Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Clubmessage ziet juist groei in uitbreiding polen

Breda, 01 februari 2005 - In tegenstelling tot de beslissing van KPN niet uit te breiden op de Poolse markt voor mobiele telefonie, ziet ClubMessage, marktleider in functionele SMS, juist de voordelen van haar activiteiten in Polen. Afgelopen week maakte een woordvoerder van KNP bekend dat het telecombedrijf niet actief gaat worden op de Poolse markt voor mobiele telefonie. De onderneming heeft de mogelijkheden bekeken, "maar we zijn tot de conclusie gekomen dat het niets is". Waarom KPN niets ziet in een dergelijke uitbreiding wordt niet toegelicht.

ClubMessage is een van de eerste zakelijke telecomdienstverleners die specifiek uitbreiding zoekt in Polen. Die keuze is gebaseerd op een aantal argumenten. Gilbert Gooijers, werkzaam voor ClubMessage, heeft de mogelijkheden voor uitbreiding van ClubMessage naar Polen onderzocht. "Polen heeft twee keer zoveel inwoners als Nederland en biedt dus een grote afzetmarkt. Daarnaast zijn de lonen in Polen ongeveer twee keer zo laag en is er een grote werkloosheid onder hoog opgeleide mensen. Dit zijn belangrijke voordelen bij het starten van een nieuwe onderneming in een vreemd land."

Daarnaast bieden zowel Nederland als Polen een stimulans om ondernemers vanuit Nederland naar Polen te brengen. Nederland doet dit door middel van diverse subsidieregelingen. In Polen zijn ondernemingen uit het westen, met name Nederland, bovendien erg populair, wat een prettig ondernemersklimaat schept.

Een van de nadelen in Polen is de bureaucratie; voordat een onderneming in Polen is opgericht zijn heel wat handtekeningen gezet. Opvallend is dat het zakendoen en de communicatie allemaal wat trager verloopt dan in Nederland. Hoofdoorzaak hiervan lijkt te zijn dat instanties en bedrijven in Polen vanuit het vorige regime niet gewend zijn om klantgericht te denken. Hoewel dit voor nieuw te starten ondernemingen in Polen juist een kans kan bieden. "Door de klant centraal te stellen via een klantgerichte marketingaanpak onderscheid je je al snel van de bestaande bedrijven," aldus Gooijers.

Over ClubMessage

ClubMessage is de grootste zakelijke SMS provider op het gebied van bulk SMS. Klanten van ClubMessage bevinden zich in branches als horeca, transport, techniek, marketing, zorg en onderwijs. ClubMessage verkoopt producten en diensten op basis van haar eigen SMS-netwerk aan bedrijven actief op het gebied van techniek, marketing en planning. Tot de klantenkring behoren onder meer Heineken, Unilever, Philips, Radio538 en de FNV. Vanuit de twee hoofdvestigingen in Nederland en Polen worden naast deze landen producten en diensten geleverd in België, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. ClubMessage bereikt wekelijks honderdduizenden mensen per SMS. Meer informatie over ClubMessage is te vinden op www.clubmessage.nl.

Voor meer informatie voor de pers

Lubbers & De Jong BV

Margriet Luttikhuizen

T: (020) 421 05 65

E: margriet@l-dj.nl

ClubMessage BV

Gilbert Gooijers

T: (076) 521 24 80

E: gilbert@clubmessage.net