Politie Zaanstreek-waterland


0900-8844 politie Zaanstreek Waterland krijgt hoge rapportcijfers


Burgers die met niet spoedeisende meldingen of vragen naar de politie bellen worden snel, adequaat en vakbekwaam te woord gestaan. Het callcenter van de politie Zaanstreek Waterland scoort hoog in het vandaag gepresenteerde landelijke onderzoek naar de kwaliteit van de callcentra van het 0900-8844 Landelijk Telefoonnummer Politie.

Het servicenummer 0900-8844 (geen spoed, wel politie) werd eind vorig jaar onderzocht en uit de analyse van het onderzoeksbureau Telan blijkt dat het callcentrum van de politie Zaanstreek-Waterland een gemiddeld rapportcijfer 8 krijgt. (10 puntsschaal)
Naast de snelheid van opnemen van een gesprek (80% binnen 20 seconden) haalde het korps goede cijfers voor o.a. de kwaliteit van de geboden informatie, de duidelijkheid over de actiepunten en de beleving van de vakbekwaamheid (9.5) van de teleservice medewerker.
Punt van aandacht blijft, evenals bij de meeste korpsen, het doorverbinden naar bijvoorbeeld de wijkteams. De snelheid waarmee het callcentrum de juiste persoon in de organisatie kan vinden en doorverbinden moet nog verder omhoog.

Bereikbaarheid en kwaliteit van de bejegening van klanten staat hoog op de agenda van het korps. De telefonische service is daarbij een belangrijk onderdeel omdat de meeste klantcontacten zich via dit medium afspelen. De politie kreeg in 2004 114.068 telefoontjes te verwerken.
Het korps voldoet met deze onderzoeksuitslag aan de de streefwaarde, zoals afgesproken in het Landelijk Kader (prestatiecontract) met de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Justitie.

---- --