseren, enorm
toegenomen. Tegelijkertijd zijn nieuwe rekentechnieken en modellen
ontwikkeld om data en rekenkracht te combineren. Dit alles heeft
geleid tot nieuwe mogelijkheden om relevante onderzoeksvragen te
beantwoorden. Van Oest bouwt in zijn proefschrift voort op deze
ontwikkelingen. Hij presenteert drie kwantitatieve marketing modellen
die kunnen worden toegepast op zogenaamde scanner data om inzichten te
verkrijgen in het aankoopgedrag van huishoudens en de effectiviteit
van promoties op de prestaties van merken. Voorts geeft de promovendus
een overzicht van verscheidene rekentechnieken die gebaseerd zijn op
simulatie en die met name geschikt zijn voor Bayesiaanse analyse.
Promoteren: prof.dr. P.H.B.F. Franses, Toegepaste econometrie in de
marketing en financiering en prof.dr. H.K. van Dijk, Toegepaste
econometrie
Noot voor de pers
Promotie donderdag 3 februari 2004, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: Interne en Externe Betrekkingen, tel. (010) 408 1216/1777
e-mail: persberichten@daz.eur.nl
gewijzigd op 27 jan 2005 12:13
Erasmus Universiteit Rotterdam