Ingezonden persbericht


Persbericht 1 februari 2005

NIEUWE DUURZAME TOEKOMST VOOR DE GELDAUTOMATEN IN BELGIË


01/Feb/05 10:00:00

MEER GELDAUTOMATEN TOEGANKELIJK VOOR ALLE CONSUMENTEN MET HETZELFDE GEBRUIKSGEMAK

Brussel, 1 februari 2005 - De consument krijgt toegang tot een veelvoud van het huidig aantal geldautomaten en hierdoor een betere dienstverlening en hetzelfde gebruiksgemak. De beslissing kwam er na een grondige studie over de toegankelijkheid en de werking van de geldautomaten in België. De Belgische banken en Banksys hebben dan ook besloten de volledige uitbating van geldautomaten in handen te geven van de banken. Het Bancontact/Mister Cash logo blijft de visuele leidraad voor de consument.

Door het nieuwe model krijgt de Belgische consument toegang tot een veelvoud van geldautomaten. Enerzijds zullen de banken hun selfbanks openstellen voor consumenten die geen klant zijn, waardoor een grotere toegankelijkheid aan cash gewaarborgd wordt. Anderzijds wordt het netwerk van de Banksys geldautomaten - aan de buitenmuur van bepaalde bank- of postkantoren - geïntegreerd in het bancaire netwerk. Dit is het resultaat van een grondige studie die gevoerd werd door de Belgische banken en Banksys. De studie was erop gericht onderzoek te doen naar de problematiek van toegankelijkheid en beschikbaarheid van geldautomaten en haalbare oplossingen te formuleren voor de consument.

De gebruikers van kredietkaarten en/of internationale debetkaarten in België krijgen minstens evenveel toegang tot de geldautomaten als vandaag. Bovendien wordt binnen afzienbare tijd de markt verder opengesteld voor andere partijen die geldautomaten kunnen plaatsen voor zover zij aan de specificaties voldoen.

Banksys blijft processor en verwerker van de transacties en blijft eveneens eigenaar en beheerder van de betaalschema's Bancontact/Mister Cash en Proton. Iedere bank die de betrokken logo's plaatst, zal dus de functionaliteiten (zoals geldafhaling, mogelijkheid tot verandering van de pincode, oplading van Proton) moeten aanbieden. Als competence center voor de bestrijding van kaartfraude blijft Banksys voor deze betaalschema's het veiligheidsbeleid waarborgen voor alle geldautomaten in België. Ook zal zij in opdracht van de banken ondersteunende activiteiten blijven uitvoeren zoals facturering van bepaalde diensten tussen banken onderling en het toeleveren van de geschikte software.

Het nieuwe model zal vanaf 1 juli 2005 in uitvoering gebracht worden om op 1 januari 2007 volledig operationeel te zijn. Tijdens deze overgangsfase zullen het aantal plaatsen waar de Bancontact/Mister Cash functionaliteiten aangeboden worden aan de consument verveelvoudigd worden via geleidelijke openstelling van de selfbanks. Elke bank zal handelen op eigen ritme. Een oplossing zal gezocht worden voor de ± 60 geïdentificeerde blinde vlekken. Iedere bank neemt de geldautomaat, die zich buiten aan haar gevel bevindt, over en blijft die openstellen tot 1/1/2007 met behoud van de huidige functionaliteiten.

De context

25 jaar geleden deden de geldautomaten hun intrede in België. Op dat ogenblik was de gemeenschappelijke aanpak, met name de invoering van één enkel systeem, de beste oplossing om de nieuwe technologie te introduceren die in het beheer bleef van Banksys. Intussen hebben de banken een eigen netwerk van geldautomaten, de selfbanks, uitgebouwd. Eind 2004 telden de banken 6.258 selfbanks in België - met functionaliteiten zoals stortingsautomaten en overschrijvingen naast de meer courante zoals geldafhalingen. Ook door het succes van de cash back (het bekomen van baar geld in de grootwarenhuizen) en van het betalen met de kaart, neemt de behoefte aan cash af en dalen de afhalingen op de Banksys-geldautomaten gestaag (- 6% in 2004). Toch blijft de geldautomaat een belangrijke plaats innemen in het economische leven. In die mate zelfs dat Banksys en de banken de jongste jaren klachten kregen van de politieke wereld en de consumenten over de beperkte toegankelijkheid van de selfbanks, de afwezigheid van geldautomaten op sommige plaatsen of het feit dat er sommige leeg waren tijdens het weekend. Om op deze tendenzen een gepast antwoord te geven, voerden de banken en Banksys een grondige studie. Daarbovenop identificeerden ze ± 60 blinde vlekken waarvoor een gepaste oplossing moest geboden worden. De conclusies van deze studie waren duidelijk : geen verdere uitbouw van het systeem. België zou zich voortaan baseren op het model dat aanwezig is in andere Europese landen. Belangrijkste focus hierbij is de toegankelijkheid en het gebruiksgemak voor de consument.