MediaPlaza


DIT SEMINAR
Introductie
Programma
Nima PE: CRM & Business Intelligence Introductie

Nima PE: CRM & Business Intelligence

Workshop in het Nima Permanente Educatie-curriculum ICT&Marketing

Introductie

Dinsdag 1 februari 2005
16.00 - 19.00 uur
Media Plaza, Utrecht (routebeschrijving)

Wat?
Het thema van dit curriculum is 'geen groei zonder innovatie, geen innovatie zonder ICT'. Groeistrategiën zijn het kennis-en werkdomein van de marketingmanager. Duidelijk is dat niet iedere marketingmanager zich bewust is van de impact van ICT op haar of zijn werkdomein.

Waarom?
CRM (Customer Relationship Management) wordt vaak geassocieerd met dure, complexe systemen die veel beloven, maar niet altijd de beloftes waarmaken. Maar CRM staat feitelijk los van dure systemen: CRM is de bedrijfsstrategie voor het ontwikkelen, onderhouden en optimaal benutten van klant- en leverancierrelaties. Het is de geïntegreerde versie van een drietal oorspronkelijk meer los van elkaar bestaande disciplines: marketing, verkoop en klantondersteuning. Het uiteindelijke doel van CRM is om naast een betere relatie met klanten en leveranciers toch vooral de omzet te verhogen. Door CRM op de juiste wijze in te zetten kunnen gerichtere verkoop- en marketingcampagnes worden ontwikkeld. En hierbij kunnen systemen een waardevol hulpmiddel zijn.
Docent
Gerard Struijf (41) werkt sinds 2001 als senior manager CRM bij PricewaterhouseCoopers (PwC) en is voorzitter van de stuurgroep, verantwoordelijk voor CRM binnen het bedrijf. Daarnaast is hij de verantwoordelijke voor onder meer CRM-gerelateerde subdisciplines als: Direct (e-) Marketing, Database-Marketing, Data Quality Management en Business Intelligence. Hij is als kennisleider toegevoegd aan de Global CRM Steering Group van PWC in New York. Struijf won in 2004 de CRM Excellent Performance Award en levert CRM business cases voor studenten en docenten in het wetenschappelijk onderwijs, waaronder Nyenrode University.

Verdieping
Binnen het Education Permanente programma zal worden ingegaan op de vraag wat CRM nu precies is en hoe het de marketeer kan helpen met zijn/haar strategie. De volgende vragen komen onder meer aan bod: o Wat is CRM en hoe pas ik het toe?
o Hoe kan CRM de marketingactiviteiten optimaliseren? o Wat zijn tactische en strategische beslissingen die ik moet nemen voor een succesvolle CRM strategie?
o Welke CRM-systemen bestaan er en hoe maak ik een keuze ?

Verbreding
Naast CRM wordt er de laatste tijd ook veel gesproken over Business Intelligence (BI). Met BI bedoelt men de toepassingen om bedrijfsgegevens te analyseren en te rapporteren. Gegevens die veelal in CRM systemen worden opgeslagen. Met deze analyses draagt Business Intelligence bij tot het sturen van de marketingstrategie. Marketeers moeten immers voortdurend beslissingen nemen. Wie beslissingen neemt, doet dat liefst op basis van betrouwbare informatie, doorgaans gefilterd uit gegevens die het bedrijf in het verleden vergaarde. De kunst bestaat erin die ruwe bedrijfsdata om te toveren in waardevolle informatie. BI helpt de marketeer hierbij. Op 1 februari 2005 zal worden ingegaan hoe CRM zich verhoudt tot Business Intelligence en hoe de marketeer door het toepassen van Business Intelligence uiteindelijk betere campagnes en meer omzet kan realiseren.

Informatie en inschrijven
Klik hier voor meer informatie over het PE-curriculum of mail Karin Heppener van Nima
Deze sessie is onderdeel van Marketingplaza.nu. Dit kennisplatform is een initiatief van Media Plaza te Utrecht. Doel is om tezamen met de (internationaal gelieerde) branche- en vakorganisaties - NIMA, DDMA, VEA E-com, Pragma, MEC, CCMA, IAB, IPAN, SpinAwards, Cascadis, EMMA, SMA, BVA en ANMA - het innovatieve en interactieve karakter binnen het marketing-, communicatie- en salesvakgebied te bevorderen. Daarnaast wordt dit initiatief ondersteund door diverse kennispartners.