Autovisie Supercar Paddock
(31-1-2005)
Het heeft heel wat inspanning gekost en Autovisie is er dan ook
apetrots op dat zij voor de AutoRAI een heel elftal zeer bijzondere
automobielen heeft weten te strikken.
In de Autovisie Supercar Paddock vindt u wat anderen niet voor elkaar
kregen, zoals de Alfa 8C Competizione en de Ferrari Enzo. Maar
bijvoorbeeld ook een aantal exoten waarvan Autovisie vindt dat ze
simpelweg niet mogen ontbreken in Amsterdam. En ja: daar had de Ford
GT wat Autovisie betreft ook bij gehoord. Die poging struikelde echter
over de te zware rechter voet van een Deense journalist.
Er is al veel gezegd en geschreven over de GT, Fords Ferrari-killer
waarvan er in totaal 1500 gebouwd worden en die de absolute winnaar
was van de Autovisie Supertest 2004. Een van de mindere verhalen
echter komt op naam van een Deense journalist. Die reed enkele weken
geleden namelijk de enige GT in Europa in de grindbak op Le Mans.
Autovisie had de GT voor drie dagen gereserveerd voor de Autovisie
Supercar Paddock. Die dagen brengt de bolide nu in de plaatwerkerij
door. Helaas.
Maar gelukkig blijven er genoeg fraaie autoâs in de Supercar Paddock
over. Zoals de Alfa Romeo 8C Competizione. Want ver vielen de monden
open toen Alfa in 2003 tijdens de IAA van Frankfurt het doek trok van
de 8C Competizione. Alfaâs eigen Centro Stile heeft met de rode bolide
een weergaloos sexy ontwerp voor ons op de wereld gezet. De naam van
deze Italiaan is een rechtstreekse verwijzing naar de 6C 2500
Competizione, waarmee Fangio en Zanardi aantraden in de Mille Miglia
van 1950. In het design zijn verwijzingen naar legendarische Alfaâs
als de 33 Stradale (neus) en TZ1 (achterzijde) verwerkt. De 4,2-liter
V8 in het vooronder van de uit koolstofvezel opgetrokken 8C sleurt de
wagen naar een topsnelheid van 300 kilometer per uur. Waar bij de
onthulling nog sprake was van een kleine serieproductie van duizend
stuks, hebben we van die plannen helaas al een tijdje niets meer
vernomen. Speciaal voor Autovisieâs Supercar Paddock haalt Alfa Romeo
deze fraaie conceptcar uit Italië.
Er prijkt nog een Italiaan op de Paddock. Ferrariâs Enzo waarvan de
personalia drie jaar na de introductie nog steeds imponerend zijn:
1365 kilo, V12, 660 pk, 350+ km/h, 6,6 seconden. De auto ziet eruit
als een soort Stealth-jager waar voor de lol een paar wielen onder
geschroefd zijn. En imponerend is deze naar zijn oervader genoemde
bolide zeker.
Ook Engeland is fraai vertegenwoordigd. Onder andere met de MG Rover
GT conceptcar, een studie naar een coupé op basis van de TF. Met deze
auto peilt MG de mening van zijn clientèle aangaande een opvolger van
de legendarische MG B GT. Achter de voorstoelen van de conceptauto
ligt een V6 die 200 pk levert.
En dan de wilde Noble M400. De 425 pkâs zorgen ervoor dat de slechts
1100 kilo wegende auto zich in iets meer dan 3,5 seconden naar de 100
km/h katapulteert.
Het Engelse Invicta heeft voor Autovisie een fraaie Invicta S1-600 op
de boot naar Nederland gezet. Met dit 600 pk sterke prototype stond in
oktober van het vorig jaar een recordpoging gepland die de snelste
blinde bestuurder ooit had moeten opleveren. Dat feestje is voorlopig
uitgesteld, maar de auto is wel te bewonderen op de Supercar Paddock.
Tijdens de vorige AutoRAI was de Carrera GT al in Nederland, maar net
als in het geval van de Ferrari Enzo mag deze Porsche naar onze mening
niet in de Supercar Paddock ontbreken.
Als er een speciale categorie voor je in het leven wordt geroepen
tijdens een Autovisie Supertest, is er iets bijzonders aan de hand.
Het overkwam de Cadillac CTS-V series, die tijdens Autovisies
jaarlijkse vinger-aan-de-pols bij de sportieve sedans tot Verrassing
Van De Dag werd gebombardeerd. Reden om de auto in de Supercar Paddock
in volle glorie aan het publiek te tonen.
Verder nog te zien zijn de BMW M3-GTR, TVR T350C, Superformance Coupé
en de fraaie Spyker C8 Laviolette.
De Autovisie Supercar Paddock is vrij toegankelijk en te vinden in de
Diamond Lounge en Europa Foyer 2 van de RAI.
Geopend van donderdag 10 tot en met zondag 20 februari, dagelijks van
11.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur.
AutoRai