Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie

Persbericht

3VO : '30-kmzone in Breda loze maatregel'

Breda,

BREDA - Zolang de gemeente Breda niets doet om 30-km zones echt tot een succes te maken, blijft aanleg van deze 30-km gebieden een loze maatregel. Dat vindt de afdeling Breda van verkeersorganisatie 3VO .

Door Nico Schapendonk

Het voorstel dat het Bredase gemeenteraadslid Jan Adriaansen van het CDA vorige week deed om te onderzoeken welk effecten de 30-km zones nu eigenlijk hebben is voorzitter Mario van Hilst van 3VO recht uit het hart gegrepen. Adriaansen noemde het Bredase beleid 'ineffectief' en Van Hilst sluit zich daarbij aan. "Eindelijk wordt de politiek in Breda wakker geschud. Hopelijk wordt de noodkreet, die vanuit de Bredase bevolking al regelmatig te horen is, vertaald in daden." Sinds de aanleg van 30-kmzones in Breda geeft 3VO Breda aan, dat alleen het plaatsen van een verkeersbord met daarop '30 km' en het daarbij aanbrengen van een streep of drempel, niet voldoende is. Van Hilst: "De gemeente moet er voor zorgen dat deze wegen 'zelfhandhavend' worden. Dat wil zeggen dat minstens tachtig procent van de bestuurders zich aan de maximum toegestane snelheid houdt. Door het plaatsen van borden en het aanleggen van een enkele drempel wordt die snelheid niet afgedwongen." De 3VO -voorzitter wijst op een typisch voorbeeld in Brabantpark. Wie daar het 30-km gebied inrijdt merkt daar verder niets meer van, zegt hij. "Dezelfde lap asfalt, zonder enige snelheidsremmende maatregel, dwingt de meeste bestuurders niet tot het zich houden aan de maximum snelheid van 30 km per uur", zegt Van Hilst. Daar zit 'm het probleem, zegt hij. Want 3VO is vóór de aanleg van 30-kmgebieden, maar dan wel ingericht op een manier zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Het excuus dat de zones halfslachtig worden ingericht omdat er niet genoeg geld is, vindt de 3VO -man een loze kreet. Volgens hem is het verstandiger om dat geld góed te gebruiken in een betrekkelijk klein aantal gebieden, dan het nutteloos te verspreiden over heel de stad. Van Hilst vindt dat de gemeente de politie moet inschakelen, als na onderzoek blijkt dat er zich op bepaalde plaatsen snelheidsproblemen voordoen.Hij denkt dat de politie sneller geneigd is om te handhaven als de 30-kmzone ook goed is ingericht. Het is niet voor het eerst dat 3VO vraagt om een onderzoek naar het snelheidsgedrag binnen 30- kmzones, maar tot nu toe met weinig succes."Is men soms bang voor de uitkomsten van zo'n onderzoek", vraagt Van Hilst zich af.