DAF Trucks
Persbericht van paccar, gedistribueerd door daf trucks n.v.
PACCAR viert honderdjarig bestaan, record jaarwinst
1 februari, Bellevue, Washington. - "PACCAR heeft in 2004 een record omzet- en netto winst behaald", aldus Mark C. Pigott, chairman and chief executive officer. "Dit resultaat is een afspiegeling van de innoverende bijdrage en toewijding van de 20.500 PACCAR-medewerkers wereldwijd. In PACCAR's honderdste levensjaar bouwt de onderneming verder op haar indrukwekkende record van 66-jaar onafgebroken netto winstgevendheid en versterkt ze haar buitengewone reputatie als één van 's werelds leidende technologiebedrijven. Alle truckmerken van PACCAR - Kenworth, Peterbilt en DAF - behaalden record marktaandelen. In combinatie met de positieve gevolgen van inkomstendiversificatie en een sterke bedrijfswagenmarkt, droeg dit bij aan de superieure prestaties van de onderneming."
PACCAR realiseerde in het vierde kwartaal van 2004 een nettowinst van $241,4 miljoen ($1,38 per verwaterd aandeel). Dat is een stijging van 52% ten opzichte van de $159,1 miljoen ($0,90 per verwaterd aandeel) in dezelfde periode van 2003. De netto omzet, inclusief de inkomsten uit financiële dienstverlening, bedroeg in het vierde kwartaal $3,19 miljard, 44% meer dan de $2,21 miljard in dezelfde periode van 2003. In de winstcijfers van het vierde kwartaal is inbegrepen een afschrijving van $23,3 miljoen na belasting ($0,13 per verwaterd aandeel) voor de succesvolle beëindiging van het Leyland onderdelendistributie-contract met RAC plc in het Verenigd Koninkrijk. Met ingang van het vierde kwartaal 2005 zal PACCAR zelf DAF- en Leyland-onderdelen distribueren in het Verenigd Koninkrijk, wat naar verwachting zal leiden tot extra onderdelenverkoop en extra marges. PACCAR's netto winstmarge (ROS) na belastingen bedroeg in het vierde kwartaal 8,0%.
De geconsolideerde netto omzet, inclusief de inkomsen uit financiële dienstverlening, bedroeg over 2004 $11,4 miljard, een toename van 39% ten opzichte van de $8,19 miljard in 2003. De nettowinst over heel 2004 was met $906,8 miljoen ($5,16 per verwaterd aandeel) 72% hoger dan in 2003, toen deze $526,5 miljoen bedroeg ($2,99 per verwaterd aandeel). In 2004 werd een dividend van $2,75 per aandeel vastgesteld, inclusief een speciaal dividend van $2,00.
"PACCAR had het beste jaar in haar geschiedenis, waarbij het vorige netto winst-record ($584 miljoen in 1999) werd overtroffen", zei Mark Pigott. "De consistente en sterke groei van de inkomsten is het gevolg van PACCAR's passie voor uitmuntende kwaliteit, superieure productprestaties en stringente kostenbeheersing. PACCAR zal zich blijven benchmarken met toonaangevende bedrijven als Microsoft, Dell, Toyota en Illinois Tool Works. PACCAR's winstgevendheid heeft de onderneming in staat gesteld om systematisch te investeren in nieuwe technologie in alle facetten van de bedrijfsvoering, zoals productdesign en -ontwikkeling, verkoop, supply chain management, productie, financiering, leasing en aftersales. Dankzij deze investeringen is PACCAR de concurrentie vele stappen voor gebleven."
PACCAR's rendement op het eigen vermogen (ROE) was 27,9% in 2004. In 2003 was dit 20,2%. De nettowinst marge (ROS) na belastingen bedroeg 8,4%, tegenover 6,8% het jaar daarvoor. De uitstekende nettowinst als percentage van de omzet bereikte een recordhoogte. PACCAR's aandeelhoudersrendement van - 47% in 2004 - overtrof wederom de Standard & Poor's 500 Index over periodes van één, vijf en tien jaar.
Investeringen in motorenontwikkeling
"De bouw van PACCAR's ultramoderne $16 miljoen kostende centrum voor motorenontwikkelings- en -testcentrum verloopt volgens plan", verklaarde Jim Cardillo, senior vice president. "PACCAR's fantastische nieuwe MX-motor, voor gebruik in DAF CF- en XF-trucks, is een resultaat van verhoogde investeringen. Bovendien zal het testcentrum PACCAR in staat stellen om de activiteiten van onafhankelijke motor, transmissie- en 'after-treatment'-fabrikanten beter te coördineren teneinde de emissie-eisen van 2007 en 2010 te bereiken. PACCAR is toongaangevend op het gebied van naadloos integreren van complexe nieuwe motortechnologieën met moderne luchtbehandelings- en emissiesystemen."
Operationele hoogtepunten 2004
* PACCAR produceerde wereldwijd 124.000 trucks, een record.
* Peterbilt behaalde de eerste plaats op het gebied van klantentevredenheid bij middelzware trucks in de J.D. Power Customer Satisfaction Studies.* Het is de vierde keer in zes jaar dat Peterbilt de eerste plaats behaalde. Kenworth Model T300 won de onderscheiding in 2000.
* Kenworth behaalde de eerste plaats op het gebied van klantentevredenheid bij zware speciale voertuigen en de eerste plaats op het gebied van klantentevredenheid over truckservice in de J.D. Power Customer Satisfaction Studies van 2004.*
* Kenworth opende haar nieuwe, $10 miljoen kostende, research- en ontwikkelingscentrum in Renton, Washington.
* DAF's LF-model ontving van de invloedrijke Duitse truckpers de onderscheiding 'Beste Import Truck' in Duitsland in de categorie van 6-15 ton GVW.
* Leyland Trucks ontving van Barclays Bank U.K. de onderscheiding 'Best Financial Performance' tijdens de IMechE Manufacturing Excellence Awards 2004.
* Kenworth's assemblagefabriek in Renton, Washington, ontving de eerste 'Assembly Plant of the Year'-onderscheiding van het blad 'Assembly Magazine'.
* 'Stark's Truck & Off-Highway Ledger benoemde chairman en chief executive officer Mark Pigott tot 'Manager of the Year' van de truckindustrie.
* PACCAR Leasing behaalde voor de elfde keer in successie een recordwinst.
* PACCAR's Information Technology Division ontving de hoogste onderscheiding van het tijdschrift Computerworld voor 'Best Practices in Enterprise Management'.
* PACCAR-dealers voegden bijna 100 nieuwe locaties toe aan het wereldwijde netwerk van ongeveer 1.800 locaties.
* PACCAR implementeerde sinds 1997 4.000 Six Sigma-projecten.
Financiële hoogtepunten, vierde kwartaal.
* Record geconsolideerde omzet van $3,19 miljard.
* Record winst voor belasting van $45,5 miljoen voor PACCAR Financial Services (PFS).
Financiële hoogtepunten in 2004
* Record geconsolideerde omzet van $11,40 miljard.
* Record netto winst van $906,8 miljoen.
* Netto winst marge na belastingen van 8,4%.
* Record van slechts 3,6% verkoop- en algemene overheadkosten uitgedrukt in een percentage van de omzet.
* Storting van $58 miljoen in contanten in de pensioenfondsen.
* De winst voor belastingen van PACCAR Financial Services steeg tot een record van $168,4 miljoen.
* Eigen vermogen steeg tot $3,76 miljard.
"Dankzij haar sterke prestaties op het gebied van winst en cashflow behoudt de onderneming haar positie als wereldwijd toonaangevende onderneming in kapitaalgoederen en financiële dienstverlening", voegde Mike Tembreull, vice chairman, toe. "Sinds 1941 heeft de onderneming jaarlijks cash dividend uitgekeerd. Gedurende de laatste vijf jaar heeft ze haar kwartaaldividend met 125% verhoogd. In 2004 keerde PACCAR in totaal $479 miljoen aan dividend uit aan haar aandeelhouders."
Update wereldtruckmarkt
"PACCAR produceerde in 2004 het recordaantal van 124.000 trucks. De groei van de Noord Amerikaanse truckmarkt is positief beïnvloed door een sterke economie, een groot volume aan vracht en het feit dat transportondernemingen hun vloten vernieuwen en uitbreiden", merkte Tom Plimpton, president, op. "In de Verenigde Staten en Canada vergrootten Kenworth en Peterbilt in 2004 hun marktaandeel in het zware segment tot een record van 24,6%. De verkopen van zware trucks in de Verenigde Staten en Canada kunnen in 2005 met ongeveer 15% stijgen tot 270.000-280.000 eenheden, dankzij goede economische vooruitzichten en groeiende vloten. In het middelzware segment had PACCAR in de Verenigde Staten en Canada weer een sterk jaar met een record marktaandeel van 9,4% in 2004."
"In West Europa verhoogde DAF haar marktaandeel in het trucksegment boven 15 ton GVW tot een record van 12,9% en behaalde ze in het segment van 6-15 ton GVW een marktaandeel van 8,9%. In 2005 zal de Europese markt boven 15 ton GVW uitkomen op zo'n 240.000 - 250.000 trucks, ongeveer 5 % hoger dan vorig jaar", zei Aad Goudriaan, President directeur van DAF Trucks N.V.
Financial Services behaalt voor tiende achtereenvolgende kwartaal record inkomsten
PACCAR's sector financiële dienstverlening heeft een portefeuille van meer dan 128.000 trucks en trailers met een totale activawaarde van $6,98 miljard. Hierin is inbegrepen PACCAR Leasing, een van de grootste full-service leasing ondernemingen in Noord-Amerika, met een portefeuille van meer dan 20.000 voertuigen.
De winst voor belastingen bedroeg in het vierde kwartaal $45,5 miljoen, een record. Dit was $9,9 miljoen meer dan de $35,6 miljoen over dezelfde periode van 2003. De omzet in het vierde kwartaal was $159,1 miljoen, vergeleken met $124,8 miljoen in hetzelfde kwartaal van het jaar daarvoor. Over heel 2004 steeg de omzet tot $562,6 miljoen tegenover $473,8 miljoen het jaar daarvoor. De winst voor belasting steeg in 2004 met 36% naar een recordhoogte van $168,4 miljoen, vergeleken met $ 123,6 miljoen in 2003.
"Ondernemingen van PACCAR' Financial Services bieden een uitgebreid pakket van financierings-, leasing- en verzekeringsproducten in Noord-Amerika, Europa en Australië", zei Ken Gangl, vice president. "Een grotere portefeuille en uitstekende financieringsmarges zorgen voor jaarlijkse verbeteringen. PACCAR profiteert van haar AA-credit rating bij het verzorgen van concurrerende financieringsprogramma's voor haar klanten."
"Het PacLease netwerk breidde zich in 2004 verder uit, om te kunnen profiteren van de mogelijkheden die de markt biedt. PacLease leverde in 2004 meer dan 5.000 Kenworth en Peterbilt trucks af. In toenemende mate realiseren klanten zich de voordelen van de kwaliteit van PACCAR's voertuigen en het PacLease operationele systeem", voegde Gangle toe. "PACCAR Financial Europe (PFE), is nu vertegenwoordigd in elf Westeuropese landen, nadat ze in 2004 ook actief werd in Portugal, Ierland, Zweden en Oostenrijk."
PACCAR Winch, de grootste fabrikant van industriële lieren ter wereld, verbeterde in 2004 haar verkopen en winsten.
PACCAR Inc. heeft wereldwijd een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt, DAF en Foden. De onderneming is ook actief op het gebied van financiële dienstverlening en in de verkoop van onderdelen voor trucks. De onderneming, gevestigd in Bellevue in de staat Washington, produceert tevens industriële lieren onder de merknamen Braden, Gearmatic en Carco.
De aandelen van PACCAR worden verhandeld op de NASDAQ Stock Exchange onder het symbool PCAR. De homepage van PACCAR kan worden gevonden onder www.paccar.com.
Dit bericht bevat 'toekomst-georiënteerde' verklaringen zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management en zijn onderhevig aan onzekerheid en veranderende omstandigheden. Werkelijke resultaten kunnen vanwege meerdere factoren afwijken van de in deze verklaringen geschetste resultaten. Meer informatie over deze factoren staan vermeld in PACCAR's gedeponeerde stukken bij de Securities and Exchange Commission.
*J.D. Power and Associates 2004 Medium Duty Truck Customer Satisfaction Study.SM Medium Duty Truck. J.D. Power and Associates 2004 Heavy Duty Truck Study. SM www.jdpower.com.