Persbericht
3VO : '30-kmzone in Breda loze maatregel'
Breda,
BREDA - Zolang de gemeente Breda niets doet om 30-km zones echt tot een
succes te maken, blijft aanleg van deze 30-km gebieden een loze maatregel.
Dat vindt de afdeling Breda van verkeersorganisatie 3VO .
Door Nico Schapendonk
Het voorstel dat het Bredase gemeenteraadslid Jan Adriaansen van het
CDA vorige week deed om te onderzoeken welk effecten de 30-km zones nu
eigenlijk hebben is voorzitter Mario van Hilst van 3VO recht uit het
hart gegrepen. Adriaansen noemde het Bredase beleid 'ineffectief' en
Van Hilst sluit zich daarbij aan. "Eindelijk wordt de politiek in
Breda wakker geschud. Hopelijk wordt de noodkreet, die vanuit de
Bredase bevolking al regelmatig te horen is, vertaald in daden." Sinds
de aanleg van 30-kmzones in Breda geeft 3VO Breda aan, dat alleen het
plaatsen van een verkeersbord met daarop '30 km' en het daarbij
aanbrengen van een streep of drempel, niet voldoende is. Van Hilst:
"De gemeente moet er voor zorgen dat deze wegen 'zelfhandhavend'
worden. Dat wil zeggen dat minstens tachtig procent van de bestuurders
zich aan de maximum toegestane snelheid houdt. Door het plaatsen van
borden en het aanleggen van een enkele drempel wordt die snelheid niet
afgedwongen." De 3VO -voorzitter wijst op een typisch voorbeeld in
Brabantpark. Wie daar het 30-km gebied inrijdt merkt daar verder niets
meer van, zegt hij. "Dezelfde lap asfalt, zonder enige
snelheidsremmende maatregel, dwingt de meeste bestuurders niet tot het
zich houden aan de maximum snelheid van 30 km per uur", zegt Van
Hilst. Daar zit 'm het probleem, zegt hij. Want 3VO is vóór de aanleg
van 30-kmgebieden, maar dan wel ingericht op een manier zoals het
oorspronkelijk bedoeld is. Het excuus dat de zones halfslachtig worden
ingericht omdat er niet genoeg geld is, vindt de 3VO -man een loze
kreet. Volgens hem is het verstandiger om dat geld góed te gebruiken
in een betrekkelijk klein aantal gebieden, dan het nutteloos te
verspreiden over heel de stad. Van Hilst vindt dat de gemeente de
politie moet inschakelen, als na onderzoek blijkt dat er zich op
bepaalde plaatsen snelheidsproblemen voordoen.Hij denkt dat de politie
sneller geneigd is om te handhaven als de 30-kmzone ook goed is
ingericht. Het is niet voor het eerst dat 3VO vraagt om een onderzoek
naar het snelheidsgedrag binnen 30- kmzones, maar tot nu toe met
weinig succes."Is men soms bang voor de uitkomsten van zo'n
onderzoek", vraagt Van Hilst zich af.
Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie