Veilig Amsterdam
Gemeente Amsterdam - Start grote opknapbeurt Amsterdamse metro
01/02/2005 - Op 1 februari geeft wethouder Van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) het startsein voor een grote opknapbeurt van de Amsterdamse metro, te beginnen met de Oostlijn en Amstelveenlijn. Het gaat om zowel de stations als de sporen. Van der Horst: "Na 30 jaar is het opknappen van de metrolijn hard nodig. Het spoor en de stations moeten voldoen aan de eisen van deze tijd. Reizigers moeten immers veilig en comfortabel kunnen blijven reizen."
Stations
Met het plaatsen van een nieuwe tegel op station Waterlooplein verricht wethouder Van der Horst de eerste symbolische handeling voor de opknapbeurt van de metrostations. Het credo van de opknapbeurt ('Schoon en Heel') geeft aan dat er met relatief eenvoudige aanpassingen een maximaal effect moet worden bereikt: Betonnen wanden krijgen lichtgekleurde tegels, donkere hoekjes worden weggewerkt, nieuwe verlichting en spiegels zorgen voor goed zicht, overbodige obstakels worden weggehaald, etc. De stations kunnen hierdoor veel makkelijker schoon en heel gehouden worden en dat geeft reizigers een prettiger en veiliger gevoel.
De eerste twee stations die op deze manier worden aangepakt zijn Waterlooplein (Noordhal) en Reigersbos (Westhal). De komende jaren zullen alle stations op de Oostlijn worden aangepakt. Hierbij worden ook funderingen, perronvloeren en perronkappen aangepakt en al het ander noodzakelijk groot onderhoud uitgevoerd. De werkzaamheden worden uitgevoerd door het GVB.
Poortjes en cameratoezicht
Tevens wordt binnenkort begonnen met de plaatsing van poortjes (voorheen 'tourniquets' of toegangspoortjes geheten) op alle stations. Vanaf 1 januari 2006 worden alle metrostations in Amsterdam afgesloten door middel van deze poortjes. De poortjes gaan open door middel van de OV-chipkaart, die vanaf die datum in de metro te gebruiken is.
Binnenkort wordt ook begonnen met de uitbreiding van het aantal camera's op de metrostations van 290 naar circa 650. Het nieuwe hoofdkantoor van het GVB heeft een centrale camera-observatieruimte waar de beelden van de camera's worden uitgelezen en zonodig worden vastgelegd.
Sporen
De komende vier jaar worden alle sporen van de Oostlijn vervangen. Alle dwarsliggers, spoorstaven, wissels en wisselcomplexen worden vervangen. Het gaat daarbij om ruim 32 kilometer metrospoor, 44.000 dwarsliggers en 70 wissels en wisselcomplexen. Recentelijk is dit project gestart op het tracé tussen Gaasperplas en Venserpolder.
Naast de Oostlijn wordt ook de Amstelveenlijn onder handen genomen. In de zomer dit jaar worden de overwegen van het meest oude deel van deze lijn vervangen.
Opdrachtgever en opdrachtnemer
Opdrachtgever voor alle projecten zijn de gemeente Amsterdam en het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA). Het GVB is voor alle projecten opdrachtnemer en voert alle projecten uit.
Een veilig Amsterdam. Samen zorgen we er voor.
Het opknappen van de metrostations is één van de belangrijkste maatregelen die de gemeente Amsterdam het komende jaar neemt om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarnaast blijft de gemeente investeren in toezicht en handhaving op stations. De gemeente werkt hierbij samen met diverse partijen, waaronder de politie, het GVB, de NS en het Openbaar Ministerie.