Gemeente Zevenaar
week 5, (31 januari tot 7 februari 2005)
AANVRAGEN VRIJSTELLING BESTEMMINGSPLAN
Bij burgemeester en wethouders zijn de volgende aanvragen ingekomen
om:
1. met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Angerlo-Dorp voor een
uitbreiding van de woning op het perceel Prinses Margrietlaan 40 te
Angerlo.
Ter izage
Deze aanvraag ligt met ingang van 3 februari a.s. gedurende twee weken
ter inzage bij de balie Ruimte. Tijdens deze periode kunnen
belanghebbenden schriftelijk hun bezwaren kenbaar maken aan
burgemeester en wethouders.
2. met toepassing van artikel 15 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Buitengebied 2000
voor het vergroten van de woning op het perceel Uiversweg 4 te
Zevenaar.
met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling te verlenen van het
3. bestemmingsplan Buitengebied 2000 voor de bouw van een berging op
het perceel Dorpstraat 98 te Babberich.
4. bestemmingsplan Ooy voor het uitoefenen van het beroep van kapster
(kapsalon) aan huis op het perceel Weldscamp 3 te Zevenaar.
Ter inzage
Deze aanvragen liggen met ingang van 3 februari a.s. gedurende vier
weken ter inzage bij de balie Ruimte. Tijdens deze periode kan een
ieder schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en
wethouders.
INSPRAAK ONTWERP BESTEMMINGSPLAN RUIMTE VOOR DE RIVIER
Burgemeester en wethouders van Zevenaar maken bekend dat het ontwerp
van het bestemmingsplan Ruimte voor de Rivier met ingang van 3
februari 2005 gedurende 4 weken tijdens openingstijden ter inzage ligt
bij de balie Ruimte van het gemeentehuis.
Dit ontwerp heeft betrekking op het buitendijkse gebied langs de
IJssel, het Rhederlaag, Vaalwaard en de Koppenwaard, waarbij
uitgezonderd het Riverparc en de steenfabriek de Koppenwaard. Dit
bestemmingsplan heeft als doel het doorwerken van de beleidslijn
Ruimte voor de Rivier in het gebied Rhederlaag, Vaalwaard en
Koppenwaard, waarbij Riverparc en het terrein van de steenfabriek
Koppenwaard zijn uitgezonderd. Daarnaast wordt de recreatieve
invulling van het Rhederlaag versterkt.
Inspraak
Gedurende de termijn van terinzagelegging kunnen inwoners van de
gemeente Zevenaar en in de gemeente Zevenaar belanghebbende
natuurlijke- of rechtspersonen schriftelijk hun inspraakreactie ten
aanzien van dit ontwerp bij burgemeester en wethouders ter kennis
brengen.
RAADSVERGADERING
Agenda voor de openbare vergadering van de RAAD van de gemeente
Zevenaar op 2 februari 2005 in het gemeentehuis (raadzaal). Aanvang:
19.00 uur.
(Aanvang bezoek Commissaris van de Koningin 19.30 uur; aanvang deel 3
± 20.15 uur)
1. Beëdiging raadsleden
1. Onderzoek geloofsbrieven
2. Beëdiging nieuwe raadsleden
2. Bezoek Commissaris van de Koningin
3. Bespreking profielschets burgemeester
4. Diverse besluiten m.b.t. de benoeming van de burgemeester in de
nieuwe gemeente
3. Vragenuur
1. Beantwoorden schriftelijke vragen
2. Mededelingen college
3. Lijst van ingekomen stukken
4. Onderwerpen
1. Notulen van de raadsvergaderingen van de oude gemeente
Zevenaar van 2, 15 en 17 december 2004 en van de gemeente Zevenaar van
3 januari 2005;
2. Benoemen leden en vertegenwoordigers in organisaties en
instellingen;
3. Benoemen leden bezwarencommissie Zevenaar;
4. Vaststellen verordening onroerende-zaakbelastingen 2005;
5. Vaststellen nieuwe verordening afvalstoffenheffing 2005;
6. Beschikbaar stellen krediet ten behoeve van de sloop van de
pastorie, de fundering van de Maria Koninginkerk en het gebouw waarin
tijdelijk de
kinderopvang is gevestigd;
7. Beschikbaar stellen krediet ten behoeve van de uitvoering van
het besluit van de voormalige gemeente Angerlo inzake het verplaatsen
van garagebedrijf
Schel;
8. Aankoop twee percelen gelegen aan De Braak;
9. Vaststellen Welzijnsprogramma 2005 Zevenaar en Angerlo;
10. Vaststellen Verordening subsidiëring godsdienst- en
levensbeschouwelijk vormingsonderwijs;
11. Vaststellen Verordening leerlingenvervoer gemeente Zevenaar;
12. Bezwaarschriften van de heer Arnaiz Moreno en de heer Elands
(betreffende verzoeken planschade artikel 19 Wet op de Ruimtelijke
Ordening);
13. Verzoek om vergoeding planschade artikel 49 Wet op de
Ruimtelijke Ordening, ingediend namens de heer P.H.M. Peters en
mevrouw P.E. van Haaster;
14. Verzoek om vergoeding planschade artikel 49 Wet op de
Ruimtelijke Ordening, ingediend namens mevrouw F.G.J. Aaldering
NIEUWE TAXATIEWAARDE ALLE ONROERENDE ZAKEN
De wet Waardering Onroerende Zaken (wet WOZ) verplicht alle gemeenten
om periodiek de waarde van alle huizen, bedrijven, gronden, etc. vast
te stellen. In 2005 staan de belastingaanslagen en de nieuwe
WOZ-waarde op één formulier. Eind februari worden deze verstuurd.
De nieuwe waarde wordt gebruikt voor belastingheffing door de
Rijksbelastingdienst, de Waterschappen en de gemeenten. De gemeenten
heffen Onroerende Zaak Belasting (OZB) op basis van de taxatiewaarde.
Iemand met een duur huis betaalt dus meer OZB dan iemand met een
goedkoper huis.
Hoe hoog is de OZB in 2005? 40% hoger?
De waarde van alle huizen, bedrijven, gronden etc. zijn in vier jaar
tijd in totaal ongeveer 40% gestegen; deze stijging heeft in heel
Nederland plaatsgevonden.
Betalen eigenaars en bezitters van huizen, bedrijven, gronden etc. in
2005 daarom 40% méér belasting aan de gemeente Zevenaar? Neen, want
het gemeentebestuur heeft besloten de OZB-tarieven te verlagen en
daarmee de verhoging te neutraliseren.
Misschien iets meer betalen (of iets minder)
Als alle gebouwen evenveel in waarde stijgen, betaalt iedereen
hetzelfde bedrag als vorig jaar. Door de marktwerking stijgt echter
nooit elk gebouw evenveel in waarde. Het gemeentebestuur kàn en màg
deze marktwerking niet beïnvloeden.
Is een huis of bedrijf meer gestegen in waarde dan gemiddeld, dan
betaalt de eigenaar/bezitter meer OZB. De belastingaanslag wordt in
dat geval helaas wat hoger. Andere belastingbetalers hebben het geluk
hierdoor wat minder te betalen.
Herindeling Angerlo-Zevenaar
De samenvoeging van de gemeenten Angerlo en Zevenaar heeft gevolgen
voor de heffing van de OZB. De wet vereist één tarief voor de gehele
nieuwe gemeente. De tarieven moeten worden geharmoniseerd (één tarief
worden).
De gemeentebesturen van deze beide voormalige gemeenten en ook het
college van burgemeester en wethouders van de nieuwe gemeente hebben
gekozen voor een oplossing die in het totaal niet meer inkomsten voor
de gemeente oplevert. Maar voor sommige belastingbetalers is er toch
een nadelig gevolg, omdat zij door combinatie van harmonisatie en
hertaxatie als individu in 2005 meer belasting gaan betalen.
Nullijn
a. gelijke opbrengst door hertaxatie.
Waar het gemeentebestuur direct invloed op heeft is het tarief
OZB. Het nieuwe tarief OZB is zo berekend, dat de totale belasting die
alle woningen en
bedrijven in 2004 met elkaar betaalden in 2005 gelijk blijft
(budgettair-neutraal).
b. Nieuwe gebouwen, nieuwe opbrengst.
Daarnaast zijn wel nieuwe woningen en bedrijven gekomen die een
extra opbrengst leveren voor de OZB. Hier staan ook extra kosten voor
de gemeente
tegenover.
c. Herindeling.
Door de samenvoeging van de gemeente Angerlo en de gemeente
Zevenaar treedt een tariefstijging op van 1 à 2%. Het harmoniseren van
het tarief betekent
voor de Angerlose bedrijven en bedrijven op voormalig grondgebied
Didam een forse stijging van de OZB. Daarom is besloten om dit in twee
stappen te
doen. Eén deel (+15%) in 2005 en de rest in 2006. Dit laatste kan
omdat de gemeentewet dit mogelijk maakt (de zogenaamde
ingroeivariant). En om toch
de totale belastingopbrengst gelijk te houden wordt dit
gecompenseerd door een geringe stijging bij alle andere
belastingbetalers (1 à 2%).
Conclusie
* Het gemeentebestuur heeft geen initiatief genomen om het
OZB-tarief aan te passen om meer inkomsten te verwerven. Dit is
ook zo in verkiezingsprogrammas en het coalitie-akkoord
aangegeven.
* De wet eist bij herindeling een OZB-tarief voor de hele nieuwe
gemeente. Hierbij is fasering toegepast; dit veroorzaakt een
tariefstijging van 1 à 2% OZB.
* De marktwerking veroorzaakt hogere (en lagere) OZB-bedragen voor
categorieën van de OZB-objecten en voor individuele
belastingbetalers; de gemeente heeft hierop geen invloed.
WIJZIGINGEN BIJZONDERE BIJSTAND PER 1 JANUARI 2005
Door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van
Zevenaar zijn een aantal wijzigingen vastgesteld die betrekking hebben
op de berekeningswijze en op de hoogte van de vergoeding van de
bijzondere bijstand.
In dit artikel kunt u in grote lijnen kennis nemen van de wijzigingen
die per 1 januari 2005 worden doorgevoerd. Achtereenvolgens komen de
volgende wijzigingen aan de orde:
1. Draagkracht (draagkrachtjaar, draagkrachtberekening en
administratieve drempel)
2. Verstrekken bankafschriften bij aanvraag bijzondere bijstand
3. Brillen
4. Reiskosten ziekenbezoek/bezoek specialist
5. Begrafeniskosten
6. Prijzen
7. Garantietoeslag
8. Computers
1. Draagkracht
a. draagkrachtjaar
Als u in aanmerking wilt komen voor bijzondere bijstand dienen
een aantal zaken te worden vastgesteld:
* dat de kosten die u maakt een bijzonder karakter hebben,
* dat de kosten die u maakt noodzakelijk zijn en
* dat de u over onvoldoende inkomen en vermogen beschikt om deze
kosten zelf te kunnen betalen.
Het inkomen wordt vastgesteld over een periode van een jaar. Dit
heet het draagkrachtjaar.
Het draagkrachtjaar loopt vanaf de 1e dag van de maand waarin de
kosten zijn gemaakt. Er kan met terugwerkende kracht worden
aangevraagd tot één jaar
voor de datum van aanvraag.
b. draagkrachtberekening
Bij een inkomen ter hoogte van de voor u geldende bijstandsnorm is
er geen draagkracht. Wanneer u een inkomen heeft dat hoger is dan de
voor u van
toepassing zijnde bijstandsnorm, wordt er aan de hand van uw
inkomen een draagkracht vastgesteld.
Voorbeeld
Netto inkomen per maand 1.350,00
Bijstandsuitkering per maand - 1.098,84
Ruimte in het inkomen per maand 251,16 x 12 =
3.013,92 per jaar
De draagkracht bedraagt:
- 15% van 2.750,00
= 412,50
- 30% van 263,92 ( 3.013,92 -/- 2.750,00) - 79,18
Draagkracht
491,68
c. administratieve drempel
Voor de kosten die geen betrekking hebben op het minimabeleid
bestaat een administratieve drempel van 45,00. Dit betekent dat er pas
een aanvraag voor
bijstand kan worden ingediend wanneer de kosten, die voor
bijstandsverlening in aanmerking komen, het bedrag van 45,00
overschrijden. Zodra de
kosten het bedrag van 45,00 overschrijden worden de volledige
kosten vergoed. De administratieve drempel wordt gehanteerd om te
voorkomen dat voor
minimale kosten een aanvraag moet worden afgehandeld.
Aan het einde van het draagkrachtjaar kan alsnog bijzondere
bijstand worden aangevraagd wanneer de administratieve drempel van
45,00 gedurende het
draagkrachtjaar niet is overschreden. De administratieve drempel
wordt slechts 1 maal per draagkrachtjaar toegepast.
2. Verstrekken bankafschriften bij aanvraag bijzondere bijstand
Als u een bijstanduitkering voor levensonderhoud ontvangt, hoeft u bij
een aanvraag voor bijzondere bijstand geen vermogensgegevens te
verstrekken. Indien dit niet het geval is, geldt dat u de afschriften
van al uw bank- en girorekeningen van de afgelopen 3 maanden dient te
overleggen. Dit geldt ook als u een Ioaw- of een Ioaz-uitkering
ontvangt, aangezien voor deze regelingen geen vermogenstoets geldt.
3. Brillen
Voor een brilmontuur geldt een maximale vergoeding van 60,00.
Voor enkelvoudig glazen geld een maximale vergoeding van 75,00 per
glas.
Voor meervoudig glazen geldt een maximale vergoeding van 165,00 per
glas.
Voor lenzen geldt een vergoeding die gelijk is tot aan het maximale
bedrag in het geval een bril was aangeschaft. Aanpassingskosten en
vloeistof komen niet voor bijstandsverlening in aanmerking.
U kunt 1 maal in de twee jaar bijzondere bijstand aanvragen voor een
bril. Wijzigt de sterkte van een brillenglas met minimaal 1 dioptrie,
dan kan van de genoemde periode worden afgeweken. In principe wordt
dan geen nieuw montuur vergoed, daar de nieuwe glazen in het oude
montuur geplaatst kunnen worden.
4. Reiskosten ziekenbezoek/bezoek specialist
In principe vindt vergoeding plaats op basis van de kosten openbaar
vervoer, ook als u met de eigen auto reist of als u zich laat rijden.
Alleen wanneer op grond van bijzondere omstandigheden en/of wegens
medische beperkingen aantoonbaar is dat u geen gebruik kunt maken van
het openbaar vervoer en u bent aangewezen op vervoer per auto,
bedraagt de vergoeding 0,20 per km. Doordat er aansluiting wordt
gezocht bij de vergoeding die zorgverzekeraar Amicon verstrekt, kan de
hoogte van de vergoeding jaarlijks wijzigen.
5. Begrafeniskosten
Wanneer u geen voorziening heeft getroffen voor de kosten van uw
uitvaart, wordt een bedrag van
3.000,00 per persoon voor wat betreft de vermogensvaststelling buiten
beschouwing gelaten. Dit voor zover de vermogensvrijlating wordt
overschreden. U dient het bedrag wel te storten op een zogenaamde
uitvaartrekening waarvan tussentijds geen geld kan worden opgenomen.
6. Prijzen
Met ingang van 1 januari 2005 worden de prijzen gehanteerd die staan
vermeld in de NIBUD prijzengids. In deze gids staan de gangbare
prijzen van een groot aantal producten. De cijfers zijn voor een groot
deel ontleend aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat
maandelijks een groot aantal prijzen verzamelt van duizenden
verschillende artikelen. Van de artikelen waarvan het CBS geen prijzen
heeft, verzamelt het NIBUD zelf prijzen door middel van een steekproef
in een aantal winkels. In het geval dat er tot bijstandsverlening
wordt overgegaan, wordt er niet meer verstrekt dan het bedrag dat in
de NIBUD prijzengids staat vermeld.
7. Garantietoeslag
Op de datum waarop het jongste thuisinwonend kind van een
alleenstaande ouder 18 jaar wordt, wordt de bijstandsuitkering van de
alleenstaande ouder omgezet naar de norm voor een alleenstaande. Om
een ernstige inkomensachteruitgang te voorkomen, kan de ouder in
aanmerking komen voor een garantietoeslag. De garantietoeslag bedraagt
maximaal het verschil tussen de alleenstaande ouder norm en de
alleenstaande norm, zijnde 219,85 per maand. Eventuele inkomsten van
het jongste thuisinwonende kind worden op de garantietoeslag in
mindering gebracht.
8. Computers
Alleenstaande ouders en gezinnen met thuisinwonende kinderen in groep
6 van het basisonderwijs en/of kinderen op het voortgezet onderwijs
tot de leeftijd van 18 jaar komen éénmaal in de 5 jaar in aanmerking
voor een vergoeding voor de aanschaf van een computer. De maximale
vergoeding voor een computer met printer bedraagt 750,00. Ook wanneer
u een werk- of sociaal activeringstraject volgt en het voor het
traject noodzakelijk is dat u de beschikking heeft over een computer,
komt u ook voor de vergoeding in aanmerking. Bedraagt het inkomen meer
dan de voor u geldende bijstandsnorm, dan moet aan de hand van de
draagkrachtberekening worden bekeken of u in aanmerking komt voor een
gedeeltelijke vergoeding.
Vragen?
Als u vragen hebt, kunt u terecht bij de balie van de sector
Samenleving.
De openingstijden zijn: maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot
12.30 uur
woensdagavond van 18.00 uur tot 19.30 uur
De balie is tijdens de openingstijden telefonisch bereikbaar onder
nummer: 0316 - 595111
VASTGESTELDE BESLUITEN VAN HET COLLEGE EN VAN DE BURGEMEESTER
Per 1 januari 2005 bestaat de nieuwe gemeente Zevenaar uit de oude
gemeenten Zevenaar en Angerlo, een gedeelte van de oude gemeente Didam
en een gedeelte van de oude gemeente Bergh. De raad heeft in zijn
vergadering van 3 januari 2005 een groot aantal verordeningen,
beleidsplannen en overige besluiten vastgesteld voor de nieuwe
gemeente. Deze zijn in de afgelopen twee weken gepubliceerd op deze
pagina. Ook het college van burgemeester en wethouders en de
burgemeester hebben beleidsplannen en overige besluiten vastgesteld
voor de nieuwe gemeente. De meeste besluiten gelden voor het totale
grondgebied van de nieuwe gemeente. Een aantal andere besluiten uit de
oude gemeenten blijft voorlopig gelden voor het grondgebied waarvoor
ze destijds zijn vastgesteld.
Hieronder zijn per onderwerp eerst de beleidsplannen en overige
besluiten opgesomd die voor het totale grondgebied van Zevenaar gelden
(I) en vervolgens de beleidsplannen en overige besluiten die enkel
voor bepaalde deelgebieden gelden (II).
I Beleidsplannen en overige besluiten die gaan gelden voor het gehele
grondgebied
Bestuurlijke organisatie, administratie en diensten
- Klachtregeling
- Mandaatregeling
- Besluit informatiebeheer
- Notitie levering en diensten
- Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie
persoonsgegevens
- Beheersregeling Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens
- Handboek beveiliging en beheer Gemeentelijke Basisadministratie
- Regeling Burgerlijke stand
Ruimte en openbare orde
- Mandaatbesluit wegsleepregeling De Liemers
- Voorschriften met betrekking tot het organiseren en houden van
kleine kansspelen
- Rampbestrijdingsplannen voor LPG-tankstations Texaco, Doesburgseweg
4 te Zevenaar, Esso, Doesburgseweg 17 te Zevenaar en Shell,
Doesburgseweg
37b te Zevenaar,
- Rampbestrijdingsplannen Propaanopslag voor Camping De Mars, Marsweg
6 te Lathum, Camping De Veerstal, Marsweg te Lathum en Camping De
Honingraat, Marsweg 2 te Lathum
- Plan van aanpak en beleidsregels inzake het beperken van
geluidsoverlast van werkzaamheden aan en rond de spoorlijn in Zevenaar
- Regeling gevonden voorwerpen
- Regeling verstrooien van as begraafplaats Rosorum
- Uitvoeringsbesluit graven en asbezorging Algemene begraafplaats
Angerlo
- Beleidsnota Het softdrugsbeleid De Liemers
Ruimtelijke Ordening, bouw- en woningtoezicht, milieu
- Reglement op de monumentencommissie
- Besluit tot instelling van de monumentencommissie
- Beleidsnota handhaving van bouw-, milieu- en ruimtelijke regelgeving
- Professionalisering handhaving (verbeterplan)
- Beleidsnotitie toepassing artikel 19 lid 3 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening
- Technische inrichtingseisen voor het Bouw- en woonrijpmaken van
bestemmingsplannen
Verkeer-, vervoer en waterwegen
- Gladheidsbestrijdingsplan
- Beleidslijn inritvergunningen voor wat betreft beeldkwaliteitsaspect
- Besluiten tot aanwijzing parkeerplaatsen binnen bebouwde kom voor
vrachtwagens in het kader van parkeerexcessenbepaling APV
- Beleidslijn aanvragen gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken
- Mandaatbesluit ontheffingen bijzonder transport
- Beleid/werkproces evenementen
- Beleid koop/huur groenstroken
Maatschappelijke zorg, welzijn en onderwijs
- Debiteurenbeleidsplan
- Onderzoeksplan Ioaw (Wet inkomensvoorziening oudere werkloze en
gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers), Ioaz (Wet
inkomenvoorziening
oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen) en
Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen)
II Beleidsplannen en overige besluiten die alleen gelden in een deel
van de gemeente
In het gebied bestaande uit het grondgebied van de oude gemeente
Zevenaar gaan naast de hierboven onder I genoemde beleidsplannen en
overige besluiten tevens de volgende gelden:
Openbare orde en ruimte
- Terrassenbeleid
- Ontheffingenbeleid ten aanzien van sluitingstijden horeca
(uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 2.3.1.5 van de APV 2000 gemeente
Zevenaar)
- Besluit tot aanwijzing van alle wegen in de huidige gemeente
Zevenaar als plaats waar het verboden is een voertuig te parkeren met
het kennelijke doel het te
koop aan te bieden (uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 5.1.3 van
de APV 2000 gemeente Zevenaar)
- Besluit tot aanwijzing van locatie (gebied markt) en tijd (vrijdag
13:30 tot 21:00 uur) waar het verboden is zich met de (brom)fiets te
bevinden of een (brom)fiets
mee te voeren (uitvoeringsbesluit ingevolge artikel 2.4.13 van de
APV 2000 gemeente Zevenaar)
- Lijst waardevolle bomen (ingevolge artikel 4 van de Kapverordening)
- Branchebesluit markt
- Beleidslijn eigen materieel op markt
- Besluit locatie en openingstijden markt
Maatschappelijke zorg, welzijn en onderwijs
- Besluit financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten
Zevenaar
Terinzagelegging en inwerkingtreding
Het besluit van het college en van de burgemeester tot vaststelling
van bovengenoemde beleidsplannen en besluiten treedt in werking op de
achtste dag na bekendmaking. De stukken liggen voor een ieder ter
inzage bij de balie Burgerzaken van het gemeentehuis.
BETUWEROUTE
Op deze plaats vindt u informatie over de aanleg van de Betuweroute in
de gemeente Zevenaar.
Tijdelijke stremming Maatjesweg
Van dinsdag 8 februari tot en met vrijdag 11 februari is de Maatjesweg
van 7.30 uur s ochtends tot 16.00 uur s middags gestremd voor
doorgaand verkeer. De Maatjesweg is telkens wel vanaf één zijde
bereikbaar. Bewoners kunnen dus wel van en naar huis.
De stremming wordt veroorzaakt door een kraan en vrachtwagens ter
hoogte van Maatjesweg 16 en 18. Op deze vier dagen wordt daar namelijk
het geluidsscherm langs het spoor geplaatst.
Tijdelijke afsluiting overweg Kerkstraat
Van vrijdag 11 februari 23.00 uur s avonds tot maandag 14 februari
7.00 uur s ochtends is de spoorwegovergang Kerkstraat afgesloten.
Deze afsluiting is nodig in verband met de werkzaamheden voor de
aansluiting van de Betuweroute op het bestaande spoor. Er is dat
weekend van vrijdagavond tot zondagochtend geen treinverkeer mogelijk
tussen Arnhem en Emmerich.
De trein Zevenaar-Winterswijk rijdt wel en ook werktreinen maken
gebruik van het spoor.
Werkzaamheden
In verband met de werkzaamheden aan het spoor rijden er diverse
werktreinen. Deze werktreinen maken gebruik van de sporen bij station
Zevenaar. Daar wachten de werktreinen onder andere op toelating tot
het werkterrein. U zult dus andere treinverkeer zien dan normaal,
waaronder kranen.
Afsluiting
Gedurende de werkzaamheden zal de overwegbeveiliging bij de Kerkstraat
niet functioneren. In verband met de toelating tot het werkterrein kan
het gebeuren dat werktreinen korte tijd stilstaan op de overweg. Om de
veiligheid te garanderen zal de overweg met bouwhekken voor al het
verkeer worden afgesloten.
Omleidingroute
Het verkeer wordt met behulp van borden omgeleid via de overweg in de
Molenstraat.
Meer informatie
Voor vragen en/of klachten kunt u contact opnemen met Jenny Kamstra,
projectvoorlichter voor de Betuweroute in Zevenaar. Zij is bereikbaar
via telefoonnummer 0316-582413.
VERKEERSVEILIGHEID TIJDENS CARNAVAL
Bericht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland
Carnavalsvierders rijden niet méér onder invloed
Carnaval staat niet in de laatste plaats bekend om zijn rijkelijke
alcoholverbruik. Toch laat de politie weten dat er rond carnaval niet
opvallend veel méér onder invloed wordt gereden. En de politie doet er
alles aan om dat zo te houden.
Carnaval en alcohol
Carnaval is welhaast onverbrekelijk verbonden met veel drinken, en dat
ook nog enkele dagen achter elkaar. Sommige carnavalsvierders hebben
dan ook enkele dagen achtereen een te hoog alcoholgehalte in hun bloed
om nog veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Te verwachten was
dus dat er rond carnaval veel onder invloed wordt gereden en er als
gevolg daarvan extra veel verkeersongevallen gebeuren.
Bob
Maar dat blijkt niet het geval te zijn. Kennelijk zijn de meeste
carnavalsvierders zo verstandig om een taxi te nemen of anders voor de
festiviteiten losbarsten alvast van tevoren afspraken te maken over
wie er rijdt. Afspraken dus over wie vandaag en morgen de Bob is.
Politiecontroles
De politie heeft dat met vreugde vastgesteld en wil ook graag dat dat
zo blíjft. Om dat te bevorderen zal ze toch in de carnavalperiode weer
extra controleren op alcoholgebruik in het verkeer. Vele honderden
automobilisten zullen op alle momenten van de dag worden staande
gehouden om te blazen.
Reden temeer dus om carnaval tot een feest te maken en dat zo te
houden.
Informatie
Nadere informatie vindt u op www.bobjijofbobik.nl . Kijk voor
uitvoerige informatie over reizen per openbaar vervoer van deur tot
deur op www.9292ov.nl .
VERGADERING WELSTANDSCOMMISSIE
De openbare vergadering van de Welstandscommissie wordt gehouden op
maandag 7 februari 2005 om 13.30 uur in het gemeentehuis (kamer 402).
De agenda van deze vergadering ligt ter inzage bij de balie Ruimte.
FIETSKIJKDAG POLITIEDISTRICT RIVIERENLAND
Elke 1e donderdag van de maand kunnen mensen op het politiebureau van
Zevenaar komen kijken of de fiets die ze zijn kwijtgeraakt soms ergens
in de Liemers is aangetroffen en mogelijk bij deze gevonden fietsen
staat. De fietsen zijn afkomstig uit de gehele Liemers, te weten de
gemeenten Didam, Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar.
De eerstkomende fietskijkavond is op DONDERDAG 3 februari 2005 van
18:00 TOT 19:30 UUR.
Het politiebureau is gevestigd aan de Zonegge 24-04 te Zevenaar
OUD PAPIER
In Zevenaar wordt maandelijks huis-aan-huis papier ingezameld.
Hieronder leest u wanneer er in uw wijk wordt ingezameld. De
inzameling is overdag, tenzij anders is vermeld. Papier gebundeld
aanbieden op de aanbiedplaatsen. Wilt u s.v.p. plastic folies
verwijderen. Papier van bedrijven wordt niet meegenomen.
* Zaterdag 5 februari Zonnemaat Noord + flats Zonnemaat, complex
Hunneveldweg/Platanenlaan door basisscholen Carrousel en De Wissel
* Zaterdag 5 februari Giesbeek door EMM
* Dinsdagavond 8 februari Lentemorgen 1/Zonegge 7-14 door CV
Griethtreejers
* Woensdag 9 februari Schaapsdrift, De Horst, Bloemenkamp, t Grieth,
flats Bergvrede, Meidoornflat/ Hooge Bongert door schutterij Sint
Andreas
* Woensdagavond 9 februari Heerenmäten door harmonie Sint Franciscus
OPENBARE BEKENDMAKINGEN
Ingekomen aanvraag lichte bouwvergunning week 3/2005:
- Panoven 16 Giesbeek, vergroten van een woning;
- Altbroek 16, geheel plaatsen van een erker en een dakkapel aan de
voorzijde
Ingekomen aanvragen reguliere bouwvergunning week 3/2005:
- Dorpsstraat 72 Angerlo, oprichten van een berging
Ingekomen aanvragen reguliere bouwvergunning week 4/2005:
- Handelsstraat 3 Zevenaar, oprichten van een loods voor maximaal 5
jaar
Ingekomen aanvragen sloopvergunning week 3/2005:
- Beekseweg 20 Babberich, slopen van een woning met opstallen
Ingekomen aanvragen reclamevergunning week 3/2005:
- Einsteinstraat 9, plaatsen van een reclamebord
Ingekomen aanvragen kapvergunning week 3/2005:
- Doesburgseweg 43, kappen van 4 Italiaanse populieren en 1 iep
Ingekomen aanvragen kapvergunning week 4/2005:
- Didamseweg 142 Zevenaar, kappen van een esdoorn
De ingekomen aanvragen liggen bij de balie Ruimte voor een ieder ter
inzage.
Tegen deze aanvragen kan geen bezwaar worden gemaakt. Belanghebbenden
kunnen wel hun zienswijze kenbaar maken aan burgemeester en
wethouders, Postbus 10, 6900 AA Zevenaar. Hierbij wordt opgemerkt dat
een bouwvergunning moet worden verleend als aan de wettelijke eisen
wordt voldaan.
BESLUITEN
Verleende lichte bouwvergunning week 3/2005:
- Roodwilligen 89 Zevenaar, uitbreiden van de woning
Verleende lichte bouwvergunning met toepassing van artikel 19.3 WRO
week 3/2005:
- Bandijk 55 Lathum, plaatsen van een carport
Verleende reguliere bouwvergunning week 3/2005:
- Marsweg 4 Lathum, vernieuwen en veranderen van de kap van een
woning;
- Kanselierscamp 34, oprichten van een woning
Verleende reguliere bouwvergunning week 4/2005:
- Muldershof 35, veranderen van de gevel en het aanbrengen van reclame
Verleende lichte bouwvergunning met toepassing van artikel 19.3 WRO
week 4/2005:
- Het Walbekerveld 25 Angerlo, plaatsen van een tuinhuisje met
overkapping
Algemene Plaatselijke Verordening 2000 Zevenaar:
* Wip-inn Bar Dancing, vergunning voor het plaatsen van 3
aankondigingborden in verband met diverse activiteiten in de
periode van 21 januari t/m 29 april 2005;
* Steenbergen VOF te Zevenaar, ontheffing van het stookverbod voor
het verbranden van snoeihout van de houtsingels op twee
stooklocaties op en rondom het perceel van de Oud-Zevenaarsedijk
13 te Zevenaar in de periode van 17 januari t/m 28 februari 2005;
* Voerman Techniek te Duiven, vergunning voor het plaatsen van een
container op de openbare weg ter hoogte van de Arnhemseweg/Prins
Mauritsstraat te Zevenaar in de periode van 18 januari t/m 18
februari 2005;
* Jeugd Optocht Commissie Babberich, vergunning voor het houden van
een carnavalsoptocht door Babberich op zondag 6 februari 2005
vanaf 13:00 uur;
* Stichting Gemeenschappelijk Zevenaars Karnaval, vergunning voor
het houden van een carnavalsoptocht door het centrum van Zevenaar
op zondag 6 februari 2005 van 13:00 - 16:00 uur; tevens is
vergunning verleend voor het ten gehore brengen van muziek op
zaterdag 5 febrauri 2005 van 14:00 - 16:00 uur
(sleutelopverdracht), en op zondag 6 februari 2005 van 13:00 -
16:00 uur tijdens de Boemelparade en het plaatsen van een
buitentap in de Weverstraat/Markt (zondag 6 februari 2005 13:00 -
16:00 uur), Weverstraat ter hoogte van huisnummer 10 en de
Schoolstraat/ Didamsestraat (maandag 7 februari, 11:00 - 18:00
uur);
* OBW handbal, vergunning voor het innemen van een standplaats op de
Markt ter hoogte van de Weverstraat voor de verkoop van gebakken
eieren op maandag 7 februari 2005van 11.30 - 15.30 uur;
Algemene Plaatselijke Verordening Angerlo 2004:
* Carnavalsvereniging De Deurdouwers, ontheffing van het stookverbod
voor het verbranden van een carnavalspop op het grasveld naast het
perceel Prinses Margrietlaan 3a te Angerlo op 7 en 8 februari
2005;
* M. Wanders, Dennenweg 8c te Doetinchem, vergunning voor het
plaatsen van een tent in de appelbongerd aan de Bevermeerseweg te
Angerlo in de periode van 17 t/m 21 mei 2005; tevens is vergunning
verleend voor het houden van een bruiloftsfeest en het ten gehore
brengen van live-muziek in de tent op zaterdag 20 mei 2005 van
16:00 - 24:00 uur;
Drank- & Horecawet:
* M. Wanders, Dennenweg 8c te Doetinchem, ontheffing voor het
schenken van zwakalcoholische dranken tijdens het bruiloftsfeest
op zaterdag 20 mei 2005 van 16:00 - 24:00 uur;
* Stichting Gemeenschappelijk Zevenaars Karnaval, ontheffing voor
het verkopen van zwakalcoholische dranken in de Weverstraat/Markt
(zondag 6 februari 2005 13:00 - 16:00 uur), Weverstraat ter hoogte
van huisnummer 10 en de Schoolstraat/ Didamsestraat (maandag 7
februari, 11:00 - 18:00 uur) ;
Tijdstip van de aanvraag kan met zich meebrengen dat een vergunning /
ontheffing niet tijdig wordt gepubliceerd. Degene wiens belang
rechtstreeks bij één van de bovengenoemde besluiten is betrokken, kan
binnen 6 weken na de bekendmaking van het betreffende besluit
daartegen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het
besluit genomen heeft.
Naar Menu