LEVER FABERGE

Schoonheidsdruk op vrouw anno 2005 groter dan op moeder

Schoonheidsideaal lariekoek

Bodegraven - De druk om te voldoen aan het schoonheidsideaal is de laatste jaren steeds groter geworden. Vrouwen anno 2005 geloven dat ze er beter uit moeten zien dan de generatie van hun moeder. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het beautymerk Dove - in samenwerking met Harvard University - onder 3.200 vrouwen over schoonheid. Het onderzoek toont aan dat vrouwen het huidige schoonheidsideaal te eenzijdig vinden. Zeventig procent van de ondervraagde vrouwen vindt dat het onrealistische schoonheidsbeeld dat wordt neergezet in de media en reclame niet haalbaar is voor de 'gewone' vrouw.

De Nederlandse vrouw is ervan overtuigd dat de maatschappij van vrouwen verwacht dat ze voortdurend aan hun uiterlijk werken. De afgelopen jaren is de mogelijkheid om iets te veranderen aan het uiterlijk sterk toegenomen en deze mogelijkheid wordt door vrouwen ook meer en meer benut. Zo zegt bijvoorbeeld 1 op de 5 Nederlandse vrouwen al dat ze een cosmetische ingreep overweegt. Hierin is Nederland nog relatief nuchter. Zeker in vergelijking met Brazilië, waar maar liefst 54% van de vrouwen een ingreep overweegt.

Media maken onrealistisch schoonheidsideaal
De schoonheidsdruk die vrouwen voelen wordt versterkt door het eenzijdige schoonheidsbeeld in de media. Het overgrote deel van de Nederlandse vrouwen is van mening dat op tv en in de tijdschriften alleen de aantrekkelijkste vrouwen getoond worden. Vrouwen zijn het met dit beeld niet eens. Zo zegt 75% dat ze zou willen dat er een gevarieerder beeld wordt gegeven van schoonheid in de media. Opvallend is dat de jongere generatie (vrouwen tot 30 jaar) hier uitgesprokener over is dan oudere vrouwen. In het algemeen zijn vrouwen van mening dat fysieke kenmerken niet bepalen of iemand mooi is, maar dat het vooral gaat om de persoonlijkheid.

Tijd voor echte schoonheid.nl
De grote vraag die rijst naar aanleiding van het onderzoek is: 'Wordt het geen tijd voor echte schoonheid?' Met deze vraag in het achterhoofd doet het beautymerk Dove een beroep op de huidige maatschappij om de kijk op schoonheid te verbreden, zodat iedereen vanuit een positief zelfbeeld met schoonheid bezig kan zijn en zo het beste uit zichzelf kan halen.