Vervoerplan en beheerplan NS en ProRail naar de Tweede Kamer
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag het vervoerplan
van NS en het beheerplan van ProRail naar de Tweede Kamer gestuurd.
Dat zijn de plannen van beide spoorpartijen voor 2005, waarin zij
aangeven hoe ze de verplichtingen waar gaan maken die voortvloeien uit
de spoorconcessies. In de plannen worden concrete prestaties
beschreven, onder andere op het gebied van schone treinen en stations,
de kans op een kaartcontrole of de informatievoorziening aan
reizigers. NS en ProRail geven bovendien aan welke maatregelen zij
zullen nemen om de punctualiteit en de betrouwbaarheid van het spoor
te verbeteren.
Per 1 januari zijn de nieuwe Spoorwegwet en de Concessiewet in werking
getreden. Op basis van deze wetten krijgt NS een concessie voor het
personenvervoer over het hoofdrailnet en ProRail een concessie voor
het beheer van de spoorinfrastructuur. In de concessies staat onder
meer op welke terreinen de overheid prestaties verwacht van NS en
ProRail. Verder verplichten de concessies ProRail en NS tot het
opstellen van een jaarlijks beheer- en vervoerplan. In die plannen
staat beschreven hoe hoog die prestaties in dat jaar zullen zijn.
Eind december vorig jaar heeft de Tweede Kamer zich in meerderheid
achter de verlening van de vervoer- en beheerconcessie geschaard.
Minister Peijs heeft toen toegezegd dat ze de plannen dit jaar naar de
Kamer zal sturen voordat ze er mee instemt, zodat de Kamer kan
beoordelen of de concessies de juiste voorschriften bevatten.
Op het moment dat de minister heeft ingestemd met de plannen zijn ze
van kracht en zal de minister NS en ProRail aan hun voornemens gaan
houden. Daarmee is een nieuwe stap gezet in de verhouding tussen de
overheid en de hoofdrolspelers in de spoorsector. Voor het eerst
liggen nu concrete plannen op tafel waar de minister de spoorbedrijven
op grond van de concessies aan kan houden.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat