MediaPlaza
DIT SEMINAR
Introductie
Programma
Nima PE: CRM & Business Intelligence Introductie
Nima PE: CRM & Business Intelligence
Workshop in het Nima Permanente Educatie-curriculum ICT&Marketing
Introductie
Dinsdag 1 februari 2005
16.00 - 19.00 uur
Media Plaza, Utrecht (routebeschrijving)
Wat?
Het thema van dit curriculum is 'geen groei zonder innovatie, geen
innovatie zonder ICT'. Groeistrategiën zijn het kennis-en werkdomein
van de marketingmanager. Duidelijk is dat niet iedere marketingmanager
zich bewust is van de impact van ICT op haar of zijn werkdomein.
Waarom?
CRM (Customer Relationship Management) wordt vaak geassocieerd met
dure, complexe systemen die veel beloven, maar niet altijd de beloftes
waarmaken. Maar CRM staat feitelijk los van dure systemen: CRM is de
bedrijfsstrategie voor het ontwikkelen, onderhouden en optimaal
benutten van klant- en leverancierrelaties. Het is de geïntegreerde
versie van een drietal oorspronkelijk meer los van elkaar bestaande
disciplines: marketing, verkoop en klantondersteuning. Het
uiteindelijke doel van CRM is om naast een betere relatie met klanten
en leveranciers toch vooral de omzet te verhogen. Door CRM op de
juiste wijze in te zetten kunnen gerichtere verkoop- en
marketingcampagnes worden ontwikkeld. En hierbij kunnen systemen een
waardevol hulpmiddel zijn.
Docent
Gerard Struijf (41) werkt sinds 2001 als senior manager CRM bij
PricewaterhouseCoopers (PwC) en is voorzitter van de stuurgroep,
verantwoordelijk voor CRM binnen het bedrijf. Daarnaast is hij de
verantwoordelijke voor onder meer CRM-gerelateerde subdisciplines als:
Direct (e-) Marketing, Database-Marketing, Data Quality Management en
Business Intelligence. Hij is als kennisleider toegevoegd aan de
Global CRM Steering Group van PWC in New York. Struijf won in 2004 de
CRM Excellent Performance Award en levert CRM business cases voor
studenten en docenten in het wetenschappelijk onderwijs, waaronder
Nyenrode University.
Verdieping
Binnen het Education Permanente programma zal worden ingegaan op de
vraag wat CRM nu precies is en hoe het de marketeer kan helpen met
zijn/haar strategie. De volgende vragen komen onder meer aan bod:
o Wat is CRM en hoe pas ik het toe?
o Hoe kan CRM de marketingactiviteiten optimaliseren?
o Wat zijn tactische en strategische beslissingen die ik moet nemen
voor een succesvolle CRM strategie?
o Welke CRM-systemen bestaan er en hoe maak ik een keuze ?
Verbreding
Naast CRM wordt er de laatste tijd ook veel gesproken over Business
Intelligence (BI). Met BI bedoelt men de toepassingen om
bedrijfsgegevens te analyseren en te rapporteren. Gegevens die veelal
in CRM systemen worden opgeslagen. Met deze analyses draagt Business
Intelligence bij tot het sturen van de marketingstrategie. Marketeers
moeten immers voortdurend beslissingen nemen. Wie beslissingen neemt,
doet dat liefst op basis van betrouwbare informatie, doorgaans
gefilterd uit gegevens die het bedrijf in het verleden vergaarde. De
kunst bestaat erin die ruwe bedrijfsdata om te toveren in waardevolle
informatie. BI helpt de marketeer hierbij. Op 1 februari 2005 zal
worden ingegaan hoe CRM zich verhoudt tot Business Intelligence en hoe
de marketeer door het toepassen van Business Intelligence uiteindelijk
betere campagnes en meer omzet kan realiseren.
Informatie en inschrijven
Klik hier voor meer informatie over het PE-curriculum of mail Karin
Heppener van Nima
Deze sessie is onderdeel van Marketingplaza.nu. Dit kennisplatform is
een initiatief van Media Plaza te Utrecht. Doel is om tezamen met de
(internationaal gelieerde) branche- en vakorganisaties - NIMA, DDMA,
VEA E-com, Pragma, MEC, CCMA, IAB, IPAN, SpinAwards, Cascadis, EMMA,
SMA, BVA en ANMA - het innovatieve en interactieve karakter binnen het
marketing-, communicatie- en salesvakgebied te bevorderen. Daarnaast
wordt dit initiatief ondersteund door diverse kennispartners.