Gemeente Den Haag

februari 2005
Inspraak overstaphalte Leyenburg en keervoorziening tramlijn 6k (1 februari)

Vandaag heeft het college van B&W de plannen voor aanleg van een nieuwe overstaphalte en een keervoorziening voor tramlijn 6k bij ziekenhuis Leyenburg vrijgegeven voor inspraak. In totaal is er een investering mee gemoeid van bijna 10 miljoen euro. De aanleg start begin 2006.

Verkeerswethouder Bruno Bruins zegt over de plannen: 'Bij het ontwerp is vooral rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen van het verkeer, het openbaar vervoer en de verdere inrichting van de omgeving.'

Overstaphalte Leyenburg
De aan te leggen overstaphalte Leyenburg is onderdeel van het project RandstadRail. Op deze nieuwe halte kunnen busreizigers vanaf januari 2007 rechtstreeks overstappen op RandstadRail. Hierdoor ontstaat een snellere verbinding met het centrum en station Den Haag Centraal, vergeleken met de huidige busroutes waar de bussen door de drukte in de binnenstad vaak worden opgehouden. De doorgaande buslijnen vanuit het Westland naar de binnenstad komen te vervallen. De overstaphalte bestaat uit aaneengesloten perrons met halteplaatsen voor zowel bussen, RandstadRail lijn 6 en tramlijn 6k. Reizigers kunnen daardoor op hetzelfde perron overstappen tussen bus en tram. De inspraakprocedure voor dit gemeentelijk voorstel wordt mede gehouden in het kader van art. 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (vrijstelling bestemmingsplan).

Tramlijn 6k naar ziekenhuis Leyenburg
Tramlijn 6k gaat de huidige route van lijn 6 tussen Den Haag CS en het Castricumplein rijden. Het college van B&W heeft besloten tramlijn 6k door te trekken naar de nieuwe overstaphalte ziekenhuis Leyenburg. Reizigers van lijn 6k krijgen door deze plannen een directe verbinding met ziekenhuis Leyenburg en de nieuwe overstaphalte. Daar kan worden overgestapt op RandstadRail lijn 6 en de bussen richting het Westland. Ook wordt voor lijn 6k een nieuwe keervoorziening aangelegd rond het gemaal aan de Leyweg.
De halte Castricumplein blijft voor lijn 6k gehandhaafd.

Vrijliggende fietspaden
Tegelijk met de werkzaamheden voor de overstaphalte en lijn 6k wordt de Leyweg versmald van 2 keer 2 rijstroken, naar 2 keer 1 rijstrook, waarbij aan weerszijden vrijliggende fietspaden worden aangelegd. Dit is de laatste ontbrekende schakel voor het realiseren van een aaneengesloten fietspadenroute op de Leyweg.
Het plan hiervoor is al eerder in de inspraak geweest en is daarop enigszins aangepast. Daarnaast worden ook de kruisingen Escamplaan/Leyweg en Leyweg/Meppelweg heringericht. Bovendien worden door de herinrichting de parkeerplaatsen op de Leyweg en deels op de Veenendaalkade heringedeeld.

Verplaatsen bomen
Als gevolg van de aanleg van de overstaphalte, de reconstructie van de Leyweg en de aanleg van de keervoorziening verdwijnen er per saldo circa 74 bomen. In overleg met de groenbeheerder van de wijk Escamp zal bepaald worden waar de bomen gecompenseerd dienen te worden. Enkele wijkbewoners pleiten voor het verplanten van de bestaande bomen in de directe omgeving. Onderzocht wordt of de bomen daar geschikt voor zijn en wat hiervan de kosten zijn.

Inspraak
De inspraakperiode is van 10 februari tot en met 18 maart 2005 en de plannen liggen ter inzage bij het stadhuis aan het Spui en het stadsdeelkantoor Escamp.
Op 23 februari is er bovendien een inloopbijeenkomst van 16.00 tot 20.00 uur in de Thomaskerk (Abcoudestraat 2). Dan liggen ook daar de plannen ter inzage en kunnen bezoekers hun mening kenbaar maken en vragen stellen aan deskundigen.