BedrijfsautoRAI

31-01-2005

Renault Trucks Nederland B.V. presenteert samen met Veldhuizen Wagenbouw de Renault Mascott Clixtar

Om met een BE rijbewijs toch een relatief zware lading te kunnen voeren, wordt in Nederland steeds vaker gekozen voor het inzetten van een BE trekker. Deze combinaties brengen echter voor minder ervaren chauffeurs behoorlijk wat gewenning met zich mee. Samen met Veldhuizen Wagenbouw presenteert Renault Trucks Nederland daarom met de Clixtar toepassing een nog betere oplossing.

De Renault Mascott Clixtar is een trekker waaraan vlak achter de cabine een oplegger wordt gekoppeld. Uiterlijk lijkt hij op een 6x2 bakwagen. De oplegger achter de trekker heeft een bewegingsvrijheid naar links en rechts van enkele graden. Hierdoor is de Clixtar veel wendbaarder dan een trekker/opleggercombinatie waardoor de kans op schade een stuk kleiner is. Laadvermogens vanaf 3,5 ton zorgen ervoor dat de Mascott Clixtar zeer veelzijdig is in te zetten. Er is een grote keuze aan opbouwlengten er zijn dan ook veel verschillende toepassingen mogelijk: gesloten laadbakken, open laadbakken en kippers bijvoorbeeld.

De Renault Mascott is als echte minitruck een combinatie van het beste uit de truck- en personenwagenwereld. Als krachtig en comfortabel voertuig zal hij zeker helpen de rentabiliteit te verbeteren. De 3,5 tons uitvoering kan met gemak 5 ton aan. Het chassis van de nieuwe Mascott is namelijk niet alleen voorzien van versterkingen aan de achterzijde van de cabine, maar ook van tal van andere voorzieningen die het tot een zeer robuust voertuig maken. De winst voor de ondernemer: een duurzamer voertuig, dat 15 jaar of 500.000 km meegaat.

De Renault Mascott heeft een krachtige aandrijving en vraagt weinig onderhoud. Hij wordt geleverd met 3 liter motoren met 4 cilinders, 16 kleppen, common rail inspuiting en EGR. Het maximale vermogen is 115 kW en wordt bereikt bij 3600 toeren/min. Het maximale koppel is 350 Nm bij 1500 toeren/min. De distributieketting hoeft slechts om de 400.000 km vervangen te worden. De intervallen voor klein onderhoud zijn, afhankelijk van de olie, 40.000 of 60.000 km.

De Renault Mascott heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Een ABS (Anti Blocking System) van de jongste generatie en EBD (Electronic Brake Distribution) zijn dan ook standaard op de Renault Mascott. Deze systemen sturen elk van schijfremmen voorzien wiel onafhankelijk aan en garanderen een optimale beheersing van het voertuig onder alle omstandigheden. Dit systeem kan aangevuld worden met andere systemen als ASR (Anti Slip Regulation) en DTC (Drag Torque Control).