Beantwoording vragen D66 over Ontwikkelingsvisie Greenport
Op 1 december 2004 heeft de fractie van D66 in de Maassluise
gemeenteraad schriftelijke vragen over de Ontwikkelingsvisie Greenport
2020 gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Het
college heeft de vragen als volgt beantwoord:
1. Kunt u aangeven of deze ontwikkelingsvisie ook besproken is
met onze gemeente en
zo ja wat onze inbreng hierin is en welke consequenties hier voor
Maassluis aan zijn
verbonden. Zo nee, vindt u ook dat wij er bij het Westland op moeten
aandringen om
dit alsnog te doen.
De gemeente Westland heeft ons via een brief van 7 december 2004 in
kennis gesteld van het ontwerp van de Ontwikkelingsvisie Greenport
Westland 2020. In de visie is ook aangegeven met wie zij actief
overleg wenst en welke onderwerpen dat betreft. In dat rijtje komt
Maassluis niet voor. In het binnenkort met de gemeente Westland te
voeren overleg zullen wij dit punt aan de orde stellen.
2. Kunt u nagaan of er nog meer bedrijfsterreinen aan of nabij de
grens van Maassluis worden gevestigd, conform Coldenhove en zo ja kunt
u nagaan welke invloed deze hebben op het leefklimaat in Maassluis.
In de Ontwikkelingsvisie Greenport Westland 2020 is aangegeven dat de
uitbreiding van bedrijfsterreinen nabij Maassluis vooral zal
plaatsvinden op de locatie Honderdland. Het gaat anders dan Coldenhove
(accent op agribusiness) om een bedrijfslocatie met ruimte voor
milieuhinderlijke bedrijvigheid. Gelet op de ligging van deze locatie
verwachten wij niet of nauwelijks effecten op het milieu voor
Maassluis. Wij zien wel in de nabijheid van Maassluis mogelijk nieuwe
kansen voor milieuhinderlijke bedrijven die nu nabij woonbe-bouwing
gevestigd zijn.
3. Is het zo dat door deze uitbreidingen nog meer verkeer van de
A20 gebruik gaat maken in een gebied waar al veel geluidoverlast en
luchtverontreiniging wordt veroorzaakt door het verkeer. Zo ja welke
maatregelen worden hier tegen genomen.
Het is bekend dat Westland ook streeft om de Oranjetunnel te
verwezenlijken.
Dit kan echter nog wel een aantal decennia duren. Gaat u samen met het
Westland optrekken om dit eerder te verwezenlijken?
De verwachting is dat het verkeer op de A20 toe zal nemen.
Rijkswaterstaat neemt maat-regelen om de geluidsoverlast tegen te gaan
door het wegdek gefaseerd te voorzien van zoab. Zoals u weet zijn wij
net als de gemeente Westland voorstander van het Oranje-tracé. Acties
die gericht zijn op het versneld uitvoeren van dit tracé zullen wij,
uiteraard en waar mogelijk samen met andere gemeenten, ondersteunen.
4. Kunt u nagaan, gezien deze nieuwe ontwikkelingen, of de
bedrijfsterreinenstrook langs de A20 en gelegen in de Maassluise
Dijkpolder, aangesloten kan worden op Coldenhove met een directe
verbinding op de A20.
De ontwikkeling van de Dijkpolder tot stedelijk gebied met woningbouw
en bedrijfs-
terrein is op dit moment in onderzoek. De verkeersontsluiting van dit
gebied is één van de onderwerpen waarvoor nadrukkelijk aandacht nodig
is. Zodra daarover meer bekend is, zullen wij u dat laten weten.
Bent u met D66 van mening dat het groene gebied van Midden-Delfland en
de Oranje-buitenpolder gewaarborgd moet worden als groen-recreatief
gebied in de (structuur) ontwikkelingsvisie en heeft u, of gaat u dit
de gemeente Westland nog eens extra be-nadrukken.
Zoals u weet zijn wij voorstander van het behoud van het
groen-recreatieve karakter van Midden-Delfland en de
Oranjebuitenpolder. De gemeente Westland is op de hoogte van onze
opvattingen op dit punt. Wij zullen die bij gelegenheid zeker nog eens
benadrukken.
Gemeente Maassluis