Opknapbeurt metro
1 februari 2005 - Djoe Lan Tan
Vadaag, 1 februari geeft wethouder Van der Horst (Verkeer, Vervoer en
Infrastructuur) het startsein voor een grote opknapbeurt van de
Amsterdamse metro, te beginnen met de Oostlijn en de Amstelveenlijn.
Het gaat om zowel de stations als de sporen. Van der Horst: "Na 30
jaar is het opknappen van de metrolijn hard nodig. Het spoor en de
stations moeten voldoen aan de eisen van deze tijd. Reizigers moeten
immers veilig en comfortabel kunnen blijven reizen."
Stations
Met het plaatsen van een nieuwe tegel op station Waterlooplein
verricht wethouder Van der Horst de eerste symbolische handeling voor
de opknapbeurt van de metrostations. Het credo van de opknapbeurt
(`Schoon en Heel') geeft aan dat er met relatief eenvoudige
aanpassingen een maximaal effect moet worden bereikt:
* Betonnen wanden krijgen lichtgekleurde tegels,
* donkere hoekjes worden weggewerkt,
* nieuwe verlichting en spiegels zorgen voor goed zicht,
* overbodige obstakels worden weggehaald, etc.
De stations kunnen hierdoor veel makkelijker schoon en heel gehouden
worden en dat geeft reizigers een prettiger en veiliger gevoel.
De eerste twee stations die op deze manier worden aangepakt zijn
Waterlooplein (Noordhal) en Reigersbos (Westhal). De komende jaren
zullen alle stations op de Oostlijn worden aangepakt. Hierbij worden
ook funderingen, perronvloeren en perronkappen aangepakt en wordt al
het andere noodzakelijke groot onderhoud uitgevoerd. De werkzaamheden
worden uitgevoerd door het GVB.
Poortjes en cameratoezicht
Ook wordt binnenkort begonnen met de plaatsing van poortjes (voorheen
`tourniquets' of toegangspoortjes geheten) op alle stations. Vanaf 1
januari 2006 hebben alle metrostations in Amsterdam poortjes. De
poortjes gaan open door middel van de OV-chipkaart die vanaf die datum
in de metro te gebruiken is.
Binnenkort wordt ook begonnen met de uitbreiding van het aantal
camera's op de metrostations van 290 naar circa 650. Het nieuwe
hoofdkantoor van het GVB heeft een centrale camera-observatieruimte
waar de beelden van de camera's worden uitgelezen en - zo nodig -
worden vastgelegd.
Sporen
De komende vier jaar worden alle sporen van de Oostlijn vervangen.
Alle dwarsliggers, spoorstaven, wissels en wisselcomplexen worden
vervangen. Het gaat daarbij om ruim 32 kilometer metrospoor, 44.000
dwarsliggers en 70 wissels en wisselcomplexen. Recentelijk is dit
project gestart op het tracé tussen Gaasperplas en Venserpolder.
Naast de Oostlijn wordt ook de Amstelveenlijn onder handen genomen. In
de zomer van dit jaar worden de overwegen van het meest oude deel van
deze lijn vervangen.
Opdrachtgever en opdrachtnemer
Opdrachtgever voor alle projecten zijn de gemeente Amsterdam en het
Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA). Het GVB is voor alle projecten
opdrachtnemer en voert alle projecten uit.
Een veilig Amsterdam. Samen zorgen we er voor
Het opknappen van de metrostations is een van de belangrijkste
maatregelen die de gemeente Amsterdam het komende jaar neemt om de
veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarnaast blijft de
gemeente investeren in toezicht en handhaving op de stations. De
gemeente werkt hierbij samen met diverse partijen, waaronder de
politie, het GVB, de NS en het Openbaar Ministerie.
Meer informatie op de website www.eenveiligamsterdam.nl
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam