http://www.evo.nl
31-01-2005 - Snel besluit nodig uitbreiding nieuwe verbinding
Almere-Schiphol
Snel besluit nodig uitbreiding nieuwe
verbinding Almere-Schiphol
EVO wil dat het Rijk uiterlijk in 2010 begint met de uitbreiding van
de wegen tussen Almere en Schiphol. Dit stelt EVO in een reactie die
zij heeft uitgebracht samen met het 'Bedrijfsleven As Almere -
Schiphol'. Deze wegen zijn nodig om de uitbreiding van wonen en werken
in de Amsterdamse regio en in Almere mogelijk te maken. Als
uitbreiding van het wegennet langer op zich laat wachten, dreigt de
fileproblematiek de rem te zetten op de economische ontwikkeling van
de Noordvleugel van de Randstad. Dit staat in de reactie van het
Bedrijfsleven As Almere â Schiphol op de Startnotitie
Hoofdwegverbinding Almere â Schiphol van Rijkswaterstaat.
Economische ontwikkeling in de Noordvleugel van de Randstad kan met
name plaatsvinden wanneer de Zuidas wordt ontwikkeld, Schiphol en de
Amsterdamse haven groeien en Almere zich ontwikkelt tot de vierde
complete stad van Nederland. Dat daarbij ook geïnvesteerd moet worden
in wegen is een vereiste, gelet op de dagelijkse files, die de
Noordvleugel nu al kent op de knelpunten op de A1 (Vechtbrug), de A6
(Hollandse Brug), de A9, de A10 en de knooppunten Muiderberg, Diemen
en Holendrecht.
Voor het Bedrijfsleven As Almere âSchiphol staat bij de keuze van
alternatieven, waaronder de verbinding A6-A9, de doorstroming van het
regionaal verkeer op het hoofdwegennet voorop. Het bedrijfsleven kiest
voor een oplossing om bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer te
scheiden. De nieuwe wegverbinding versterkt het internationale
vestigingsklimaat van de Noordvleugel en moet doorstroming bieden aan
het groeiende en noodzakelijke goederenvervoer.
Het bedrijfsleven is zeer te spreken over de voortvarende aanpak van
de Planstudie van Rijkswaterstaat. Het bedrijfsleven hecht grote
waarde aan een snelle en zorgvuldige procedure zodat in 2010 de schop
in de grond kan. Getalm en getreuzel, nader onderzoek of uitstel kan
de Noordvleugel niet meer accepteren. Dit is slecht voor de
sociaal-economische ontwikkeling van de Noordvleugel van de Randstad
van de Randstad en daarmee slecht voor Nederland. Het bedrijfsleven
vraagt om besluitvaardigheid van Kabinet en Tweede Kamer, zodat in
2010 gestart wordt met de aanleg.