NIMA

NIMA bevordert marktgericht denken in industriële sector

PERSBERICHT

Amstelveen, 31 januari 2005

Het NIMA bevordert marktgericht denken in de industriële sector.

Gebrek aan inlevingsvermogen zorgt bij industriële bedrijven voor slechte prestaties. Het productdenken is diepgeworteld. Het NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing, wil het marktdenken in de haarvaten van deze ondernemingen verankeren. Inmiddels werd het startsein gegeven voor de oprichting van de NIMA Groepering Industriële Marketing.

Trots zijn op je product is mooi. Maar erover praten zonder je af te vragen wat de klant eigenlijk wil, is schadelijk voor de verkoop. Toch komt het in de industriële markt voor dat verkopers liever over de techniek van het product praten, dan dat ze de voordelen voor de klant belichten. De klant voelt zich onbegrepen, en blijft weg. Ook strategievorming lijdt onder het productdenken. Kansen blijven liggen. Jammer, juist in slechte tijden is marktdenken essentieel voor iedereen, tot aan de directie toe. Ook veel starters vergeten het belang van marketing. Ze gaan op in hun vak om later te ontdekken dat het product zichzelf niet verkoopt. Dat vele ondernemingen in problemen zijn, is voor het NIMA reden de noodklok te luiden. Ondanks alle berichtgeving, blijken ondernemingen onvoldoende aan marketing toe te komen. Met alle gevolgen van dien, want marketingkennis is een must in het ondernemen.

Het NIMA raadt ondernemingen aan te investeren in marketingkennis, marktdenken als bedrijfscultuur op te nemen, en het blikveld van medewerkers te verbreden. Het NIMA houdt regelmatig bijeenkomsten waar ondernemingen hun marktbenadering uit de doeken doen. Vaak gevolgd door een kijkje in de keuken. Leerzaam, leuk, en waardevol voor deelnemer én werkgever. De NIMA Industriële Marketing Groep is dus een welkome aanvulling voor de marketingvereniging.

Voor verdere informatie graag contact opnemen met: p.claessen@nima.nl;

Petra Claessen
Directeur NIMA

31 jan 05 13:54