Rijksuniversiteit Groningen

Opinie 4: `In het geschiedenisonderwijs heb je jaartallen nodig als ankers'

Het geschiedenisonderwijs in Nederland verandert. Van een chronologisch overzicht met jaartallen en gebeurtenissen naar onderwerpen zonder samenhang. Zo krijgen leerlingen in Nederland steeds minder historisch besef. Terwijl dát juist nodig is om de samenleving en je eigen plaats daarin te begrijpen, vindt hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis Dick de Boer. Een canon van de geschiedenis kan helpen het niveau op te krikken, maar dan moet de chronologie niet worden geschuwd: `In het geschiedenisonderwijs heb je jaartallen nodig als ankers.'

`Om goed vooruit te kunnen rijden, moet je eerst in de achteruitkijkspiegel kijken', legt De Boer uit. Hij geeft toe dat je niet alléén maar achterom kunt kijken, omdat je dan tegen een boom rijdt (lees: het zicht op de toekomst verliest). Maar een beetje kennis van de geschiedenis kan geen kwaad. Het kan vooroordelen wegnemen, inzicht creëren in het hoe en waarom van de huidige maatschappij. `Geschiedenis is, zou je kunnen zeggen, de vierde dimensie van de eigen tijd.'

Integratiedebat

Een voorbeeld. Overal in de samenleving woedt het integratiedebat. Een veelgehoorde opmerking daarbij luidt: `was het maar zoals vroeger, toen Nederland tolerant was en nog lang niet vol.' Wie zijn geschiedenis kent, zou kunnen weten dat Onno Zwier van Haren al rond 1750 het integratiedebat op de planken bracht in een toneelstuk over de moord op Willem van Oranje. In een discussie tussen Johan van Oldenbarnevelt en de jonge prins Maurits, wordt hun de klacht in de mond gelegd dat Nederland te vol wordt met zo veel vreemdelingen. En dat, terwijl het graafschap Holland nog geen 400.000 mensen telde!

`Mensen die goed naar de geschiedenis kijken, kunnen de mythe van het tolerante Nederland ontzenuwen. Integratie was altijd al een issue. Alleen de mensen die economisch toegevoegde waarde brachten waren voluit welkom. De rest werd gedoogd, mits ze voldoende assimileerden', aldus De Boer. Dit is slechts een klein voorbeeld van hoe iemands perspectief kan veranderen met voldoende kennis van de geschiedenis.

Jaartallen

Nu is de vraag óf en hoe historische kennis bij de Nederlandse scholieren en studenten aanwezig is. Het idee dat leerlingen op school geen jaartallen meer hoefden te leren, is volgens De Boer doorgeschoten: `Het geschiedenisonderwijs in Nederland is afgegleden van een chronologisch overzicht via de thematische aanpak naar onderwerpjes die nauwelijks samenhang meer hebben. Hierdoor is de aandacht voor ankerpunten verdwenen, terwijl die aan de basis van algemeen inzicht liggen.'

Helemaal terug naar de jaartallenboekjes is een heilloze weg, vindt de hoogleraar. Net als een debat over de belangrijkste historische gebeurtenissen, a la `Wie is de grootste Nederlander'. `De discussie over wie de wedstrijd moest winnen was totaal zinloos. Maar de discussie over het programma zelf juich ik toe. Op dezelfde manier is het debat over wat de canon van de geschiedenis zou kunnen zijn misschien wel belangrijker dan het formuleren van die feitelijke canon.'

Kapstok

Uiteindelijk moet zo'n canon er wel komen, vindt De Boer, mét jaartallenoverzicht en liefst gekoppeld aan andere vakken als aardrijkskunde en taalkunde. De canon is een kapstok waaraan alle geschiedenisonderwijs kan worden opgehangen; een minimaal begrippenkader dat het mogelijk maakt om verbanden te leggen, inzichten te krijgen. `Ik krijg hier eerstejaars studenten die nooit een overzicht van de wereldgeschiedenis tot zich hebben genomen. Daar kun je simpelweg niet zonder. Niet bij de opleiding geschiedenis, maar ook niet meer in de maatschappij.'

Curriculum Vitae

Dick de Boer studeerde geschiedenis en Nederlands in Leiden. Hij promoveerde in 1978 op een onderzoek naar sociaal-economische ontwikkelingen in het Middeleeuwse Noord-Holland ten tijde van de pestepidemie. De Boer werkte bijna drie jaar in het middelbaar onderwijs voordat hij medewerker en later universitair hoofddocent aan de universiteit van Leiden werd. Sinds 1992 is hij hoogleraar Middeleeuwse geschiedenis aan de RUG.

De Boer was in het midden van de jaren negentig voorzitter van de landelijke commissie voor het eindexamen geschiedenis voor het middelbaar onderwijs. Ook was hij co-auteur van verschillende geschiedenismethoden en producent van onder andere het TELEAC programma `Steden en hun verleden' en adviseur van de nieuwe - in januari 2005 gestarte - TELEAC-serie `Verre verwanten'. Daarin wordt vanuit familiegeschiedenissen een verband met de vorming van de Nederlandse samenleving gezocht.

Informatie

prof.dr. D.E.H. de Boer, tel. (050) 363 59 94