Recordafzet voor DaimlerChrysler bedrijfswagens in 2004
* Duidelijke groei in alle markten
DaimlerChrysler heeft in het jaar 2004 met wereldwijd 712.200
bedrijfswagens (2003: 501.000) meer vrachtwagens, bussen en
bestelwagens verkocht dan ooit tevoren. Dit leidde tot een stijging
van de afzet met 42% ten opzichte van het voorgaande jaar. Voor het
eerst zijn ook 118.100 eenheden van de in april 2004 geconsolideerde
divisie Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) meegerekend.
Zonder het aandeel MFTBC werden 594.100 bedrijfswagens verkocht,
waardoor het recordresultaat van 1999 (554.000 eenheden) duidelijk
werd overtroffen. De afzetstijging 2004 zonder MFTBC bedraagt 19%.
De bedrijfswagenafzet ontwikkelde zich in alle markten positief: in
West-Europa werden 274.400 eenheden verkocht (2003: 249.500), in de
NAFTA-regio 117.100 eenheden (2003: 134.200) en in Latijns-Amerika
47.600 eenheden (2003: 40.200). Buiten de kernmarkten steeg de afzet
in de rest van de wereld zelfs van 77.100 naar 203.000 eenheden.
Doorslaggevend voor deze duidelijke stijging was naast het attractieve
productaanbod vooral de grote vraag uit het Nabije en het Midden
Oosten en op de Aziatische Markt. In Azië verkocht DaimlerChrysler in
totaal 119.400 eenheden.
Andreas Renschler, in de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG
verantwoordelijk voor de divisie bedrijfswagens: "De afzetcijfers
tonen aan dat onze vrachtwagens, bussen en bestelwagens wereldwijd een
buitengewoon positieve resonans bij onze klanten vinden. Nu willen wij
de positieve rentabiliteitssituatie voor de lange termijn waarborgen."
Renschler verder: "Uitdagingen waarmee wij momenteel in de
bedrijfswagenbranche geconfronteerd worden, zijn de verdere
ontwikkelingen van systemen ter verbetering van de actieve
rij-zekerheid en milieuvriendelijke alternatieve aandrijftechnieken."
De bedrijfswagendivisie Europa/Latijns-Amerika (Mercedes-Benz)
vertoonde in 2004 met ca. 137.400 eenheden een groei van 24% (2003:
110.500). Eén van de belangrijkste pijlers van dit succes is de tweede
generatie van de Actros, het vlaggenschip van de bedrijfswagens, die
ook in het tweede jaar na de marktintroductie een nieuwe recordafzet
behaalde. In de kernmarkten West-Europa en Latijns-Amerika steeg de
afzet met 11% resp. 31% ten opzichte van 2003.
In dezelfde periode werden in de bedrijfswagendivisie NAFTA 152.400
bedrijfswagens van het merk Freightliner verkocht - 28% meer dan in
2003 (119.300). De Freightliner Group blijft marktleider in de
Amerikaanse Class 8 en op één na grootste fabrikant van middelzware
bedrijfswagens in de Class 6/7. De Freightliner Group breidde zijn
omvangrijke productenpalet in 2004 o.a. uit met de nieuwe schoolbus
Saf-T-Liner C2 van Thomas Built Buses en de Freightliner bedrijfswagen
Business Class M2.
De divisie MFTBC heeft het afgelopen jaar ca. 118.100 eenheden
verkocht en kon buiten Japan vooral in Zuidoost-Azië en in het Nabije
en Midden Oosten zijn afzet vergroten.
De divisie DaimlerChrysler Bussen boekte in 2004 met een wereldwijde
afzet van 32.800 eenheden van de merken Mercedes-Benz, Setra en Orion
een plus van 16% (2003: 28.300). Deze positieve ontwikkeling is vooral
het gevolg van de voortdurende verdere ontwikkeling van het full-line
portfolio en het leiderschap van de divisie op technologisch gebied.
Op de West-Europese markt kon de divisie 8% meer bussen afzetten dan
in het voorafgaande jaar en daarmee zijn toonaangevende positie in
West-Europa bevestigen.
De bestelwagendivisie van Mercedes-Benz overtrof met 260.700 eenheden
in 2004 de afzetcijfers van het voorgaande jaar met 13% (2003:
230.900). Een belangrijke bijdrage hieraan leverde de aanhoudend grote
vraag naar de Sprinter en de nieuwe modellen van de Viano en de Vito.
In de NAFTA-regio werden in het afgelopen jaar 18.900 voertuigen
verkocht, waarmee de afzet van 2003 (11.800) met 59% werd verhoogd.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
DaimlerChrysler Nederland