Schoonheidsdruk op vrouw anno 2005 groter dan op moeder
Schoonheidsideaal lariekoek
Bodegraven - De druk om te voldoen aan het schoonheidsideaal is de
laatste jaren steeds groter geworden. Vrouwen anno 2005 geloven dat ze
er beter uit moeten zien dan de generatie van hun moeder. Dat blijkt
uit een wereldwijd onderzoek van het beautymerk Dove - in samenwerking
met Harvard University - onder 3.200 vrouwen over schoonheid. Het
onderzoek toont aan dat vrouwen het huidige schoonheidsideaal te
eenzijdig vinden. Zeventig procent van de ondervraagde vrouwen vindt
dat het onrealistische schoonheidsbeeld dat wordt neergezet in de
media en reclame niet haalbaar is voor de 'gewone' vrouw.
De Nederlandse vrouw is ervan overtuigd dat de maatschappij van
vrouwen verwacht dat ze voortdurend aan hun uiterlijk werken. De
afgelopen jaren is de mogelijkheid om iets te veranderen aan het
uiterlijk sterk toegenomen en deze mogelijkheid wordt door vrouwen ook
meer en meer benut. Zo zegt bijvoorbeeld 1 op de 5 Nederlandse vrouwen
al dat ze een cosmetische ingreep overweegt. Hierin is Nederland nog
relatief nuchter. Zeker in vergelijking met Brazilië, waar maar liefst
54% van de vrouwen een ingreep overweegt.
Media maken onrealistisch schoonheidsideaal
De schoonheidsdruk die vrouwen voelen wordt versterkt door het
eenzijdige schoonheidsbeeld in de media. Het overgrote deel van de
Nederlandse vrouwen is van mening dat op tv en in de tijdschriften
alleen de aantrekkelijkste vrouwen getoond worden. Vrouwen zijn het
met dit beeld niet eens. Zo zegt 75% dat ze zou willen dat er een
gevarieerder beeld wordt gegeven van schoonheid in de media. Opvallend
is dat de jongere generatie (vrouwen tot 30 jaar) hier uitgesprokener
over is dan oudere vrouwen. In het algemeen zijn vrouwen van mening
dat fysieke kenmerken niet bepalen of iemand mooi is, maar dat het
vooral gaat om de persoonlijkheid.
Tijd voor echte schoonheid.nl
De grote vraag die rijst naar aanleiding van het onderzoek is: 'Wordt
het geen tijd voor echte schoonheid?' Met deze vraag in het
achterhoofd doet het beautymerk Dove een beroep op de huidige
maatschappij om de kijk op schoonheid te verbreden, zodat iedereen
vanuit een positief zelfbeeld met schoonheid bezig kan zijn en zo het
beste uit zichzelf kan halen.