NIMA
NIMA bevordert marktgericht denken in industriële sector
PERSBERICHT
Amstelveen, 31 januari 2005
Het NIMA bevordert marktgericht denken in de industriële sector.
Gebrek aan inlevingsvermogen zorgt bij industriële bedrijven voor
slechte prestaties. Het productdenken is diepgeworteld. Het NIMA,
Nederlands Instituut voor Marketing, wil het marktdenken in de
haarvaten van deze ondernemingen verankeren. Inmiddels werd het
startsein gegeven voor de oprichting van de NIMA Groepering
Industriële Marketing.
Trots zijn op je product is mooi. Maar erover praten zonder je af te
vragen wat de klant eigenlijk wil, is schadelijk voor de verkoop. Toch
komt het in de industriële markt voor dat verkopers liever over de
techniek van het product praten, dan dat ze de voordelen voor de klant
belichten. De klant voelt zich onbegrepen, en blijft weg. Ook
strategievorming lijdt onder het productdenken. Kansen blijven liggen.
Jammer, juist in slechte tijden is marktdenken essentieel voor
iedereen, tot aan de directie toe. Ook veel starters vergeten het
belang van marketing. Ze gaan op in hun vak om later te ontdekken dat
het product zichzelf niet verkoopt. Dat vele ondernemingen in
problemen zijn, is voor het NIMA reden de noodklok te luiden. Ondanks
alle berichtgeving, blijken ondernemingen onvoldoende aan marketing
toe te komen. Met alle gevolgen van dien, want marketingkennis is een
must in het ondernemen.
Het NIMA raadt ondernemingen aan te investeren in marketingkennis,
marktdenken als bedrijfscultuur op te nemen, en het blikveld van
medewerkers te verbreden. Het NIMA houdt regelmatig bijeenkomsten waar
ondernemingen hun marktbenadering uit de doeken doen. Vaak gevolgd
door een kijkje in de keuken. Leerzaam, leuk, en waardevol voor
deelnemer én werkgever. De NIMA Industriële Marketing Groep is dus een
welkome aanvulling voor de marketingvereniging.
Voor verdere informatie graag contact opnemen met:
p.claessen@nima.nl;
Petra Claessen
Directeur NIMA
31 jan 05 13:54