C 320 CDI en C 350: sportieve zescilinders met revolutionaire techniek
(1-2-2005)
Met de introductie van twee nieuwe zescilinder motoren biedt de
Mercedes-Benz C-Klasse vanaf het voorjaar van 2005 nog meer dynamiek
en rijplezier en zet dit populaire model tevens nieuwe maatstaven wat
betreft brandstofverbruik en uitlaatgasemissies.
De C 320 CDI en C 350 met V6-motor leveren meer vermogen en koppel dan
andere motoren in dit segment. De C-Klasse modellenreeks wordt
bovendien uitgebreid met een speciale 'Sport Edition' waarin het
dynamische karakter van de C-Klasse nog eens extra sportief is
verpakt.
De reeks dieselmotoren voor de C-Klasse wordt binnenkort aangevoerd
door een nieuwe V6-motor met een vermogen van 165 kW/224 pk. De nieuwe
krachtbron biedt 32 procent meer nominaal vermogen dan de
vijfcilinder-in-lijnmotor van de C 270 CDI
(125 kW/170 pk) die hij vervangt. In combinatie met de optionele
7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie, een primeur in de
C-Klasse, levert het nieuwe model ruim 27 procent meer koppel dan het
voorgaande model. Het nominale koppel van 510 Nm, een recordwaarde
voor een zescilinder dieselmotor, is voorhanden vanaf slechts 1600
omw./min. en blijft op een constante waarde tot 2800 omw./min.
Hierdoor accelereert de C 320 CDI (sedan) in slechts 6,9 seconden van
0 naar 100 km/u en bedraagt de tussenacceleratie van 60 naar 120 km/u
slechts 6,2 seconden. Ook in dit segment wint de dieseltechnologie aan
dynamiek.
En ondanks zijn aanzienlijk hogere prestaties, is de nieuwe
zescilinder sedan even zuinig als zijn voorganger, gelet op zijn
brandstofverbruik van slechts 7,3 à 7,6 l/100 km (gecombineerd
brandstofverbruik met 7G-TRONIC, volgens richtlijn 93/116/EU).
Ook de emissiewaarden van de nieuwe CDI-motor vallen in positieve zin
op. Dankzij een geavanceerd brandstofinjectiesysteem en nauwkeurig
afgeregeld verbrandingsproces voldoet de motor ook zonder
deeltjesfilter volledig aan de strenge EU4-norm. Toch is dit
deeltjesfilter in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
standaard in de C 320 CDI en resulteert deze voorziening in een
aanzienlijk lagere uitstoot.
De gekozen materialen, de techniek en het injectiesysteem van de
nieuwe dieselmotor zijn allemaal 'state of the art'. Mercedes-Benz
ontwikkelde een aluminium motorblok met gegoten gietijzeren
cilinderbussen. Deze primeur in een dieselmotor met een dergelijke
cilinderinhoud en vermogen draagt bij aan een lager gewicht. Daardoor
weegt de nieuwe V6-motor circa 208 kg (DIN), hetgeen slechts marginaal
zwaarder is dan de voorgaande motor. De pk-gewichtsverhouding is met
meer dan 20 procent gestegen tot 0,79 kW/kg, een belangrijke factor
waardoor de nieuwe dieselmotor bijzonder goed presteert.
Dieseltechniek: common-rail inspuiting met piëzo-injectoren
Met gebruikmaking van de nieuwe CDI-technologie van de derde generatie
hebben de Mercedes-technici de common-rail directe inspuiting verder
verfijnd, waarbij progressie werd geboekt ten aanzien van het
brandstofverbruik, de uitlaatemissie en het geluidsniveau. De nieuwe
piëzo-injectoren werken sneller en nauwkeuriger dan de voorgaande
solenoid injectoren en voorzien in een beter gedoseerde
brandstoftoevoer naar de cilinders. Hierdoor kan de brandstofinjectie
nog beter worden afgestemd op de motorbelasting en het toerental, met
vijf inspuitingen per arbeidsslag en een maximum druk van 1600 bar.
Door de aanwezigheid van een elektrisch gestuurde klep in de
inlaatkanalen wijzigt de werveling van de inlaatlucht als deze de
cilinder binnenkomt, waardoor de verbranding optimaler geschiedt en
het brandstofverbruik en de uitstoot bijgevolg lager zijn. De
VNT-turbocompressor (Variable Nozzle Turbine), uitlaatgasrecirculatie
met regelklep en inlaatluchtrestrictor/drosseling zijn andere
opvallende kenmerken van de nieuwe zescilinder CDI-motor.
De prijzen van de Mercedes-Benz C 320 CDI voor de sedan beginnen bij
⬠53.200,- en voor de combi is dit ⬠55.700,-.
C 350: krachtigste V6-benzinemotor in zijn klasse
Een andere nieuwkomer dit voorjaar is de C 350. Dankzij een krachtige
zescilinder benzinemotor zullen de sedan-, combi- en
sportcoupé-versies de maatstaf vormen in hun klasse. Met een maximum
vermogen van 200 kW/272 pk en een maximum koppel van 350 Nm heeft deze
Mercedes-krachtbron een duidelijke voorsprong op vergelijkbare
V6-motoren.
Het nominale motorvermogen en koppel van de nieuwe C 350 liggen
respectievelijk 25 en 13 procent hoger in vergelijking met de
voorgaande zescilinder motor in de C-Klasse. De sedan en combi hebben
hierdoor duidelijk sportieve trekjes. Met de optionele 7G-TRONIC
transmissie bedraagt de acceleratie van 0 naar 100 km/u slechts 6,4
seconden (vorige C: 7,7 seconden), de tijd voor de tussensprint van 60
naar 120 km/u 6,1 seconden (sedan) en de topsnelheid 250 km/u
(elektronisch begrensd).
Met een gecombineerd brandstofverbruik (richtlijn 93/116/EU) van 9,5
à 9,8 l/100 km (sedan) is de nieuwe zescilinder C-Klasse zo'n 12
procent zuiniger dan het voorgaande C 320 model (10,9 l/100 km),
ondanks het toegenomen prestatiepotentieel. Met de 7G-TRONIC
zeventraps automatische transmissie (optioneel) bedraagt het
brandstofverbruik 9,7 à 10,0 l/100 km, een verbetering van circa 5
procent ten opzichte van het vorige model.
Eerste V6 met vier variabel verstelbare nokkenassen
De nieuwe V6 dankt zijn indrukwekkende motorvermogen en koppel aan een
omvangrijk technologiepakket. Dit omvat onder meer variabele
nokkenasverstelling van zowel de inlaat- als uitlaatnokkenassen. Deze
technologie, voor het eerst door Mercedes-Benz toegepast in een
V6-motor, maakt het mogelijk de bediening van de 24 kleppen optimaal
af te stemmen op de rijomstandigheden. Dit resulteert in een lager
brandstofverbruik onder deellast.
Voor meer koppel en motorvermogen kan de lengte van de magnesium
inlaatspruitstukken worden gevarieerd, afhankelijk van het toerental.
Ongeveer 87 procent van het maximum koppel van 350 Nm is al voorhanden
bij 1500 omw./min. Zowel het motorblok als de cilinderkoppen zijn
vervaardigd van aluminium.
De inlaatkanalen zijn voorzien van tuimelkleppen die de inductie en
verbranding van het mengsel verder optimaliseren. Deze kleppen openen
onder deellast en vergroten de werveling in de cilinders. Bij hogere
motorbelasting worden deze kleppen volledig geopend. Afhankelijk van
het toerental kan dankzij deze technologie een brandstofbesparing
worden gerealiseerd van wel 0,2 l/100 km, terwijl de motor bovendien
soepeler draait.
De combinatie van continu variabele nokkenasverstelling, tuimelkleppen
in de inlaatkanalen, uitlaatgasrecirculatie, secundaire luchtinjectie
en diverse andere voorzieningen zorgt ervoor dat de motoremissies van
de nieuwe C 350 laag zijn. Dankzij deze voorzieningen en het
hoogwaardige emissiecontrolesysteem met twee katalysators voldoet de
motor aan de EU4-emissienorm.
'Sport Edition' uitvoering voor sedan, combi en sportcoupé
De aanduiding 'Sport Edition' staat voor een speciaal
uitrustingsniveau van de C-Klasse dat vanaf maart 2005 leverbaar is op
de sedan, combi en sportcoupé. Dit uitrustingsniveau wordt aangeboden
in twee versies: een aantrekkelijk geprijsde basisversie en de 'Sport
Edition+' versie.
Het uiterlijk van de 'Sport Edition' onderstreept het dynamische
karakter van de C-Klasse en bevat onder andere 17-inch zesspaaks
lichtmetalen velgen, banden in de maat 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R
17 (achter) en bi-xenon koplampen. Tot het 'Sport Editon+' pakket
behoren ook nog eens de opvallende kenmerken van het AMG bodystyling
pakket met gemodificeerde voor- en achterbumpers en zijskirts en een
sportonderstel ('Sport Edition+').
De grille van de sedan en combi is voorzien van een opvallende
zilverkleurige laklaag, terwijl de sportcoupé is uitgerust met een
EVOLUTION grille. Andere kenmerken zijn portiergrepen in de
carrosseriekleur, verchroomde uitlaatpijpen en flankbeschermers met
het 'Sport Edition' logo.
Ook in het interieur vallen de sportieve elementen op, zoals het
standaard gemonteerde driespaaks stuurwiel met uitsparingen voor de
duimen, de ergonomisch vormgegeven zilverkleurige
versnellingspookknop, de vloermatten met zilverkleurige bies en de
pedalen met zwarte rubber noppen. Aluminium sierdelen in de
middenconsole en sportieve zilverkleurige wijzerplaten van de
instrumenten zijn andere opvallende details. De uitgebreide
standaarduitrusting van deze speciale uitvoering omvat tevens een
Audio 20 radio-/CD-speler.
De 'Sport Edition' uitvoering van de C-Klasse is met alle
motoriseringen leverbaar in de metallic kleuren iridiumzilver of
diamantzwart, telkens met een zwart interieur.
De belangrijkste kenmerken van de 'Sport Edition' uitvoering op een
rij:
Exterieur
- 17-inch zesspaaks lichtmetalen velgen
- Bi-xenon koplampen
- Banden in de maat 225/45 R 17 (voor) en 245/40 R 17 (achter)
- Flankbeschermers met 'Sport Edition' logo
- Zilverkleurige grille voor de sedan en combi, EVOLUTION grille voor
de sportcoupé
- Speciale metallic lakkleuren: iridiumzilver en diamantzwart
- Portierhandgrepen in carrosseriekleur en verchroomd uitlaatsierstuk
- 'Sport Edition+' heeft ook nog eens:
* AMG bodystyling pakket met voor- en achterbumpers en zijskirts
* Sportonderstel
Interieur
- Audio 20 radio-/CD-speler
- Instrumenten met zilverkleurige wijzerplaten
- Driespaaks stuurwiel met uitsparingen voor de duimen
- Ergonomisch gevormde, zilverkleurige versnellingspookknop
- Zwart interieur
- Middenconsole met aluminium strips
- Pedalen met zwarte rubber noppen
- Zwarte vloermatten met 'Sport Edition' logo
AutoRai