Ingezonden persbericht


Onderzoek Twynstra Work Innovation en Media Plaza wijst uit:

Krappe voldoende voor Nederlandse kenniseconomie

Amersfoort, 1 februari 2005 - De Nederlandse kenniseconomie scoort met een 6,3 net voldoende. Dit blijkt uit het onderzoek 'Slimmer kennis delen', een onderzoek naar de stand van zaken van kennismanagement in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door Twynstra Work Innovation in samenwerking met Media Plaza onder 277 'kenniswerkers'.

De respondenten geven de Nederlandse kenniseconomie als rapportcijfer een 6,3. Volgens 72% van de respondenten is het kennisniveau in Nederland ten opzichte van andere landen laag of gemiddeld. Niet alleen de Nederlandse kenniseconomie scoort net voldoende, ook het niveau van kennisdelen binnen hun eigen organisatie krijgt van de respondenten dit cijfer (6,3).

Kennismanagement

De ontwikkeling van het kennisniveau van tien jaar geleden ten opzichte van nu is weinig spectaculair te noemen. Ongeveer de helft van de 'kenniswerkers' vindt het niveau van kennismanagement in Nederland, maar ook binnen de eigen organisatie, van tien jaar geleden gelijk of zelfs hoger dan het niveau van nu. Opvallend is dat kennismanagement daarentegen belangrijk tot zeer belangrijk wordt gevonden door 87% van de geënquêteerden.

Het begrip kennismanagement wordt door het overgrote deel van de respondenten (39%) uitgelegd als het inzichtelijk maken van ervaringen, informatie en competenties van mensen om kennisdelen te bevorderen.

Hoopvolle toekomst

Zo kritisch als de respondenten zijn over het heden, zo optimistisch kijkt men naar de toekomst. De verwachtingen rond kennismanagement in Nederland zijn hoog: voor Nederland verwacht 78% van de respondenten dat het niveau van kennismanagement over tien jaar hoger zal zijn. Voor de eigen organisatie verwacht 87% van de respondenten dat kennismanagement in de eigen organisatie hoger zal zijn.

"Het grote vertrouwen in de toekomst, was voor ons een grote verrassing. Er spreekt een bepaalde drive uit. We zien dat men dus wil, maar vaak niet weet hoe. Weten waar of bij wie de informatie zich binnen je organisatie bevindt, is nog vaak het probleem. Daarom moet een organisatie op twee dingen letten. Allereerst het ondersteunen van medewerkers bij het vinden van bepaalde informatie en expertise binnen een organisatie door het aanbieden van een goede kennisinfrastructuur. Daarnaast is het van belang om veel aandacht te schenken aan begeleiding van de mensen die uiteindelijk het succes ervan bepalen", aldus Lian Bongers, adviseur bij Twynstra Work Innovation en initiatiefnemer van het onderzoek.

Ook Elco van Staveren, programmamaker bij Media Plaza, herkent dit beeld. "We merken dat de belangstelling voor kennismanagement weer groter wordt. Alsof er een tweede golf op gang komt. Daarbij zien we een verschuiving van interesse in het thema; de aandacht gaat van 'techniek' naar 'mens'. Veel kennismanagers zien nu in dat je er met prachtige 'tools' alleen niet komt. Kennis zit in de hoofden van mensen en die moet je er vanaf het begin bij betrekken. Als je dat goed doet, kan je met techniek veel bereiken."

Over het onderzoek

Het onderzoek 'Slimmer kennis delen' werd uitgevoerd in de vorm van een enquête, die door 277 respondenten is ingevuld, allen in de functie van kenniswerker. De aangeschreven kenniswerkers bekleden functies als kennismanager, contentmanager, informatiespecialist, communicatiemanager, ICT-manager, HR manager, marketing manager en directeur bij grote en middelgrote organisaties. De respondenten hebben multiple choice en open vragen beantwoord om de stand van zaken en de denkbeelden over kennismanagement te achterhalen. Aan de hand van een reeks vragen en stellingen wilde Twynstra Work Innovation inzicht krijgen in zaken als: de hoogte van het kennisniveau in Nederland, de status van de Nederlandse kenniseconomie, de mate van kennis delen in organisaties, het wel/niet werken met een kennismanagement strategie. Het onderzoek is uitgevoerd door Twynstra Work Innovation in samenwerking met Media Plaza.

Over Twynstra Work Innovation

Twynstra Work Innovation is gespecialiseerd in de innovatie van werk. Voor haar klanten combineert zij innovaties in werkprocessen, kennismanagement en werkomgevingen tot een samenhangend en werkend geheel. Twynstra Work Innovation realiseert innovatieve en complexe opdrachten bij financiële instellingen, bedrijfsleven, overheid en gezondheidszorg op nationaal en internationaal niveau. Twynstra Work Innovation maakt deel uit van de Twynstra Gudde Group en opereert sinds januari 2001 onder eigen vlag. Zie ook: www.twynstraworkinnovation.com.

Op het gebied van Kennismanagement houdt Twynstra Work Innovation zich met name bezig met het ontwerpen en implementeren van kennisinfrastructuren en het optimale gebruik hiervan door kenniswerkers. Binnen Twynstra Work Innovation wordt de omgang met kennis, werkprocessen en werkomgevingen al langere tijd integraal toegepast.

Over Media Plaza

Stichting Media Plaza is een onafhankelijk kennisknooppunt dat bedrijfsleven en overheid stimuleert om ICT toe te passen ten behoeve van innovatie, efficiency en rendement. Dit gebeurt door fysieke en virtuele kennisoverdracht, (interactieve) programma's, trainingen en seminars voor meer dan 45.000 beslissers en managers per jaar.

**