Ingezonden persbericht

Knipperlichten voor luchtvaart waarschijnlijk einde locatie windmolens in Houten

De gemeente en de Eneco hebben tot nu toe steeds gezegd dat er op de geplande wind-turbines langs het AR-kanaal geen waarschuwingslichten voor de luchtvaart nodig zijn. Dit werd echter nergens mee aangetoond en daarom zijn de inwoners van Houten zelf op onderzoek uitgegaan.

Navraag wees steeds naar een en dezelfde bron die daar uitsluitsel over moet geven, namelijk Verkeer en Waterstaat. Daarvandaan ontving het 'Comité AR-Veerwagenweg' het onderstaande antwoord:

'Uw vraag is besproken binnen onze organisatie. Ik kan u mededelen dat conform het huidige beleid de windmolens wel degelijk van luchtvaarthindernis lichten voorzien moeten worden. Dit op grond van de combinatie hoogte en de ligging'.

Dat windmolens voor Verkeer en Waterstaat problemen opleveren, blijkt uit onderstaande:

' Daarnaast is het zo dat momenteel binnen onze organisatie nog nagedacht wordt over het mogelijk opleggen van een maximum hoogte aan windmolens. Er dient echter wel een zorg- vuldige belangenafweging gemaakt te worden, dus een definitieve uitspraak kan ik hierover nog niet doen. Ter informatie: formeel ligt de minimum vlieghoogte buiten bebouwde gebie- den op 500 voet (150 m). U ziet dat dít problemen kan opleveren'.

Op 15 februari a.s. vergadert de gemeenteraad over het al-of-niet doorgaan met het windmolenplan. Er staan nog veel zaken volop ter discussie, zoals het effect van slagschaduwen, de mate van geluidsoverlast (vooral 's nachts) en de verkeerveiligheid van de 'Turbo'-rotonde (de UFO landingsplaats), waardoor ook de plaats van de meest westelijke turbine ter discussie komt. Ook is er nog geen uitsluitsel of de rij bomen langs het kanaal wel of niet wordt gekapt. Nu komen daar ook nog de knipperlichten bovenop. Deze zullen in een wijde 4 kilometer omtrek lichtflitsen te zien geven. Dus bijvoorbeeld ook over de A27 en de rondweg.

Disco-effect
Langs de grens met Groningen zijn Duitse windmolens later toch van toplichten voorzien en op de grensovergang bij Breda-Antwerpen staat een rij windmolens waarop eveneens toplichten te zien zijn. Grote delen van Houten zullen straks onder het disco-effect van de toplichten gebukt gaan en het Comité kan zich niet voorstellen dat de gemeenteraad hiervoor verantwoordelijk zal willen zijn.

Website
Het Comité AR-Veerwagenweg (zo genoemd naar de locatie waar de windturbines zijn ge-pland) heeft inmiddels een eigen website: www.vdbweb.nl/windstreken. Daarop is veel infor-matie terug te vinden en teven staat er een model 'Petitie' waarmee u uw stem kan laten horen.

Houten, 30 januari 2005. Nadere informatie: Hanny van Doorn, ( 030-637.9101

-----------------------
'Geen Windmolens bij Woonwijken'

Omwonenden Veerwagenweg/Heemsteedseweg, Bewoners van gebouw Tielland-Grootslag , Bewonersvereniging De Hoon 1, Vereniging van Eigenaren De Hoon 1,
Bewonersvereniging De Hoon 2a, Bewonersvereniging Schonauwen 2, Bewonersvereniging Leebrug 2, Groep 't Goy

'Comité AR-Veerwagenweg'

Omwonenden Veerwagenweg/Heemsteedseweg, Bewoners van gebouw Tielland-Grootslag , Bewonersvereniging De Hoon 1, Vereniging van Eigenaren De Hoon 1,
Bewonersvereniging De Hoon 2a, Bewonersvereniging Schonauwen 2, Bewonersvereniging Leebrug 2, Groep 't Goy

Het Comité AR-Veerwagenweg:
Omwonenden Veerwagenweg/Heemsteedseweg, Bewoners van gebouw Tielland-Grootslag, Bewonersvereniging De Hoon 1, Vereniging van Eigenaren CAVA, Bewonersvereniging De Hoon 2a, Bewonersvereniging Schonauwen 2, Bewonersvereniging Leebrug 2, Groep 't Goy

---- --

Aangesloten bij provinciale werkgroepen 'Geen Windmolens bij Woonwijken'
Aangesloten bij het landelijke 'Nationaal Kritisch Platform Windenergie'
Gesteund door en namens omwonende 600 sympathisanten en petitie-indieners