Gemeente Zevenaar


week 5, (31 januari tot 7 februari 2005)

AANVRAGEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN

Bij burgemeester en wethouders zijn de volgende aanvragen ingekomen om:


1. met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Angerlo-Dorp voor een uitbreiding van de woning op het perceel Prinses Margrietlaan 40 te Angerlo.

Ter izage
Deze aanvraag ligt met ingang van 3 februari a.s. gedurende twee weken ter inzage bij de balie Ruimte. Tijdens deze periode kunnen belanghebbenden schriftelijk hun bezwaren kenbaar maken aan burgemeester en wethouders.


2. met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Buitengebied 2000 voor het vergroten van de woning op het perceel Uiversweg 4 te Zevenaar.

met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het


3. bestemmingsplan Buitengebied 2000 voor de bouw van een berging op het perceel Dorpstraat 98 te Babberich.
4. bestemmingsplan Ooy voor het uitoefenen van het beroep van kapster (kapsalon) aan huis op het perceel Weldscamp 3 te Zevenaar.

Ter inzage
Deze aanvragen liggen met ingang van 3 februari a.s. gedurende vier weken ter inzage bij de balie Ruimte. Tijdens deze periode kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en wethouders.

INSPRAAK ONTWERP BESTEMMINGSPLAN RUIMTE VOOR DE RIVIER

Burgemeester en wethouders van Zevenaar maken bekend dat het ontwerp van het bestemmingsplan Ruimte voor de Rivier met ingang van 3 februari 2005 gedurende 4 weken tijdens openingstijden ter inzage ligt bij de balie Ruimte van het gemeentehuis.

Dit ontwerp heeft betrekking op het buitendijkse gebied langs de IJssel, het Rhederlaag, Vaalwaard en de Koppenwaard, waarbij uitgezonderd het Riverparc en de steenfabriek de Koppenwaard. Dit bestemmingsplan heeft als doel het doorwerken van de beleidslijn Ruimte voor de Rivier in het gebied Rhederlaag, Vaalwaard en Koppenwaard, waarbij Riverparc en het terrein van de steenfabriek Koppenwaard zijn uitgezonderd. Daarnaast wordt de recreatieve invulling van het Rhederlaag versterkt.

Inspraak
Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen inwoners van de gemeente Zevenaar en in de gemeente Zevenaar belanghebbende natuurlijke- of rechtspersonen schriftelijk hun inspraakreactie ten aanzien van dit ontwerp bij burgemeester en wethouders ter kennis brengen.

RAADSVERGADERING

Agenda voor de openbare vergadering van de RAAD van de gemeente Zevenaar op 2 februari 2005 in het gemeentehuis (raadzaal). Aanvang: 19.00 uur.
(Aanvang bezoek Commissaris van de Koningin 19.30 uur; aanvang deel 3 ± 20.15 uur)


1. Beëdiging raadsleden
1. Onderzoek geloofsbrieven
2. Beëdiging nieuwe raadsleden

2. Bezoek Commissaris van de Koningin
3. Bespreking profielschets burgemeester
4. Diverse besluiten m.b.t. de benoeming van de burgemeester in de nieuwe gemeente

3. Vragenuur

1. Beantwoorden schriftelijke vragen
2. Mededelingen college
3. Lijst van ingekomen stukken


4. Onderwerpen

1. Notulen van de raadsvergaderingen van de oude gemeente Zevenaar van 2, 15 en 17 december 2004 en van de gemeente Zevenaar van 3 januari 2005;

2. Benoemen leden en vertegenwoordigers in organisaties en instellingen;

3. Benoemen leden bezwarencommissie Zevenaar;
4. Vaststellen verordening onroerende-zaakbelastingen 2005;
5. Vaststellen nieuwe verordening afvalstoffenheffing 2005;
6. Beschikbaar stellen krediet ten behoeve van de sloop van de pastorie, de fundering van de Maria Koninginkerk en het gebouw waarin tijdelijk de
kinderopvang is gevestigd;
7. Beschikbaar stellen krediet ten behoeve van de uitvoering van het besluit van de voormalige gemeente Angerlo inzake het verplaatsen van garagebedrijf
Schel;

8. Aankoop twee percelen gelegen aan De Braak;
9. Vaststellen Welzijnsprogramma 2005 Zevenaar en Angerlo;
10. Vaststellen Verordening subsidiëring godsdienst- en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs;
11. Vaststellen Verordening leerlingenvervoer gemeente Zevenaar;
12. Bezwaarschriften van de heer Arnaiz Moreno en de heer Elands (betreffende verzoeken planschade artikel 19 Wet op de Ruimtelijke Ordening);

13. Verzoek om vergoeding planschade artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening, ingediend namens de heer P.H.M. Peters en mevrouw P.E. van Haaster;
14. Verzoek om vergoeding planschade artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening, ingediend namens mevrouw F.G.J. Aaldering

NIEUWE TAXATIEWAARDE ALLE ONROERENDE ZAKEN

De wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) verplicht alle gemeenten om periodiek de waarde van alle huizen, bedrijven, gronden, etc. vast te stellen. In 2005 staan de belastingaanslagen en de nieuwe WOZ-waarde op één formulier. Eind februari worden deze verstuurd. De nieuwe waarde wordt gebruikt voor belastingheffing door de Rijksbelastingdienst, de Waterschappen en de gemeenten. De gemeenten heffen Onroerende Zaak Belasting (OZB) op basis van de taxatiewaarde. Iemand met een duur huis betaalt dus meer OZB dan iemand met een goedkoper huis.

Hoe hoog is de OZB in 2005? 40% hoger? De waarde van alle huizen, bedrijven, gronden etc. zijn in vier jaar tijd in totaal ongeveer 40% gestegen; deze stijging heeft in heel Nederland plaatsgevonden. Betalen eigenaars en bezitters van huizen, bedrijven, gronden etc. in 2005 daarom 40% méér belasting aan de gemeente Zevenaar? Neen, want het gemeentebestuur heeft besloten de OZB-tarieven te verlagen en daarmee de verhoging te neutraliseren.

Misschien iets meer betalen (of iets minder) Als alle gebouwen evenveel in waarde stijgen, betaalt iedereen hetzelfde bedrag als vorig jaar. Door de marktwerking stijgt echter nooit elk gebouw evenveel in waarde. Het gemeentebestuur kàn en màg deze marktwerking niet beïnvloeden. Is een huis of bedrijf meer gestegen in waarde dan gemiddeld, dan betaalt de eigenaar/bezitter meer OZB. De belastingaanslag wordt in dat geval helaas wat hoger. Andere belastingbetalers hebben het geluk hierdoor wat minder te betalen.

Herindeling Angerlo-Zevenaar De samenvoeging van de gemeenten Angerlo en Zevenaar heeft gevolgen voor de heffing van de OZB. De wet vereist één tarief voor de gehele nieuwe gemeente. De tarieven moeten worden geharmoniseerd (één tarief worden).
De gemeentebesturen van deze beide voormalige gemeenten en ook het college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente hebben gekozen voor een oplossing die in het totaal niet meer inkomsten voor de gemeente oplevert. Maar voor sommige belastingbetalers is er toch een nadelig gevolg, omdat zij door combinatie van harmonisatie en hertaxatie als individu in 2005 meer belasting gaan betalen.

Nullijn

a. gelijke opbrengst door hertaxatie. Waar het gemeentebestuur direct invloed op heeft is het tarief OZB. Het nieuwe tarief OZB is zo berekend, dat de totale belasting die alle woningen en
bedrijven in 2004 met elkaar betaalden in 2005 gelijk blijft (budgettair-neutraal).

b. Nieuwe gebouwen, nieuwe opbrengst. Daarnaast zijn wel nieuwe woningen en bedrijven gekomen die een extra opbrengst leveren voor de OZB. Hier staan ook extra kosten voor de gemeente
tegenover.

c. Herindeling.
Door de samenvoeging van de gemeente Angerlo en de gemeente Zevenaar treedt een tariefstijging op van 1 à 2%. Het harmoniseren van het tarief betekent
voor de Angerlose bedrijven en bedrijven op voormalig grondgebied Didam een forse stijging van de OZB. Daarom is besloten om dit in twee stappen te
doen. Eén deel (+15%) in 2005 en de rest in 2006. Dit laatste kan omdat de gemeentewet dit mogelijk maakt (de zogenaamde ingroeivariant). En om toch de totale belastingopbrengst gelijk te houden wordt dit gecompenseerd door een geringe stijging bij alle andere belastingbetalers (1 à 2%).

Conclusie

* Het gemeentebestuur heeft geen initiatief genomen om het OZB-tarief aan te passen om meer inkomsten te verwerven. Dit is ook zo in verkiezingsprogrammas en het coalitie-akkoord aangegeven.

* De wet eist bij herindeling een OZB-tarief voor de hele nieuwe gemeente. Hierbij is fasering toegepast; dit veroorzaakt een tariefstijging van 1 à 2% OZB.

* De marktwerking veroorzaakt hogere (en lagere) OZB-bedragen voor categorieën van de OZB-objecten en voor individuele belastingbetalers; de gemeente heeft hierop geen invloed.

WIJZIGINGEN BIJZONDERE BIJSTAND PER 1 JANUARI 2005

Door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Zevenaar zijn een aantal wijzigingen vastgesteld die betrekking hebben op de berekeningswijze en op de hoogte van de vergoeding van de bijzondere bijstand.
In dit artikel kunt u in grote lijnen kennis nemen van de wijzigingen die per 1 januari 2005 worden doorgevoerd. Achtereenvolgens komen de volgende wijzigingen aan de orde:


1. Draagkracht (draagkrachtjaar, draagkrachtberekening en administratieve drempel)
2. Verstrekken bankafschriften bij aanvraag bijzondere bijstand
3. Brillen

4. Reiskosten ziekenbezoek/bezoek specialist
5. Begrafeniskosten
6. Prijzen

7. Garantietoeslag
8. Computers


1. Draagkracht
a. draagkrachtjaar
Als u in aanmerking wilt komen voor bijzondere bijstand dienen een aantal zaken te worden vastgesteld:
* dat de kosten die u maakt een bijzonder karakter hebben,
* dat de kosten die u maakt noodzakelijk zijn en
* dat de u over onvoldoende inkomen en vermogen beschikt om deze kosten zelf te kunnen betalen.

Het inkomen wordt vastgesteld over een periode van een jaar. Dit heet het draagkrachtjaar. Het draagkrachtjaar loopt vanaf de 1e dag van de maand waarin de kosten zijn gemaakt. Er kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd tot één jaar voor de datum van aanvraag.

b. draagkrachtberekening Bij een inkomen ter hoogte van de voor u geldende bijstandsnorm is er geen draagkracht. Wanneer u een inkomen heeft dat hoger is dan de voor u van
toepassing zijnde bijstandsnorm, wordt er aan de hand van uw inkomen een draagkracht vastgesteld.

Voorbeeld
Netto inkomen per maand 1.350,00 Bijstandsuitkering per maand - 1.098,84 Ruimte in het inkomen per maand 251,16 x 12 = 3.013,92 per jaar

De draagkracht bedraagt:
- 15% van 2.750,00 = 412,50
- 30% van 263,92 ( 3.013,92 -/- 2.750,00) - 79,18

Draagkracht
491,68

c. administratieve drempel Voor de kosten die geen betrekking hebben op het minimabeleid bestaat een administratieve drempel van 45,00. Dit betekent dat er pas een aanvraag voor
bijstand kan worden ingediend wanneer de kosten, die voor bijstandsverlening in aanmerking komen, het bedrag van 45,00 overschrijden. Zodra de
kosten het bedrag van 45,00 overschrijden worden de volledige kosten vergoed. De administratieve drempel wordt gehanteerd om te voorkomen dat voor
minimale kosten een aanvraag moet worden afgehandeld. Aan het einde van het draagkrachtjaar kan alsnog bijzondere bijstand worden aangevraagd wanneer de administratieve drempel van 45,00 gedurende het
draagkrachtjaar niet is overschreden. De administratieve drempel wordt slechts 1 maal per draagkrachtjaar toegepast.


2. Verstrekken bankafschriften bij aanvraag bijzondere bijstand Als u een bijstanduitkering voor levensonderhoud ontvangt, hoeft u bij een aanvraag voor bijzondere bijstand geen vermogensgegevens te verstrekken. Indien dit niet het geval is, geldt dat u de afschriften van al uw bank- en girorekeningen van de afgelopen 3 maanden dient te overleggen. Dit geldt ook als u een Ioaw- of een Ioaz-uitkering ontvangt, aangezien voor deze regelingen geen vermogenstoets geldt.


3. Brillen
Voor een brilmontuur geldt een maximale vergoeding van 60,00. Voor enkelvoudig glazen geld een maximale vergoeding van 75,00 per glas.
Voor meervoudig glazen geldt een maximale vergoeding van 165,00 per glas.
Voor lenzen geldt een vergoeding die gelijk is tot aan het maximale bedrag in het geval een bril was aangeschaft. Aanpassingskosten en vloeistof komen niet voor bijstandsverlening in aanmerking. U kunt 1 maal in de twee jaar bijzondere bijstand aanvragen voor een bril. Wijzigt de sterkte van een brillenglas met minimaal 1 dioptrie, dan kan van de genoemde periode worden afgeweken. In principe wordt dan geen nieuw montuur vergoed, daar de nieuwe glazen in het oude montuur geplaatst kunnen worden.


4. Reiskosten ziekenbezoek/bezoek specialist In principe vindt vergoeding plaats op basis van de kosten openbaar vervoer, ook als u met de eigen auto reist of als u zich laat rijden. Alleen wanneer op grond van bijzondere omstandigheden en/of wegens medische beperkingen aantoonbaar is dat u geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer en u bent aangewezen op vervoer per auto, bedraagt de vergoeding 0,20 per km. Doordat er aansluiting wordt gezocht bij de vergoeding die zorgverzekeraar Amicon verstrekt, kan de hoogte van de vergoeding jaarlijks wijzigen.


5. Begrafeniskosten Wanneer u geen voorziening heeft getroffen voor de kosten van uw uitvaart, wordt een bedrag van 3.000,00 per persoon voor wat betreft de vermogensvaststelling buiten beschouwing gelaten. Dit voor zover de vermogensvrijlating wordt overschreden. U dient het bedrag wel te storten op een zogenaamde uitvaartrekening waarvan tussentijds geen geld kan worden opgenomen.


6. Prijzen
Met ingang van 1 januari 2005 worden de prijzen gehanteerd die staan vermeld in de NIBUD prijzengids. In deze gids staan de gangbare prijzen van een groot aantal producten. De cijfers zijn voor een groot deel ontleend aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat maandelijks een groot aantal prijzen verzamelt van duizenden verschillende artikelen. Van de artikelen waarvan het CBS geen prijzen heeft, verzamelt het NIBUD zelf prijzen door middel van een steekproef in een aantal winkels. In het geval dat er tot bijstandsverlening wordt overgegaan, wordt er niet meer verstrekt dan het bedrag dat in de NIBUD prijzengids staat vermeld.


7. Garantietoeslag Op de datum waarop het jongste thuisinwonend kind van een alleenstaande ouder 18 jaar wordt, wordt de bijstandsuitkering van de alleenstaande ouder omgezet naar de norm voor een alleenstaande. Om een ernstige inkomensachteruitgang te voorkomen, kan de ouder in aanmerking komen voor een garantietoeslag. De garantietoeslag bedraagt maximaal het verschil tussen de alleenstaande ouder norm en de alleenstaande norm, zijnde 219,85 per maand. Eventuele inkomsten van het jongste thuisinwonende kind worden op de garantietoeslag in mindering gebracht.


8. Computers
Alleenstaande ouders en gezinnen met thuisinwonende kinderen in groep 6 van het basisonderwijs en/of kinderen op het voortgezet onderwijs tot de leeftijd van 18 jaar komen éénmaal in de 5 jaar in aanmerking voor een vergoeding voor de aanschaf van een computer. De maximale vergoeding voor een computer met printer bedraagt 750,00. Ook wanneer u een werk- of sociaal activeringstraject volgt en het voor het traject noodzakelijk is dat u de beschikking heeft over een computer, komt u ook voor de vergoeding in aanmerking. Bedraagt het inkomen meer dan de voor u geldende bijstandsnorm, dan moet aan de hand van de draagkrachtberekening worden bekeken of u in aanmerking komt voor een gedeeltelijke vergoeding.

Vragen?
Als u vragen hebt, kunt u terecht bij de balie van de sector Samenleving.
De openingstijden zijn: maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.30 uur
woensdagavond van 18.00 uur tot 19.30 uur De balie is tijdens de openingstijden telefonisch bereikbaar onder nummer: 0316 - 595111

VASTGESTELDE BESLUITEN VAN HET COLLEGE EN VAN DE BURGEMEESTER

Per 1 januari 2005 bestaat de nieuwe gemeente Zevenaar uit de oude gemeenten Zevenaar en Angerlo, een gedeelte van de oude gemeente Didam en een gedeelte van de oude gemeente Bergh. De raad heeft in zijn vergadering van 3 januari 2005 een groot aantal verordeningen, beleidsplannen en overige besluiten vastgesteld voor de nieuwe gemeente. Deze zijn in de afgelopen twee weken gepubliceerd op deze pagina. Ook het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester hebben beleidsplannen en overige besluiten vastgesteld voor de nieuwe gemeente. De meeste besluiten gelden voor het totale grondgebied van de nieuwe gemeente. Een aantal andere besluiten uit de oude gemeenten blijft voorlopig gelden voor het grondgebied waarvoor ze destijds zijn vastgesteld. Hieronder zijn per onderwerp eerst de beleidsplannen en overige besluiten opgesomd die voor het totale grondgebied van Zevenaar gelden (I) en vervolgens de beleidsplannen en overige besluiten die enkel voor bepaalde deelgebieden gelden (II).

I Beleidsplannen en overige besluiten die gaan gelden voor het gehele grondgebied

Bestuurlijke organisatie, administratie en diensten
- Klachtregeling
- Mandaatregeling
- Besluit informatiebeheer
- Notitie levering en diensten
- Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

- Beheersregeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
- Handboek beveiliging en beheer Gemeentelijke Basisadministratie
- Regeling Burgerlijke stand

Ruimte en openbare orde

- Mandaatbesluit wegsleepregeling De Liemers
- Voorschriften met betrekking tot het organiseren en houden van kleine kansspelen

- Rampbestrijdingsplannen voor LPG-tankstations Texaco, Doesburgseweg 4 te Zevenaar, Esso, Doesburgseweg 17 te Zevenaar en Shell, Doesburgseweg
37b te Zevenaar,

- Rampbestrijdingsplannen Propaanopslag voor Camping De Mars, Marsweg 6 te Lathum, Camping De Veerstal, Marsweg te Lathum en Camping De Honingraat, Marsweg 2 te Lathum
- Plan van aanpak en beleidsregels inzake het beperken van geluidsoverlast van werkzaamheden aan en rond de spoorlijn in Zevenaar
- Regeling gevonden voorwerpen
- Regeling verstrooien van as begraafplaats Rosorum
- Uitvoeringsbesluit graven en asbezorging Algemene begraafplaats Angerlo

- Beleidsnota Het softdrugsbeleid De Liemers

Ruimtelijke Ordening, bouw- en woningtoezicht, milieu
- Reglement op de monumentencommissie
- Besluit tot instelling van de monumentencommissie
- Beleidsnota handhaving van bouw-, milieu- en ruimtelijke regelgeving
- Professionalisering handhaving (verbeterplan)
- Beleidsnotitie toepassing artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

- Technische inrichtingseisen voor het Bouw- en woonrijpmaken van bestemmingsplannen

Verkeer-, vervoer en waterwegen
- Gladheidsbestrijdingsplan
- Beleidslijn inritvergunningen voor wat betreft beeldkwaliteitsaspect
- Besluiten tot aanwijzing parkeerplaatsen binnen bebouwde kom voor vrachtwagens in het kader van parkeerexcessenbepaling APV
- Beleidslijn aanvragen gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken
- Mandaatbesluit ontheffingen bijzonder transport
- Beleid/werkproces evenementen
- Beleid koop/huur groenstroken

Maatschappelijke zorg, welzijn en onderwijs
- Debiteurenbeleidsplan
- Onderzoeksplan Ioaw (Wet inkomensvoorziening oudere werkloze en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers), Ioaz (Wet inkomenvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) en Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen)

II Beleidsplannen en overige besluiten die alleen gelden in een deel van de gemeente

In het gebied bestaande uit het grondgebied van de oude gemeente Zevenaar gaan naast de hierboven onder I genoemde beleidsplannen en overige besluiten tevens de volgende gelden:

Openbare orde en ruimte

- Terrassenbeleid
- Ontheffingenbeleid ten aanzien van sluitingstijden horeca (uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 2.3.1.5 van de APV 2000 gemeente Zevenaar)

- Besluit tot aanwijzing van alle wegen in de huidige gemeente Zevenaar als plaats waar het verboden is een voertuig te parkeren met het kennelijke doel het te koop aan te bieden (uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 5.1.3 van de APV 2000 gemeente Zevenaar)
- Besluit tot aanwijzing van locatie (gebied markt) en tijd (vrijdag 13:30 tot 21:00 uur) waar het verboden is zich met de (brom)fiets te bevinden of een (brom)fiets mee te voeren (uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 2.4.13 van de APV 2000 gemeente Zevenaar)
- Lijst waardevolle bomen (ingevolge artikel 4 van de Kapverordening)
- Branchebesluit markt
- Beleidslijn eigen materieel op markt
- Besluit locatie en openingstijden markt

Maatschappelijke zorg, welzijn en onderwijs
- Besluit financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten Zevenaar

Terinzagelegging en inwerkingtreding Het besluit van het college en van de burgemeester tot vaststelling van bovengenoemde beleidsplannen en besluiten treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking. De stukken liggen voor een ieder ter inzage bij de balie Burgerzaken van het gemeentehuis.

BETUWEROUTE

Op deze plaats vindt u informatie over de aanleg van de Betuweroute in de gemeente Zevenaar.

Tijdelijke stremming Maatjesweg Van dinsdag 8 februari tot en met vrijdag 11 februari is de Maatjesweg van 7.30 uur s ochtends tot 16.00 uur s middags gestremd voor doorgaand verkeer. De Maatjesweg is telkens wel vanaf één zijde bereikbaar. Bewoners kunnen dus wel van en naar huis. De stremming wordt veroorzaakt door een kraan en vrachtwagens ter hoogte van Maatjesweg 16 en 18. Op deze vier dagen wordt daar namelijk het geluidsscherm langs het spoor geplaatst.

Tijdelijke afsluiting overweg Kerkstraat Van vrijdag 11 februari 23.00 uur s avonds tot maandag 14 februari 7.00 uur s ochtends is de spoorwegovergang Kerkstraat afgesloten. Deze afsluiting is nodig in verband met de werkzaamheden voor de aansluiting van de Betuweroute op het bestaande spoor. Er is dat weekend van vrijdagavond tot zondagochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Emmerich. De trein Zevenaar-Winterswijk rijdt wel en ook werktreinen maken gebruik van het spoor.

Werkzaamheden
In verband met de werkzaamheden aan het spoor rijden er diverse werktreinen. Deze werktreinen maken gebruik van de sporen bij station Zevenaar. Daar wachten de werktreinen onder andere op toelating tot het werkterrein. U zult dus andere treinverkeer zien dan normaal, waaronder kranen.

Afsluiting
Gedurende de werkzaamheden zal de overwegbeveiliging bij de Kerkstraat niet functioneren. In verband met de toelating tot het werkterrein kan het gebeuren dat werktreinen korte tijd stilstaan op de overweg. Om de veiligheid te garanderen zal de overweg met bouwhekken voor al het verkeer worden afgesloten.

Omleidingroute
Het verkeer wordt met behulp van borden omgeleid via de overweg in de Molenstraat.

Meer informatie
Voor vragen en/of klachten kunt u contact opnemen met Jenny Kamstra, projectvoorlichter voor de Betuweroute in Zevenaar. Zij is bereikbaar via telefoonnummer 0316-582413.

VERKEERSVEILIGHEID TIJDENS CARNAVAL Bericht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland

Carnavalsvierders rijden niet méér onder invloed Carnaval staat niet in de laatste plaats bekend om zijn rijkelijke alcoholverbruik. Toch laat de politie weten dat er rond carnaval niet opvallend veel méér onder invloed wordt gereden. En de politie doet er alles aan om dat zo te houden.

Carnaval en alcohol
Carnaval is welhaast onverbrekelijk verbonden met veel drinken, en dat ook nog enkele dagen achter elkaar. Sommige carnavalsvierders hebben dan ook enkele dagen achtereen een te hoog alcoholgehalte in hun bloed om nog veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Te verwachten was dus dat er rond carnaval veel onder invloed wordt gereden en er als gevolg daarvan extra veel verkeersongevallen gebeuren.

Bob
Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Kennelijk zijn de meeste carnavalsvierders zo verstandig om een taxi te nemen of anders voor de festiviteiten losbarsten alvast van tevoren afspraken te maken over wie er rijdt. Afspraken dus over wie vandaag en morgen de Bob is.

Politiecontroles
De politie heeft dat met vreugde vastgesteld en wil ook graag dat dat zo blíjft. Om dat te bevorderen zal ze toch in de carnavalperiode weer extra controleren op alcoholgebruik in het verkeer. Vele honderden automobilisten zullen op alle momenten van de dag worden staande gehouden om te blazen.
Reden temeer dus om carnaval tot een feest te maken en dat zo te houden.

Informatie
Nadere informatie vindt u op www.bobjijofbobik.nl . Kijk voor uitvoerige informatie over reizen per openbaar vervoer van deur tot deur op www.9292ov.nl .

VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE

De openbare vergadering van de Welstandscommissie wordt gehouden op maandag 7 februari 2005 om 13.30 uur in het gemeentehuis (kamer 402). De agenda van deze vergadering ligt ter inzage bij de balie Ruimte.

FIETSKIJKDAG POLITIEDISTRICT RIVIERENLAND

Elke 1e donderdag van de maand kunnen mensen op het politiebureau van Zevenaar komen kijken of de fiets die ze zijn kwijtgeraakt soms ergens in de Liemers is aangetroffen en mogelijk bij deze gevonden fietsen staat. De fietsen zijn afkomstig uit de gehele Liemers, te weten de gemeenten Didam, Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar. De eerstkomende fietskijkavond is op DONDERDAG 3 februari 2005 van 18:00 TOT 19:30 UUR.
Het politiebureau is gevestigd aan de Zonegge 24-04 te Zevenaar

OUD PAPIER

In Zevenaar wordt maandelijks huis-aan-huis papier ingezameld. Hieronder leest u wanneer er in uw wijk wordt ingezameld. De inzameling is overdag, tenzij anders is vermeld. Papier gebundeld aanbieden op de aanbiedplaatsen. Wilt u s.v.p. plastic folies verwijderen. Papier van bedrijven wordt niet meegenomen.


* Zaterdag 5 februari Zonnemaat Noord + flats Zonnemaat, complex Hunneveldweg/Platanenlaan door basisscholen Carrousel en De Wissel
* Zaterdag 5 februari Giesbeek door EMM

* Dinsdagavond 8 februari Lentemorgen 1/Zonegge 7-14 door CV Griethtreejers

* Woensdag 9 februari Schaapsdrift, De Horst, Bloemenkamp, t Grieth, flats Bergvrede, Meidoornflat/ Hooge Bongert door schutterij Sint Andreas

* Woensdagavond 9 februari Heerenmäten door harmonie Sint Franciscus

OPENBARE BEKENDMAKINGEN

Ingekomen aanvraag lichte bouwvergunning week 3/2005:
- Panoven 16 Giesbeek, vergroten van een woning;
- Altbroek 16, geheel plaatsen van een erker en een dakkapel aan de voorzijde

Ingekomen aanvragen reguliere bouwvergunning week 3/2005:
- Dorpsstraat 72 Angerlo, oprichten van een berging

Ingekomen aanvragen reguliere bouwvergunning week 4/2005:
- Handelsstraat 3 Zevenaar, oprichten van een loods voor maximaal 5 jaar

Ingekomen aanvragen sloopvergunning week 3/2005:
- Beekseweg 20 Babberich, slopen van een woning met opstallen

Ingekomen aanvragen reclamevergunning week 3/2005:
- Einsteinstraat 9, plaatsen van een reclamebord

Ingekomen aanvragen kapvergunning week 3/2005:
- Doesburgseweg 43, kappen van 4 Italiaanse populieren en 1 iep

Ingekomen aanvragen kapvergunning week 4/2005:
- Didamseweg 142 Zevenaar, kappen van een esdoorn

De ingekomen aanvragen liggen bij de balie Ruimte voor een ieder ter inzage.
Tegen deze aanvragen kan geen bezwaar worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen wel hun zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en wethouders, Postbus 10, 6900 AA Zevenaar. Hierbij wordt opgemerkt dat een bouwvergunning moet worden verleend als aan de wettelijke eisen wordt voldaan.

BESLUITEN

Verleende lichte bouwvergunning week 3/2005:
- Roodwilligen 89 Zevenaar, uitbreiden van de woning

Verleende lichte bouwvergunning met toepassing van artikel 19.3 WRO week 3/2005:

- Bandijk 55 Lathum, plaatsen van een carport

Verleende reguliere bouwvergunning week 3/2005:
- Marsweg 4 Lathum, vernieuwen en veranderen van de kap van een woning;

- Kanselierscamp 34, oprichten van een woning

Verleende reguliere bouwvergunning week 4/2005:
- Muldershof 35, veranderen van de gevel en het aanbrengen van reclame

Verleende lichte bouwvergunning met toepassing van artikel 19.3 WRO week 4/2005:

- Het Walbekerveld 25 Angerlo, plaatsen van een tuinhuisje met overkapping

Algemene Plaatselijke Verordening 2000 Zevenaar:


* Wip-inn Bar Dancing, vergunning voor het plaatsen van 3 aankondigingborden in verband met diverse activiteiten in de periode van 21 januari t/m 29 april 2005;

* Steenbergen VOF te Zevenaar, ontheffing van het stookverbod voor het verbranden van snoeihout van de houtsingels op twee stooklocaties op en rondom het perceel van de Oud-Zevenaarsedijk 13 te Zevenaar in de periode van 17 januari t/m 28 februari 2005;
* Voerman Techniek te Duiven, vergunning voor het plaatsen van een container op de openbare weg ter hoogte van de Arnhemseweg/Prins Mauritsstraat te Zevenaar in de periode van 18 januari t/m 18 februari 2005;

* Jeugd Optocht Commissie Babberich, vergunning voor het houden van een carnavalsoptocht door Babberich op zondag 6 februari 2005 vanaf 13:00 uur;

* Stichting Gemeenschappelijk Zevenaars Karnaval, vergunning voor het houden van een carnavalsoptocht door het centrum van Zevenaar op zondag 6 februari 2005 van 13:00 - 16:00 uur; tevens is vergunning verleend voor het ten gehore brengen van muziek op zaterdag 5 febrauri 2005 van 14:00 - 16:00 uur (sleutelopverdracht), en op zondag 6 februari 2005 van 13:00 -
16:00 uur tijdens de Boemelparade en het plaatsen van een buitentap in de Weverstraat/Markt (zondag 6 februari 2005 13:00 - 16:00 uur), Weverstraat ter hoogte van huisnummer 10 en de Schoolstraat/ Didamsestraat (maandag 7 februari, 11:00 - 18:00 uur);

* OBW handbal, vergunning voor het innemen van een standplaats op de Markt ter hoogte van de Weverstraat voor de verkoop van gebakken eieren op maandag 7 februari 2005van 11.30 - 15.30 uur;

Algemene Plaatselijke Verordening Angerlo 2004:


* Carnavalsvereniging De Deurdouwers, ontheffing van het stookverbod voor het verbranden van een carnavalspop op het grasveld naast het perceel Prinses Margrietlaan 3a te Angerlo op 7 en 8 februari 2005;

* M. Wanders, Dennenweg 8c te Doetinchem, vergunning voor het plaatsen van een tent in de appelbongerd aan de Bevermeerseweg te Angerlo in de periode van 17 t/m 21 mei 2005; tevens is vergunning verleend voor het houden van een bruiloftsfeest en het ten gehore brengen van live-muziek in de tent op zaterdag 20 mei 2005 van 16:00 - 24:00 uur;

Drank- & Horecawet:

* M. Wanders, Dennenweg 8c te Doetinchem, ontheffing voor het schenken van zwakalcoholische dranken tijdens het bruiloftsfeest op zaterdag 20 mei 2005 van 16:00 - 24:00 uur;
* Stichting Gemeenschappelijk Zevenaars Karnaval, ontheffing voor het verkopen van zwakalcoholische dranken in de Weverstraat/Markt (zondag 6 februari 2005 13:00 - 16:00 uur), Weverstraat ter hoogte van huisnummer 10 en de Schoolstraat/ Didamsestraat (maandag 7 februari, 11:00 - 18:00 uur) ;

Tijdstip van de aanvraag kan met zich meebrengen dat een vergunning / ontheffing niet tijdig wordt gepubliceerd. Degene wiens belang rechtstreeks bij één van de bovengenoemde besluiten is betrokken, kan binnen 6 weken na de bekendmaking van het betreffende besluit daartegen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft.

Naar Menu