Gemeente Ede

nummer 16 / Ede, 1 februari 2005

in 2005 EUR 405.000 voor verder verbeteren website

Gemeente Ede blijft digitale dienstverlening verbeteren

Ook in 2005 blijft de gemeente Ede investeren in haar website, www.ede.nl. 2005 is het tweede jaar van het driejarige innovatieprogramma www.ede.nl In 2005 trekt de gemeente hier EUR 405.000 voor uit.

Het Jaarprogramma 2005 bevat 24 verschillende projecten. Al deze projecten dragen ertoe bij dat de kwaliteit van de dienstverlening via het Internet sterk verbetert en dat de gemeente efficiënter kan gaan werken.
Eind 2003 heeft de gemeente een driejarig programma vastgesteld om een impuls te geven aan ontwikkeling van dienstverlening via Internet. Het Jaarprogramma 2004 is grotendeels afgerond. Achter de schermen is veel werk verricht om de website geschikt te maken voor nieuwe diensten. Concreet herkenbaar voor de burger is met name het nieuwe Digitale Loket, met vooralsnog het Meldpunt Beheer.Voor het nieuwe jaarprogramma heeft de gemeente gepeild hoe de gebruikers over de website denken.
Dit onderzoek (WebWetensWaardigheden) geeft inzicht in de beoordeling van de huidige website van de gemeente en de wensen die er onder de burgers leven voor vernieuwing. Het onderzoek is te downloaden via de website.
In 2005 zal de nadruk komen te liggen op verder uitbouwen van het digitaal loket en de inrichting van de basisregistraties gebouwen en personen.
Concreet gaat het dan om:


1. Uitbreiding aanbod digitale dienstverlening (zoals uitbouw digitaal loket)


2. Uitbreiding interactieve communicatie (zoals indienen klachten, aanvragen subsidies)


3. Uitbreiding basisinfrastructuur


4. Ontwikkeling gemeentebrede gegevensinfrastructuur (de basisregistraties)


5. Versterking binnengemeentelijke samenwerking


6. Programmamanagement

De gemeente Ede wil met dit Jaarprogramma inspelen op de behoefte bij burgers. De resultaten van het Jaarprogramma zullen onder de vlag van de gemeentelijke campagne Ede 24*7 Gemeentethuis worden bekendgemaakt.
---