nummer 16 / Ede, 1 februari 2005
in 2005 EUR 405.000 voor verder verbeteren website
Gemeente Ede blijft digitale dienstverlening verbeteren
Ook in 2005 blijft de gemeente Ede investeren in haar website,
www.ede.nl. 2005 is het tweede jaar van het driejarige
innovatieprogramma www.ede.nl In 2005 trekt de gemeente hier EUR
405.000 voor uit.
Het Jaarprogramma 2005 bevat 24 verschillende projecten. Al deze
projecten dragen ertoe bij dat de kwaliteit van de dienstverlening via
het Internet sterk verbetert en dat de gemeente efficiënter kan gaan
werken.
Eind 2003 heeft de gemeente een driejarig programma vastgesteld om een
impuls te geven aan ontwikkeling van dienstverlening via Internet.
Het Jaarprogramma 2004 is grotendeels afgerond. Achter de schermen is
veel werk verricht om de website geschikt te maken voor nieuwe
diensten. Concreet herkenbaar voor de burger is met name het nieuwe
Digitale Loket, met vooralsnog het Meldpunt Beheer.Voor het nieuwe
jaarprogramma heeft de gemeente gepeild hoe de gebruikers over de
website denken.
Dit onderzoek (WebWetensWaardigheden) geeft inzicht in de beoordeling
van de huidige website van de gemeente en de wensen die er onder de
burgers leven voor vernieuwing. Het onderzoek is te downloaden via de
website.
In 2005 zal de nadruk komen te liggen op verder uitbouwen van het
digitaal loket en de inrichting van de basisregistraties gebouwen en
personen.
Concreet gaat het dan om:
1. Uitbreiding aanbod digitale dienstverlening (zoals uitbouw
digitaal loket)
2. Uitbreiding interactieve communicatie (zoals indienen klachten,
aanvragen subsidies)
3. Uitbreiding basisinfrastructuur
4. Ontwikkeling gemeentebrede gegevensinfrastructuur (de
basisregistraties)
5. Versterking binnengemeentelijke samenwerking
6. Programmamanagement
De gemeente Ede wil met dit Jaarprogramma inspelen op de behoefte bij
burgers. De resultaten van het Jaarprogramma zullen onder de vlag van
de gemeentelijke campagne Ede 24*7 Gemeentethuis worden bekendgemaakt.
---
Gemeente Ede