De Unie
Alstom schrapt 162 van de 229 banen in Ridderkerk
31/01/2005
âRidderkerk kind van de rekening van Franse staatssteunâ
Capelle a/d IJssel, 31 januari 2005 â Bij de Ridderkerkse vestiging
van de Franse onderneming Alstom verliezen 162 van de 229 medewerkers
hun baan. Alstom Frankrijk heeft besloten om het operations gedeelte
van de Rolling Stock productie over te hevelen naar het Franse Tarbes
en het Belgische Charleroi. Volgens Uniebestuurder Gerard van der Lit
is Ridderkerk âhet kind van de rekening van Frans overheidsbeleidâ.
Alstom is in het recente verleden regelmatig in het nieuws geweest in
verband met de slechte financiële situatie van het moederbedrijf.
Volgens Van der Lit is er met hulp van Franse staatssteun een plan
opgesteld om Alstom en de daarmee samengaande werkgelegenheid in
Frankrijk te redden. âEen van de voorwaarden was dat zij wel wat aan
kostenreductie moesten doen. Het lijkt erop dat Ridderkerk hier het
kind van de rekening is geworden.â
Volgens Van der Lit heeft de Nederlandse directie nog wel ideeën en
alternatieven ontwikkeld om zoveel mogelijk werkgelegenheid in
Ridderkerk te behouden. âMaar nadat de Nederlandse Spoorwegen een
order voor de bouw van de light train definitief aan concurrent
Bombardier-Siemens toewees, heeft het Franse moederbedrijf de stekker
eruit gehaaldâ, zegt Van der Lit.
Opmerkelijk is dat Alstom Ridderkerk - voorheen Holec Ridderkerk -in
2004 nog ingrijpend is gereorganiseerd. âHet Franse moederbedrijf
wilde dat de Ridderkerkse vestiging zich ging richten op de zogenaamde
âRolling Stockâ markt, zoals treinstellen. Het is triest dat er juist
in deze markt geen orders vanuit Nederland meer zijn te verwachtenâ,
aldus Van der Lit.
Na de ingrijpende reorganisatie in 2004 valt nu het doek voor bijna
geheel Alstom Ridderkerk. Enkel de onderhoud- en verkoopafdeling
blijven voor een deel in Ridderkerk. De Unie heeft geschokt kennis
genomen van dit besluit en zal zich sterk maken voor een goed sociaal
begeleidingsplan.